• Johannapanna87

Min hund e dålig i magen :(

Det är så att min hund är dålig i magen och har varit det sedan vi fick honom ca 3 veckor sedan.
    Vi har provat med filmjölk, ris och fisk men inget funkar är det någon som har något förslag på vad man kan prova för något eller bör vi gå till vetrinären med honom?

Han är en omplaceringshund så tänkte ibörjan att han kanske var orolig och så då han har varit i många olika hem och så på hundstallet, men han trivs jättebra här nu och är trygg men fortfarande inte bra i magen :(

• Svar på tråden Min hund e dålig i magen :(
  • Änlamamma

Fiskbullar i buljong, abbas.
    Värsta mirakelkuren.

men efter tre veckor borde han väl vara bra i magen?
    han har inte mask?

• Johannapanna87

Tack för ett snabbt svar :D
    Vi ser ingen mask i hans avföring och det är så att vi sa till personalen på hundstallet att han var dålig i magen och då sa dom åt oss å prova med ris och fisk och att det borde gå över med det och sen så skulle vi avmaska honom så vi fick inte göra det innan han var bra igen :S

Kanske ska höra av mig till någon vetrinär och fråga om det är okej å prova å avmaska honom endå :S eller prova ditt tips :)

• Änlamamma

=)
    min hund blir ganska ofta dålig i magen och så efter 2 år med detta problem så kläcker en vän ur sig fiskbullar och efter bara några timar brukar hon bli bra igen.
    Detta är mitt absolut bästa tips=)

Och att rådfråga vetrinär såklart!

• diiiianaaa

nrä vi nästan precis fått hem våran valp så va han likadan och då ringde vi till vetrinär och då fick vi åka in o köpa någon sorts lera och nästa dag vaert han lite bättre men man skulle fortsätta tills pastan/leran vart slut

• dogcatbird

Precis - leran är Diarsanyl, det kan vara bra. Lite tveksam till filen dock.

Om ni ska börja med diet så börja med risavkok. Är det en collie/-blandning så kan det ju vara en hund med känslig mage, helt enkelt. vad fick han för foder på hundstallet?

• Johannapanna87

Tack för alla svar :D
    Nä det är en liten dobermann på 6 månader, och han fick royal canin som foder på hundstallet och eftersom att det inte vart bra så bytte vi till eukunuba och det vart inte bättre med det heller :S

• dogcatbird

Hatta inte hit och dit, ge Diarsanyl (köps på apotek) i mungipan och sedan kan ni köpa Hills dietfoder. Eftersom han varit dålig så länge skulle jag satsa på veterinärbesök, men om han inte verkar må direkt dåligt kan det funka med risdieten:

DIET vid tillfälliga KRÄKNINGAR och DIARRÉ
    Svält hunden i 24-36 timmar och ge under tiden teskeds- eller matskedsvis risavkok med 1 matsked druvsocker och 1 tesked bordssalt per liter vätska. Hunden bör ha 70-80 ml vätska per kg kroppsvikt och dygn.
    RISAVKOK: 2 dl ris, 1 liter vatten. Skölj riset. Häll riset i vattnet och låt koka i cirka 30 minuter. Sila av vattnet och det är detta som kallas för risavkok. Riset kan sparas i kylen i ett par dagar.
    När kräkningarna och/eller diarrén har upphört ges det kokta riset med kokt mager fisk. Ge flera små mål mat om dagen Du kan även blanda i kokta blåbär, kokta morötter eller morotspuré i riset.
    Hunden måste hela tiden ha fri tillgång till friskt vatten.

• Don38

Fan fixar inga dåligar magar ..stackars dig

• diiiianaaa

er vovve är kanske lika känslig som får, vår får inte äta varesig färgämnen eller konserveringsämnen så han äter just nu proplan men kan även äta james wellbelove

• Lilac Perl Dream

har ni inte varit inne hos verinären ÄN?? det börjar bli farligt för hunden nu...

• Johannapanna87

Ska ringa och boka tid på djurkliniken på lördag då dom öppnar igen och så får vi se ifall han är överkännslig mot något eller så.

Lilac Perl DreamOnline- Nää du tror inte att det är farligt alls för honom då han äter och kissar som han ska och är väldigt lekfull är inte slö eller något sådant, han e bara lite lös i magen och pruttar helatiden :/

Svar på tråden Min hund e dålig i magen :(