• MammaEmelie91

Infekterad navelpiercing

Jag piercade navlen i början av oktober, den har varit ganska infekterad tillofrån o sen var de lugnt ett tag men nu har de kommit tillbaka. Fast nu är de som en "bula" bredvid de nedersta hålet. Om man tar ut piercingen o trycker på den så kommer de massor med var & blod. Jag har tvättat med koksalt men de verkar inte hjälpa så nu undrar jag vad jag mer kan göra för att de inte ska vara så? sJAg kan ju inte ta ut den o låta de växa igen iaf. Tips nån ?!

• Svar på tråden Infekterad navelpiercing
  • Samson Biceps

ta ut skiten, låt det läka, gör en ny och tvätta oftare sen

• diiiianaaa

jag fick infektion i min jag fick plocka ut, hade en hård bula som gick som en måne över de överst hålet. plocka ut och gjorde om de sen när de va läkt, och sen hade jag inte några problem överhuvudtaget.
    fick för en månad sen plocka ut min ena piercing i läppen (gjort snakebite en på varje sida av läppen där nere) för att den blev inflamerad och ville inte ge mej sig

gå tillbaka där du gjort den o be dom kolla och ge råd

• Tingeling 79

Kommer det var ur den så bör du söka på vårdcentalen för att få hjälp, kanske odlar de från såret för att se vilka bakterier som växer där... Koksaltet kan du slänga i vasken, är samma sak att tvätta med H2o som koksalt enl vetenskapliga studier... Du beöver ju ngt annat, testa att lägga på kompress med alsollösning som du låter ligga på ca 5 - 10 min, det "drar" ut varet... ev behöver du antibiotika beroende på hur infekterat det är... Naturligtvis skulle jag oxå rekommendera dig att ta ut den, så länge den sitter kvar har du ju en infektionskälla som påverkar läkningen negativt...

låter som att du fått ngt som kallas inom sjukvården för "svallkött" då får man en bula som växer ut som du beskriver...
    Fick själv samma problem som du beskriver, jag plockade ut den... det läkte sedan... Du stänger ju inte inne infektionen bara för att du plockar ut den...?! Har du en infektion så kommer varet ut förr eller senare...Däremot så främjar du sårläkningen och får förmodligen bukt med infektionen... Får du rodnad,var,blir värmeökad på huden runt omkring samt feber från såret så bör du "dra öronen åt dig"...

Sök vårdcentral för bedömning och hjälp med råd

• MammaEmelie91

Samson Biceps: Vadå "där hör du"? :s Du behöver ju inte vara otrevlig. Att man inte ska ta ut piercingen har piercaren sagt åt mig så de e inget jag bara hört av nån.

Tingeling 79: Ah tack för tipset med att söka läkarvård :)

• Samson Biceps

Sök läkarvård å få den utopererad å va sjukskriven i 200 veckor å ta tabletter. Sunt förnuft undrar jag vart det har tagit vägen... har man ett sår så gör man rent det, har man en piercing gör man rent det. Samma sak. blir det inflamerat å sånt med får man ta sig en funderare, koksalt hjälper inte mkt kan jag räkna ut med röven och en krita, tror Crc:s Brääkleen hjälper bättre. Och att aldrig ta ut den är ju säkert lysande. Börjar det bli skit av det så e det nog det bästa och ta ut den. Menar inget illa alls och önskar dig mycket glädje och nöje av din piercing. Använder nåt desinfiktionsmedel till min egen i ögonbrynet som jag ska spraya på 5 ggr om dagen och har inte haft nåt problem denna gången. Och antar att jag ska sluta med det när det läkt ordentligt annars får jag fråga farmor om råd. eller ta väck den å va mindre tuff. Mvh Samson

Svar på tråden Infekterad navelpiercing