• Sindri

Kattunge med öronskabb

För ungefär en vecka sen flyttade en drygt halvårsgammal kattunge in hos oss. Jag misstänker nu att hon har öronskabb, kliar sig i öronen, det är brun gegga + att hon nu fått sår i ytterörat av kliandet. Naturligtvis hade jag tagit henne till veterinären om jag kunnat, men jag har ingen möjlighet till det de närmaste två veckorna. Läste nått om Frontline Spot-on? Men en del säger att det ska droppas i (eller framför?) öronen och en del säger att det räcker med att droppa det i nacken på huden. Eller finns det nåt annat receptfritt medel mot öronskabb?

• Svar på tråden Kattunge med öronskabb
  • Helena o Mattias

Hej! När vi hade våra kattungar som fick öronskabb behandla vi med äppelcidervinäger o olja som sprutades in i öronen en gång per dag, försvann på några dagar.
    Försökte hitta nåt recept på nätet men lyckas inte!
    Nackdelen är dock att de blir lite oljiga runt öronen samt att de skvätter av en del så se till att ha ömtåliga kläder på dig när du sprutat in de!

• Garageänkan

Vi fick via veterinären och kattungen hade jättemkt skabb den var en hittekattunge. Det måste behandlas med antibiotika för att få livet av äggen och kvalstren annars riskerar katten att få öronen ihopskrumpna

• Jesster

Fick en kattunge en gång som hade en hel del skabb i öronen. Nu var den ju typ 3 månader och lite yngre än din katt men veterinären ville inte ge stark behandling just då och rekommenderade barnolja istället. Funkar säker med vilken olja som helst men nu hade vi just barnolja hemma.

Rengöra öronen morgon och kväll och hälla i en droppe eller två olja och gnugga runt.

Oljan lägger sig som en hinna och kväver skabben. Det tog inte lång tid alls innan han var helt fri.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Sindri

Jesster skrev 2008-12-25 15:35:33 följande:

Fick en kattunge en gång som hade en hel del skabb i öronen. Nu var den ju typ 3 månader och lite yngre än din katt men veterinären ville inte ge stark behandling just då och rekommenderade barnolja istället. Funkar säker med vilken olja som helst men nu hade vi just barnolja hemma.Rengöra öronen morgon och kväll och hälla i en droppe eller två olja och gnugga runt.Oljan lägger sig som en hinna och kväver skabben. Det tog inte lång tid alls innan han var helt fri.
    [/citat]

Helena o Mattias skrev 2008-12-25 14:30:17 följande:
    [citat]
    Hej! När vi hade våra kattungar som fick öronskabb behandla vi med äppelcidervinäger o olja som sprutades in i öronen en gång per dag, försvann på några dagar. Försökte hitta nåt recept på nätet men lyckas inte!Nackdelen är dock att de blir lite oljiga runt öronen samt att de skvätter av en del så se till att ha ömtåliga kläder på dig när du sprutat in de!
    Tack för tips Ska testa barnolja, har det hemma och är ju alltid värt att testa. Hon har inte mycket "smuts" i öronen, men lite, så jag ska tvätta ur öronen på henne imorgon och behandla med oljan. Ska höra mig för också om det där med äppelcidervinägern, kan också vara ett alternativ. Hon är inte så gammal, högst ett halvår, men jag skulle tippa på ca. 4 månader. Hon satt på vår altan i tre dagar och jamade så tillslut förbarmade jag mig över henne och så fick hon komma in till oss. Har inte hittat nån ägare än så vi får väl se om hon stannar här.
Svar på tråden Kattunge med öronskabb