• Vasen

Vidbränd kastrull, slängas?

Prövad att koka knäck i en av de få användbara kastruller jag äger. Glömde knäcksmeten på spisen, en svart sörja återstod efter att jag släckt eldsvådan med ett lock. Kokade upp resterna igen, med vatten och en del av det lossnade i stora sjok, men runt kanterna och på delar av botten sitter ett bränt sotlager kvar. Finns det något sätt att få bort eländet på?

• Svar på tråden Vidbränd kastrull, slängas?
  • ladyrosenfjoll

Knäck brukar kunna lösa upp sig själv om det står blötlagt några dygn eller så.
    (Eller om det var smält socker...)

Annars är de där "evighetssvintot" mycket bättre än svinto. Alltså de där ståltussarna man köper på ica...

• carola1977

Tror man ska kunna gnida med en sockerbit, men vet inte om det funkar. Ska nog vara gamla hårda varianter och inte snabb-bitsocker .

• lill annica

prova med en sockerbit,och skrapa/gnid

• mamma till 2

Koka upp bakpulver och vatten

• saraelena

Fyll kastrullen med vatten och koka ur det brända.

• Beckah82
    Beckah82 skrev 2008-12-25 16:09:04 följande:
    koka ite vatten med maskindiskmedel, låt stå över natten, skrubba lätt bort sedan
    strunta i alla ovanstående tips och kör på detta. jag har provat ALLT men detta funkar!
    ♥ Bitchens blogg ♥ beckahbitch.blogg.se/
  • mimmi 1

koka ite vatten med maskindiskmedel, låt stå över natten, skrubba lätt bort sedan
    jaa,håller fullständigt med.... koka vatten och maskindiskmedel, det funkar på de mest fastbrända varianterna!!
  • SaraoAlbin

Maskindiskmedel i vatten - låt stå över natten!

Beckah82 skrev 2008-12-25 16:09:55 följande:
    strunta i alla ovanstående tips och kör på detta. jag har provat ALLT men detta funkar!
    [/citat]

mimmi 1 skrev 2008-12-27 12:56:44 följande:
    [citat]
    jaa,håller fullständigt med.... koka vatten och maskindiskmedel, det funkar på de mest fastbrända varianterna!!
  • Vasen

Jag tackar sent omsider för tipsen. Lånade en tablett maskindiskmedel (har ingen diskmaskin) och kokade upp och lät stå över natten. Rena magin ju ! Kastrullen blev som ny.

Svar på tråden Vidbränd kastrull, slängas?