• Autumn

Amning och botox

Hej!

Undrar om någon vet något om eller har erfarenhet av använding av botox under amning. Kan man pumpa och kasta bort mjölken under en viss tid och sedan ta upp matandet igen?

Jag har läst fass och dom rekommenderar det inte, men det är mycket som är ok att göra som dom inte rekommenderar. Antar att det är företagen själva som står för informationen och inte vill bli stämda osv. De flesta mediciner rekommenderas inte under amning...
    Har också sökt på google och hittar föga mer information än vad som står i fass.

Jag ska kontakta min läkare (och min sons), men undrar lite vad andras läkare sagt...

Jag pumpar och lillkillen blir sondmatad så det smidigaste hade varit att injicera innan man "tutt-tränar" så man inte behöver byta matningsmetod.

Och nej jag är inte fåfäng utan har det som förebyggande mot svår spänningshuvudvärk och migrän, vilka nu börjar komma tillbaka

Tacksam för hjälp.

• Svar på tråden Amning och botox
  • Pallas

Det enda jag hittar är att det är okänt hur det påverkar under graviditet och amning. Jag antar att du uttömt andra åtgärder som kanske tens eller akupunktur, kiropraktor?

• barceloneta

Hej! Jag vet inte om det är samma sak men när jag ammade skulle jag spruta in restylane i läpparna och det ville dom inte göra eftersom kroppen är så annorlunda då man ammar och dom inte kunde garantera att det inte skulle bli någon knasig reaktion.

• Autumn

Det som oroar är om det går över i bröstmjölken. Man vill ju inte direkt ge sitt barn nervgift.

Har innan botoxen testat akupunktur/träning och under grav även värme/ultraljud/massage. Har inte testat tens eller kiropraktor. Vet inte om dte är värt att testa. Det jag har testat har inte gett en fullgod effekt och har då krävt flera besök i veckan hos sjukgymnast, kommer också snabbt tillbaka då jag slutar. Vet inte hur jag skulle kunna upprätthålla det med en liten hemma sedan och just nu har jag så mycket ändå... Med botox har den dagliga huvudvärken försvunnit direkt (tar ett par dagar för det att verka, men sen) och hållt sig borta. Känslan är obeskrivlig.

Samtidigt är jag jätteledsen över att jag ens överväger ett alternativ som gör att jag kanske inte kan amma.

Har inte fått tillbaka migränen än, den försvann efter ett tag som gravid. Men spänningshuvudvärken är inte rolig den heller. Dessutom känns det som att migränen inte är långt bort. Det är mycket lite sömn och mycket stress för att hinna med neo (lillen är nu 32+3, föddes 28+0) och att pumpa. För att inte tala om saker som att äta...

Just nu är jag mest ledsen och vet varken ut eller in. Vill inte sluta med pumpandet och vill inte ha ont i huvudet. Lillens läkare trodde man kanske kunde slänga mjölken några dagar och sedan börja ge honom den igen (han ska efterforska mer). Det vore toppen om det funkade. Min läkare är på semester i några dagar till...

• Autumn

Tänkte svara lite på mitt eget inlägg, om nu någon skulle vara intresserad

Blev rekommenderad att slänga mjölken i 4 dygn.

Gjorde som så att jag slängde mjölken i 5 dygn, men ammade två gånger under det 4de. Inga symptom har visat sig på lillkillen och jag är nu med den oregelbundna dygnsrytmen fantastiskt glad att jag faktiskt gjorde behandlingen. Hade annars med säkerhet haft huvudvärk av någon form varje dag.
    Har redan ett stort lager mjölk till nästa behandlingstillfälle. Man gör behandlingen var tredje månad.

Svar på tråden Amning och botox