• Ippesmamma

Funderar på att flytta till Gävle/Sandviken/Falun

Familjen, (man och 2 barn 3,5 och 1,5 år) funderar på att flytta från Stockholm till en mindre stad. Tankarna har stannat på Gävle,Sandviken eller Falun. Vilken är bäst, trevligast, bra skolor etc. Vilka områden ska man bo i (vill ha hus) alltså lungt, barnvänligt, inte mitt i skogen, bra kommunikationer etc??

• Svar på tråden Funderar på att flytta till Gävle/Sandviken/Falun
  • Tecken

Gävle eller Falun. Inte Sandviken.

• Tecken

Och så en motivering: Jag har varit i alla nämnda städer flera gånger. Jag tycker inte om Sandviken, det är så litet + tror det är svårt att få jobb där.

• Birry

Jobbar i Falun, kommer från början från Sthlm. Jag tycker att Falun är en söt och "lagom" stad. Eftersom vi ej bor där vet jag inte så mycket om skolor och dagis, förutom att det är lite kö för att få dagisplats. Men Dalarna generellt är himla trevligt!

Gävle tycker jag är "för stort" om man vill ha småstad och Sandviken vet jag inte mycket om så jag är väl partisk...

• PrettyGirl

Jag bor ca 7 mil från Gävle o har vart rätt mkt i de 3 städerna du nämnt. Nu ska ni ju flytta från Stockholm o är kanske van stressiga städer o livat på kvällarna osv. Jag tycker Sandviken är bra, utav de 3 städerna. Min kusin kommer därifrån o jag har hälsat på rätt mkt där, äv nu sen jag blev vuxen. Hon gick i en bra skola, inte så stora klasser. Är iofs ett tag sen nu då...;)

Det finns många bra mindre områden i Sandviken, minns såklart inte namn nu..

I Gävle tycker jag personligen inte att det är så trivsamt, varken mitt i stan el i utkanten i bostadsområdena där. Men jag tycker inte om att bo i städer öht, jag bor gärna i mindre samhällen. Det kanske finns nån som har nåt positivt att säga om Gävle el Falun?

• PrettyGirl

Tecken skrev 2008-12-25 19:19:33 följande:

Gävle eller Falun. Inte Sandviken.
    ;)
  • Winnertaco

Vi bor i Valbo som ligger mellan Gävle och Sandviken (det hör till Gävle, kan man väl säga). Vi bor i en liten by, ca 15 min med bil till centrala Gävle. Jag tycker att Gävle är en väldigt trevlig stad, jag var skeptisk i början när jag flyttade hit från Borlänge/Falun (sambon är härifrån), men nu trivs jag jättebra! Arbetsmarknaden är tyvärr inget vidare. Gävle eller Falun skulle jag satsa på, jag gillar inte Sandviken, men det är ju rätt individuellt.

Johanna 061223 Ludvig 080909 winnertaco.blogg.se
  • Ippesmamma

Tycker också att Falun verkar trevligt men vilka områden är trevliga att köpa hus i och vilka är mindre "roliga"?

• Flashbackaren

Falun är en grymt tråkig stad och Gävle är rätt stor med invånare som har ett enormt sthlmskomplex. Så jag säger Sandviken, bra bandylag och jag antar att husen är billigare än Falun och Gävle dessutom är Sandvikare oftast riktigt trevliga. Angående jobb så ligger Sandviken mellan Gävle och Falun så att det inte finns några jobb är skitsnack om eftersom man kan pendla enkelt till både Gävle, Uppsala och Falun.

• Benet
    Flashbackaren skrev 2008-12-25 19:32:33 följande:
    Gävle är rätt stor med invånare som har ett enormt sthlmskomplex.
    hahahaha, precis vad jag kände när jag flyttade hit, är stockholmare i botten...

Nu trivs jag alldeles ypperligt
    Nu är det nära!
  • Lilla Oliv

Jag bor i en ort nära Falun och jag kan väl bara tala gott om den staden. En mysig stad!
    Dessutom kan du ju jobba i Borlänge, då det är lagom pendlaravstånd mellan Falun och Borlänge.

Har ingen koll på bra eller dåliga områden att bo i.

Men som sagt, lägger in en röst för Falun!

• Miss Lau

Jag har bott i Falun och även andra delar av Dalarna och skulle aldrig i livet flytta tillbaka. Otrevliga människor som bara gillar "infödingar" och ett allmänt trist attityd bland folk både i tex trafiken och i affärer.

• AllraFörstaGången

Jag har bott i Sandviken hela mitt liv men har varit i falun å gävle mycket.
    Vill du ha en lugn stad där alla känner alla typ men samtidigt inte så passar Sandviken bra nära till allt. Gångavstånd på allt.

Det bästa kanske är att välja Sandviken, Valbo, storvik eller Hofors om du inte redan fått jobb för då har du både nära att söka jobb i Sandviken, Gävle och Falun.

Svar på tråden Funderar på att flytta till Gävle/Sandviken/Falun