• FiaMärta

öroninflammation?

Hur vet man att ett barn har öroninflammation?
    Hög feber vet jag och att de är otröstliga på natten men finns det nåt mer "säkert tecken"? Har misstänt det några gånger och varit på vårdcentral utan att de kollat upp det. Nån som har erfarenhet?

• Svar på tråden öroninflammation?
  • KJaneway

Att dom tar sig för örat o säger "ajaj" när dom är såpass gamla är ju ett tydligt tecken. Annars så är det svårt o ana sig till just öroninflammation tycker jag.
    Som många säger att man ska trycka på örat o dra i örat - det har aldrig funkat på mina barn. Jag kan ha provat det på dom för att några få timmar senare se att det rinner ur örat på dom = sprucken trumhinna. Så det är inte alltid dom är känsliga i örat iaf.
    Sist nu hade inte lillen mycket feber 38.3 men tog sig för örat o sa just "ajaj". Han hade bara inflammation och inte sprucken trumhinna, men han fick penicillin iaf. Nu idag tog han (kuren avslutades i typ måndags) sig för örat igen o sa "ajaj"... Hoppas INTE det blir mer för jag vill INTE sitta på jouren i jul...

• KJaneway

"otröstligt på natten" kan vara precis vad som helst förresten.

Tänder
    Ont i magen
    Ont i halsen
    På väg att bli sjuk
    Drömt något otäckt
    Slagit sig
    osv....

• Vilmas Mamma

Prova att pressa en vitlök, lägg in "presset" i bomull & stoppa in i örat. Sägs ska hjälpa mot värk, dock ej testat själv.

*~Vilma & Edvin~*
  • solskina

bomull med utspädd ättika fungerar utmärkt.
    sonen hade ont här om kvällen fick alvedon och en tuss i ytterörat. Har inte känt något efter det. tussen var i ca 4 timmar.

• happy2

Aptitlöshet o plötsligt illamående med kräkningar, barnet har ont i huvudet, barnet kanske vinklar huvudet mot axeln,

Om de rinner vätska /flytningar från örat

Barn behöver inte uppleva smärta vid öi

• Käskargej

Vår son har haft återkommande öroninflammatione i 3 mån. Han gråter, vill inte sova och pillar sig i öronen hela tiden. Har även haft måttlig feber.

Svar på tråden öroninflammation?