• Anonym (Ont)

Medicin mot misstänka gallstensbesvär

Lägger den här för vill vara anonym. Jag har under 5 mån haft grymt ont i magen,det sätter igång på kvällar/nätter som gör att jag INTE kan sova då det gör ont. Var och tog prover i november men det visa inget och jag blev hänvisad hem och ord som att jag ska prova olika receptfria medel på apotektet. Dom rekomendera inget då jag haft detta så pass länge så jag gick tillbaka till vårdcentralen där jag sa att dom fan får ta mig på allvar nu,jag orkar inte ha det såhär mer,det förstör mitt liv.

Jag fick då medicin för misstänkta gallstenbesvär (stolpiller som man för upp bakvägen) och en remiss skickad till röntgen.

Det har varit lungt nu ett tag men satte igång i natt igen coch jag prova denna medicinen och det hjälpte och jag somna gott igen. Om denna medicin hjälper betyder det alltså att jag har gallstensbesvär?
    eller kan det vara nåt annat men att denna medicin hjälper mot det med?

• Svar på tråden Medicin mot misstänka gallstensbesvär
  • Anonym (Ont)

Puffar lite

• Anonym

nej att medicinen hjälper är ingen garanti för att det är gallstensbesvär

vilken medicin fick du?

• Anonym (Ont)

Diklofenak Merck NM 50 mg

står det på förpackningen,ett himla konstigt namn

• Anonym

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19900316000139&DocTypeID=7&UserTypeID=2

gallstensbesvär kan va jättejobbiga

undvik ägg, grönsaker med grönt skal, fett och sån mat som är "kraftig"

gallsten kollar de med ultraljud och har du stenar och de är små brukar man få medicin som vidgar gallgångarna och ev titthålsop
    kan va lååång väntetid dock

dessutom är det inte säkert att gallstensbesvären försvinner med operation tyvärr
    och för en del blir besvären ännu värre efter operation

• Anonym (Ont)

Jag äter knappt ingen mat så det undviker jag i högsta grad. Sen har jag inte gett mitt medgivande till ev operation heller så jag vet inte hur det kommer bli,få helt enkelt se först på röntgen

• Kaldorei

Min mamma fick vänta nästan ett helt ÅR på sin operation. =/ jättekasst tycker jag.

Jag fick massa problem efter jag fött sonen, fick åka in akut flera gånger för jag trodde jag skulle dö, det konstaterades att jag troligen har kramper i gallgångarna, å det finns inget att göra åt enligt läkaren, mer än att äta rätt. dvs undvika, fett, ägg, grönsaker med grönt skal, stark mat osv. tack å lov har jag inte känt nåt sen i april nu, trots att jag faktiskt fuskat en del....

• Kaldorei

Viktigt är dock att du faktiskt äter, små mål å ofta istället. Många ggr började det göra ont på mig bara för att jag undvikit att äta eftersom jag reagerat på att jag ätit. så man reagerar liksom på båda. antingen kan man få *anfall* av att man inte ätit, eller av att man ätit fel saker helt enkelt.

Anonym (Ont) skrev 2008-12-26 19:04:12 följande:

Jag äter knappt ingen mat så det undviker jag i högsta grad. Sen har jag inte gett mitt medgivande till ev operation heller så jag vet inte hur det kommer bli,få helt enkelt se först på röntgen
  • Anonym

bäst är iaf operation innan nåt går fel

jag fick medicin som skulle hjälpa

meen en sten fastnade så jag såg ut som en kyckling
    kom in akut konstaterades en sten fastnat får ändå vänta 4 dagar med morfin på operation
    titthål

nåt gick snett under operationen så slutade med öppen operation

• Anonym (Ont)

Mmm denna läkaren skrev i att dom fick priotera mig lite mer eftersom jag haft det så pass länge nästan dygnet runt,det har varit ett helvete

Svar på tråden Medicin mot misstänka gallstensbesvär