• Lina S

Varför fastnar skalet på ägget ibland?

Varför är det så att ibland är det jättelätt att skala ett kokt ägg, men ibland så sitter skalet fast så halva ägget följer med när man skalar det? Jag blir lika arg varje gång det händer. Jag låter alltid äggen ligga i kallt vatten en stund efter jag kokat så det kan ju inte bero på det...

Sam och Elliot - världens finaste killar
  • Svar på tråden Varför fastnar skalet på ägget ibland?
  • Garageänkan

Det undrade jag igår också när jag skulle skala 12 ägg och alla utom två hade jättejobbiga skal fast alla spolats under kallt vatten som de bör.

• Gurkan

Färskt ägg!
    Ju mer det fastnar desto färskare är ägget =)

• Hella78

skalet sitter fast när äggen är väldigt färska har jag lärt mig, så är dom jobbiga att skala vet man iaf att dom är färska

• Dimitra
    Gurkan skrev 2008-12-25 22:00:20 följande:
    Färskt ägg! Ju mer det fastnar desto färskare är ägget =)
    Jasså du. Då slutar jag vara irriterad på skalet fr o m nu
    The Dimitra universe.
  • Flyssel

Jag har hört att det beror dels på hur färskt ägget är, men även på hönans ålder.
    Tror det var mer svårskalat ju yngre hönan är, men jag minns inte säkert.

• Lina S

Ahha, då ska man äta gamla rötna ägg då

Sam och Elliot - världens finaste killar
  • tösamajan

Det vet jag! När jag bodde hemma och vi bodde på landet så hade vi en lantbrukare till granne som bl.a. hade småskalig (*hahaha*) kycklinguppfödning och han lärde mig, som andra redan skrivit, att när man kokar ett ägg och skalet drar med sig massor av den kokta äggvitan så är det för att ägget är väldigt färskt (nylagt av hönan!)

• Flyssel

"småskalig" - he he he, den måste jag spara i mitt mentala humorförråd

• Tomtarna

Verkar som om svaret på frågan redan kommit på flera håll, så jag tänkte komma med ett litet tips på hur man kan göra när man ska skala en massa ägg och göra halvor fick lära mig igår!!!

Ta en vas kniv och dela äggen i halvor med skalen på.
    Med en vanlig sked "gröper" man sen ut ägghalvan ur skalet. Blir jättesnyggt och besparar dig - och omgivningen - många fula ord.

• Garageänkan

Tomtarna skrev 2008-12-25 22:17:41 följande:

Verkar som om svaret på frågan redan kommit på flera håll, så jag tänkte komma med ett litet tips på hur man kan göra när man ska skala en massa ägg och göra halvor fick lära mig igår!!! Ta en vas kniv och dela äggen i halvor med skalen på. Med en vanlig sked "gröper" man sen ut ägghalvan ur skalet. Blir jättesnyggt och besparar dig - och omgivningen - många fula ord.
    MEn nej det borde du ha sagt igår redan!
  • elision

Tomtarna skrev 2008-12-25 22:17:41 följande:

Ta en vas kniv och dela äggen i halvor med skalen på.Med en vanlig sked "gröper" man sen ut ägghalvan ur skalet. Blir jättesnyggt och besparar dig - och omgivningen - många fula ord.
    meeen att inte jag har kommit på det själv...så som jag svurit ibland=))
  • Yummie

Jag har hört att man ska hälla i lite salt i vattnet när man kokar dom.

• Malvisen

tror ägg kan va svårare att skala oxå om man inte kyler ner dom på en gång... (fick höra det av en som jobba på erstaurang)

Stolt mamma
  • veera

Vi har egna höns och jag brukar räkna med att äggen ska vara minst 4 dagar gamla före det lönar sej att koka äggen. Det är lika då man ska vispa äggen, de behöver vara några dagar gamla före det går att vispa dem.

Saepe creat molles aspera spina rosas
  • elision

Yummie skrev 2008-12-26 01:07:01 följande:

Jag har hört att man ska hälla i lite salt i vattnet när man kokar dom.
    [/citat]

saltet gör så att vitan inte flyter ut i vattnet om ägget spricker
    Malvisen skrev 2008-12-26 01:12:03 följande:
    [citat]
    tror ägg kan va svårare att skala oxå om man inte kyler ner dom på en gång... (fick höra det av en som jobba på erstaurang)
    jag bukar alltid göra sönder skalet lite så att vattnet kan komma in i ägget, då är det oftast jättelätt att skala, fast är dom jättefärska så går inte det heller
  • MalinI

Då har vi någon höna som lägger äggen i vår kyl Senaste halvåret så har jag inte klarat av att skala ett ägg. Både färska ägg och ägg som har gått ur datum stämpeln...

• Carlshägg52

Äggen är för färska.
    Om ni lägger ägget i frysen en liten stund innan ni skalar det så går det lättare, samma sak med ost som är för mjuk för att hyvlas.

Svar på tråden Varför fastnar skalet på ägget ibland?