• Trottoarbonden

Hjälp mig med tips på en bra present

Hej!

Jag ska besöka en kompis som fått sin lillkille i vecka 30, han är frisk o stark och han väger 1800g och är 42 cm lång och bor på neonatal.
    Nu vill jag gratulera de nyblivna föräldrarna med en present men vet inte vad man köper...
    Vad kan de och/eller bebisen ha glädje av?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hjälp mig med tips på en bra present
  • Dixie

kläder i mindre stl hade ju säkert varit trevligt - om han nu har kläder på och inte ligger i kuvös?! Annars en fin filt och mjukisdjur?

Kanske en fin dagdok för mamma och pappa att skriva ner minnen i - eller "mitt första år som mamma/pappa" bok!

• Eldo

En sak vi uppskattade jättemycket var att få portionsförpackad hemmalagad mat, som vi kunde värma i mikron. Det blir annars mycket hämtmat eller sjukhusmat, vilket inte är så kul i längden. Nu i helgtider hade jag nog också uppskattat en korg med frukt och godsaker. Vi bodde på neo (även vi föräldrar) i två omgångar med några månaders mellanrum så det blev rätt tråkigt.

Kläder till sonen uppskattade vi också. Man har ju själv ingen direkt möjlighet att handla de där pyttesmå kläderna eftersom man vill vara på neo hela tiden. Har sparat de flesta och det är ofattbart att han en gång i tiden var så liten!

Kanske en bra bok? Eller några roliga tidningar att fördriva tiden.

Annars blev jag glad bara av att få prata liten. Andra omgången vi låg inne hade vi "fördelen" att en släkting också låg på neo och hade då sällskap när vi åt och på kvällarna. Veckorna blir lååånga....

• Princess1982

Vissa affärer som ex. Lindex säljer kläder i storlek 44.

• Lilybee

En varm och gosig filt hade jag uppskattat såvida de inte ligger i kuvösen. Men den kommer ju att behövas så småningom. Annars som de andra skriver, kläder i mindre storlekar.

• hejpa

mat var väldigt uppskattat när man bodde på NEO. låter tråkigt men så är det ;P
    annars såklart, småkläder :)

• Millli

Barnens hus har fått in prematurkläder från strl 30!!! Tänk om det funnits när min plutt kom. Då hade jag blivit jätte glad =)

• Millli

Men sen till föräldrarna så är det som alla säger, maaaaaat i småförpackningar! Man orkar inte äta eller göra mat när man bor där..

• eilien

Håller med er andra, portionsförpackad hemlagad mat var den bästa presenten vi fick när vi låg på NEO, kläder hade hon inte så länge vi var på NEO då hon vårdades enl. kängrumetoden. Men fina kläder i stl 40-50 som man kan använda när man kommit hem är nog också uppskattat! Men mat var överlägset bäst!

• tinaw

Mat, kanske någon tidning eller så, ljudbok eller någon annan bra bok... Färska grönsaker och frukt!!! Hembakat bröd. Mest mat blir jag att tänka på också, märker jag. Det blir så otroligt andefattig mat på sjukhus, när man inte har tid att laga och ingen som lagar åt en. Och tiden blir lång. Digitalkamera ifall de inte har och du vill slå på stort liksom

• Elias05

Ett presentset där man kan göra avtryck av hand och fot i lera och sen sätta en bild bredvid, det är liksom kombinerat ram. Jättefin tycker jag, vi fick en till vår son som också är prematur. Man tittar ofta på den nu i efterhand och har svårt att förstå hur små hans händer och fötter egentligen var.

Svar på tråden Hjälp mig med tips på en bra present