• Helennnna

Jag blir så trött på min nya/och första katt som VÄGRAR att lära sig att lyssna. Hur göra?

Jag har alltid haft katt, sedan jag var en liten bebis, min mamma har fortfarande katter. Men jag har då aldrig tänk på hur hon "uppfostrar" dom. Nu har jag flyttat till eget och köpte då bland det första jag gjorde en katt såklart. Den är sex månader och helt hopplås. När jag lagar mat får jag sätta den på golvet 52 gånger om inte mer, för att den envist hoppar upp igen. Men OM jag ger den mat (en ostbit elelr vad det nu kan var) så är den nöjd sen. Men så kan jag ju inte hålla på livet ut varje gång jag lagar mat. Eller jag vill inte det. Katten har sin mat, visst får den smaka ibland men inte hålla på som den gör. Sen så rävsar han klorna på möblerna, FAST han har en klösbräda. Varje gång han klöser på tex soffan så sätter jag den vid klösbrädan. Men sen nästa gång går han till soffan/sängen eller vad det nu är igen. Jag blir TOKIG!!

Jag har bara haft den i sex månader, innan det hade en kompis kompis katten. Så jag kan inte få tag på henne, det skulle kännas konstigt med. Bara för att fråga hur hon var med relger, men som katten beter sig så tror jag inte att hon haft några regler.
    Han går på bänkar/bord med, vilket jag inte vill.

Envis är vad han är. Men hur gör man?

• Svar på tråden Jag blir så trött på min nya/och första katt som VÄGRAR att lära sig att lyssna. Hur göra?
  • Helennnna

Jag har bara haft den i en månad* Skulle det stå. inte i sex månader, men den är sex månader gammal.

• Kattägd

Sluta upp med att ge katten mat när den beter sig dåligt, katter är smarta och fattar fort vad man ska göra för att få som man vill. Du belönar ju katten genom att ge den vad den vill ha. Det räcker att göra det en gång så har den lärt sig hur man gör. Samma gäller om man har en katt som väcker en på natten och inte är lugn förrän man stigit upp gett den mat, det är bättre att ignorera och sova dåligt några veckor tills katten förstått att det är meningslöst än att sova dåligt i flera år :D

Ang. klösandet på möblerna rekommenderar jag en stor klösmöbel till katten, en klösbräda är ju rätt så tråkig tycker säkert katten. Man kan också testa att sätta dubbelhäftande tejp på de ställen där den klöser mest, katter gillar inte när det klistrar och då kommer den förhoppningsvis sluta efter några veckor och då kan du ta bort tejpen.

Lycka till :)

• anmara

Du vet väl att en hund kan man säga åt att göra något. Till en katt kan man lägga fram det som ett rimligt förslag.

• lillithsmamma

när katten gör något säg bestämt nej utan att tilltala den då den annars ser sitt namn som negativt,när katt klöser på möbler säger du nej bär bort katten mot klösbrädan visa katten hur den ska göra när den gör rätt beröm den mycket då kommer den fortsätta göra på rätt ställe

• fröken argbigga

Blomspruta funkar ganska bra hemma hos oss. När katten hoppar upp på bänken, eller bordet sprutar vi lite på han, samma om han klöser på soffan. Han gillar det inte och har blivit mycket bättre sen vi började med detta. Men ibland klöser han endå bara för att provocera och få lite uppmärksamhet, och det är klart att han är uppe på bänken när han tror att vi inte ser, katter är inte dumma

• Dixie

katter går inte att uppfostra - de gör som de själv vill! Men en blomspruta med vatten har vi också använt när de var kattungar!

• Zaria
    Dixie skrev 2008-12-26 11:14:33 följande:
    katter går inte att uppfostra - de gör som de själv vill! Men en blomspruta med vatten har vi också använt när de var kattungar!
    katter går alldeles utmärkt att uppfostra, om man börjar i tid och har tiden och tålamodet.

Min agena går med lösa ute (som en hund) kommer på inklallning,kan sitt, är aldrig på bord och bänkar,går ut ur rummet om man säger till. Att en katt inte kan lära sig är bara en nyt, dock är det jobbigare än med en hund som ju vill vara till lags, det vill inte katten han/hon måste vinna något på det.

Ang att låta katten smaka när du lagar mat ger ju dubbla budskap,katten vet att den kan tänkas fånågot men han får inte tigga.
    Du måste vara lika konsekvent som med en hund där tills katten lärt sig att du inte vill att han skall tigga. Vill du ge katte något så ge en rest efter maten/matlagningen OM han skött sig.
  • SaraMichaela

Dixie skrev 2008-12-26 11:14:33 följande:

Katter går absolut att uppfostra, bara man har tålamod till det.
  • Nova67

Jo visst går det. men det tar tid och du får räkna med att du får ordning på han om ca ett år eller 2.. han är ju i värsta "slyngel" åldern nu..

Har 2 honkatter som precis passerat 6 månader och börjar närma sej "mars" stadiet :D

Verkar dock som du haft katter ikring dej men aldrig reflekterat VAD som gör ett djur/katt/hund lydig eller präglad till en människa...
    Tålamod samt du är den som städar ur katt toa, ger mat, klipper klor (för det gör du väl?)borstar/kammar och leker samt bara finns vid mys stunder med honom...

Se det som förberedelse för barn senare :D

Svar på tråden Jag blir så trött på min nya/och första katt som VÄGRAR att lära sig att lyssna. Hur göra?