• Anonym

Inlagd på psyk- kostnad?

Har en släkting som är inlagd på psyk. Vi sitter och går igenom hennes ekonomi och ubdrar vad det kostar att vara inlagd.
    Det är säkert olika från kommun till kommun, men på ett ungefär?
    Hon är förtidspensionär och redan patient där om det kan hjälpa. Hon har även högkostnadskort, men det kanske inte gäller om man är inlagd?
    Vi ska dit imorgon och fråga, men tänkte om någon vet nu när vi ändå sitter med hennes ekonomi.

• Svar på tråden Inlagd på psyk- kostnad?
  • Anonym

För mig var det 80 kr / dygn i Östergötland.

• Anonym

80:-/dygn även i Södermanland

• Anonym

80:-/dygn även i Västerbotten. Högkostnadskortet gäller inte...

• älvanpurjo

alltid 80kr dygnet.
    men för lanstinget kostar det 3200kr för en inlagd. så 80kr är billigt. jag jobbar på psyk

• linedja

Det är 80:- om dygnet för all sjukvård (om man är inlagd). När man har varit inlagt tillräckligt länge (Kan vara 30 dagar kanske) så sänks avgiften till 60:-. Man kan också få sänkt avgift om man har väldigt dålig inkomst.

Frikortet gäller inte för inläggning.

• Anonym

Tack snälla för er svar!
    Jag hittade uppgifter sedan och tog en nattmacka och glömde bort tråden, men det var jättebra att jag fick svar för mina uppgifter kanske inte stämmer?
    Läste att det kostade 50 kr natten för pensionärer och 80 kr för övriga. Gratis om man var under 20 år. Detta gällde om man var inlagd på sjukhus, men det borde väl vara samma för psyk?

För övrigt tycker jag det är billigt med tanke på den toppenvård hon verkar ha fått! Sverige har riktigt bra priser på sjukvård.
    Ville bara veta priset så man kunde planera lite.

God fortsättning på julen!

• systersandra

Konstigt att frikortet inte gäller.
    Trodde psykiatrisk vård var en del av landstinget.
    En patient med en psykisk sjukdom är väl lika sjuk som en med njursvikt tex.

• Leica

systersandra skrev 2008-12-26 16:45:15 följande:

Konstigt att frikortet inte gäller. Trodde psykiatrisk vård var en del av landstinget. En patient med en psykisk sjukdom är väl lika sjuk som en med njursvikt tex.
    Frikort har inget med att vara inlagd, dvs ha en vårdplats, att göra. Dygnsavgift betalar alla.

Jag tycker man ska vara rätt glad över att man kan betala 80:-/dygn för sängplats, dygnetruntpersonal, , undersökningar, mediciner, operationen, mat osv eller vad man nu får/gör när man är inlagd.....rätt fantastiskt.
  • Anonym

systersandra skrev 2008-12-26 16:45:15 följande:

Konstigt att frikortet inte gäller. Trodde psykiatrisk vård var en del av landstinget. En patient med en psykisk sjukdom är väl lika sjuk som en med njursvikt tex.
    Jo, frikortet gäller för psykiatrisk vård, men bara för sk. "läkarbesök". Inte inläggning. Det gäller alltså heller inte om du blir inlagd efter att ha brutit benet...
  • Anonym

Pratade med en skötare igår, men han visste inte riktigt vad det skulle kosta. Han sa att det kan kosta 80 kronor, men han trodde inte det. 40 kronor kunde det även kosta sa han. Fast mest av allt trodde han att hon skulle få uppskov.
    Jag vet inte, vi räknar med 80 kronor så kan det bara bli billigare.

Det blir bra i vilket fall, de har tagit hand om henne så bra och hon är så mycket bättre sedan hon lades in, så även om det hade kostat mer hade det helt klart varit värt det!

Nu är det dock bra att det inte kostar mer, för alla som behöver ska ju ha råd att läggas in.
    Man kan tänka att man får ta av de pengar man annars skulle lagt på mat. Man får ju mycket mer än mat på psyk, men jag tänkte att man kunde jämföra med något man redan lägger pengar på om man tänker att man inte har råd.
    Fast nu hoppas jag att de flesta slipper läggas in, det är väl inte det man drömmer om här i livet kanske. Att bli sjuk.

• Missboss

I västerbotten kostar den 80 kr per dygn med ett maxtak på 1200 kr i månaden.

När man ligger inne så har man ju inte heller några medicinkostnader som man annars har när man bor hemma.

• Anonym

Missboss skrev 2008-12-27 12:03:11 följande:

I västerbotten kostar den 80 kr per dygn med ett maxtak på 1200 kr i månaden.När man ligger inne så har man ju inte heller några medicinkostnader som man annars har när man bor hemma.
    Aha, ett maxtak, det låter bra.
    Nej, precis, inga medicinkostnader heller. Min kusin och jag hann dock hämta ut mediciner åt henne precis innan hon blev inlagd. Hon har en hel del och de lär ju räcka ett tag nu. Fast hon betalar ändå en fast summa till apoteket varje månad.
  • Missboss

Jo, den summan brukar ligga på runt 164-170 kr i månaden till man har betalt av kostnaden till högkostnadsskyddet kommer in.

• Anonym

Missboss skrev 2008-12-28 21:28:26 följande:

Jo, den summan brukar ligga på runt 164-170 kr i månaden till man har betalt av kostnaden till högkostnadsskyddet kommer in.
    Vad bra att du sa det, var lite osäker på hur det där fungerade nämligen.
    Hur vet man hur länge högkostnadsskyddet gäller? För det gäller väl från det datum man började handla?
    Hon hade 500 kronor att betlaa av om man ville betala hela beloppet, stod det senast.
  • Missboss

Det gäller från det datum man börjat handla och 1 år framåt.

• Anonym

Missboss skrev 2008-12-29 08:47:07 följande:

Det gäller från det datum man börjat handla och 1 år framåt.
    Tänkte det, men vet du var den informationen står någonstans? Alltså vilket datum man började handla. Hittade inte det på räkningen, men jag kanske är blind.
  • Missboss

Du får kolla det med apoteket.

• Anonym

Missboss skrev 2008-12-29 10:16:30 följande:

Du får kolla det med apoteket.
    Okej, tack.
  • Anonym

Måste bara säga att jag förstår systersandras fråga.
    Hon trodde ju att högkostnadskortet gällde om man var inlagd på vanligt sjukhus och det vore ju hemskt om det då inte gällde på psyk.
    Inte lätt att veta vad högkostnadskortet täcker eller inte, det visste inte jag heller innan denna tråd.
    Tur att det inte är så iaf, att de gör skillnad på en deprimerad människa och en med njursvikt.

Svar på tråden Inlagd på psyk- kostnad?