• TineK

Svamp? Jag dör!!! Hjälp!

Har fått svamp på brösten, har smörjt med kräm med kortison nu i 3 dagar men det blir inte bättre. Stora områden på brösten gör så jäkla ont, hela bröstvårtan gör ont (men är inte så röd). Känn som brösten ska trilla av så ont gör det. Var vänder man sig nu i jultider (amningsmottagningen och VC återkommer på måndag)? Kan det vara mer djupgående svamp?

• Svar på tråden Svamp? Jag dör!!! Hjälp!
  • Basses mamma
    TineK skrev 2008-12-26 08:56:14 följande:
    Har fått svamp på brösten, har smörjt med kräm med kortison nu i 3 dagar men det blir inte bättre. Stora områden på brösten gör så jäkla ont, hela bröstvårtan gör ont (men är inte så röd). Känn som brösten ska trilla av så ont gör det. Var vänder man sig nu i jultider (amningsmottagningen och VC återkommer på måndag)? Kan det vara mer djupgående svamp?
    Vad är det för kräm du smörjer med? Om det bara är en kortisonkräm så kommer det inte att hjälpa, bara bli värre. Måste vara kräm mot svamp för att det ska försvinna. Ring till sjukvårdsrådgivningen för råd. Hoppas att det går över snabbt sedan, inte kul det där, men vanligt!
  • hallon82

köp pevaryl och smörj med det lindrar lite ialla fall sen om svampen sitter djupare kan du behöva tabletter för det.

hur gammalt är ditt barn?
    om barnet inte är äldre än 12 veckor kan du ringa till ditt BB och få hjälp där

• TineK

jag har smörjt med cortimyk som bvc rekomenderade, men tycker det inte hjälpt.

min mamma har Mycostatin hemma, kan jag pensla det själv i sonens mun? Nu känns det som det blir en rundgång, från mun till bröst och tvärtom. Han är snart 4 mån.

Tack för era svar!

• Annica med A 03 och L 05

Hej!

Kanske är det bakterier? Jag hade stafylokocker på brösten när jag ammade första barnet. Det gjorde sviiiiinont! Alla trodde det var svamp men jag stod på mig och när de tog prov så visade det ju att det var mer än svamp. Det hjälpte inte med svampsalva och jag hade ångest för amningen då det var oerhört smärtsamt.
    På gynakuten kan de hjälpa dig. Åk in om du inte står ut!

www.amningshjalpen.se/radgivning/smarta.htm

• kikki75

Jag fick tips på bvc att använda vichyvatten att pensla i barnets mun och använda citron /alt vichyvattet om det sved med citronen på mina bröstvårtor. Det har hjälpt oss, men jag botade olle i grinden i tidigt skede.
    Hoppas att huskuren kan lindra lite.

• modesty

Ring akuten eller gå dit! Du måste få tabletter, antagligen har svampen gått in i mjölkgångarna, Diflucan eller Sporanox är det som gäller, låt dem inte skicka hem dig med bara salva. Gå till läkaren och ödsla inte tid på huskurer!!! Vet precis hur ont det gör, bränner som eld vid amning :(
    Lycka till!

• Hannaz

Hade svamp i brösten för ca en månad sen då min son som då var en månad smittade mej från sin muntorsk. Jag fick diflucan och vi penslade lillens mun med mycostatin. nu, en månad senare har det antagligen kommit tillbaka fast de kunde inte se nåt synligt när jag var uppe på BB utan konstaterade mjölkstockning oxå. Men jag fick mycostatin att pensla med. på BVC sa de dock att jag kunde prova nån dactakort salva på apoteket till brösten och pensla lillens mun med vichyvatten och se om jag kunde undvika mycostatin igen.
    Hoppas det löser sig för dig, jag vet hur j-kla ont det gör. och man håller på o lipa ihjäl sig när man ska amma....

Svar på tråden Svamp? Jag dör!!! Hjälp!