• Sandra88

hur långt i förväg ska man vara på flygplatsen?

Vi ska åka till USA och det är min första gång.
    Flyget går 9.15 och jag tänkte hur långt iförväg är det bra at vara på flygplatsen?
    Vi tänkte att vi skulle åka tåg till Arlanda och tåget är där 7.50 och planet går 9.15, blir inte det lite tajt?

• Svar på tråden hur långt i förväg ska man vara på flygplatsen?
  • Tecken

Ring flygbolaget och fråga. Alla har lite olika regler, men jag skulle satsa på att vara där ca 2-2,5h innan - så jag har lite marginaler (t ex tåget är sent, lång kö till incheckningen etc).

• Dora

Det är olika på olika flygbolag hur tidigt man ska vara där. Kolla upp det så inte gaten hinner stänga.

• ErnieBernie

Tror det är minst 2 timmars incheckning på USA flighter, dvs ni måste checka in 2 tim innan flighten går. Sen tar väl säkerhetskontrollen längre tid nuförtiden så man ska kanske lägga på lite tid där. Kollade just på Ving's hemsida och där säger de 3 timmar för USA flighter.

• Dixie

jag hade valt ett tidigare tåg - två timmar innan skulle jag vilja vara på plats - men som sagt, ring och kolla med flygblaget, en del stänger incheckningen en timme innan och då hinner ni ju knappt!

• Sandra88

Okej, tack för alla svaren=)
    Ska ta och ringa till flygbolaget och höra med dem.
    Går tyvärr inge tidigare tåg men vi får ordna det på nått annat sätt.

• Majras

Brukar vara så att incheckningen stänger 1-2 timmar innan avgång, så det låter lite tight för er del. Tänk om det blir förseningar osv

• vackrastarflow

Sandra88 skrev 2008-12-26 11:39:35 följande:

Okej, tack för alla svaren=) Ska ta och ringa till flygbolaget och höra med dem. Går tyvärr inge tidigare tåg men vi får ordna det på nått annat sätt.
    även om flygbolaget säger ok så hade jag inte åkt så sent, det kan ju faktiskt hända nåt på vägen.
    ni kan inte övernatta nånstans i närheten?
  • Sandra88

det är ju ett tag kvar tills vi åker, vi åker i mars men det är ju skönt att ha det mesta planerat tills dess. Det lutar nog åt att ta egen bil till arlanda och ställa den på långtidsparkeringen.

Svar på tråden hur långt i förväg ska man vara på flygplatsen?