• lilla ru

Att inreda på balkongen - ( trätrall och konstgräsmatta på golvet? )

Här kommer en fortsättning på "dags att odla på balkongen"-tråden!

Nu ni!!! hihihi. Nu har jag byggt en stor balkonglåda i trä... 35cm djup, 35 cm hög och 120 cm lång. Jag ska snickra en till, så jag har en trälåda på varje kortsida av balkongen.

Min balkong är 420x150 cm stor, öppen med balkongen ovanför som tak och med en "vägg" som angränsar till grannbalkongen. Betonggolvet är fult - så jag funderar på vad jag kan göra för att få det fint och mysigt på balkongen.

Nu har jag fått blodad tand för att snickra :) Funderar på att snickra ihop ett par trätrallar till golvet. Det blir en yta på 150x150 cm med trätrall, och resten av balkongen kommer ha grön konstgräsmatta. (ja, gräs brukar ju vara grönt ) Jag ska även bygga en träram kring den ena "likkistan" (blomtådan asså ) där jag ska lägga grus innanför ramen. Ramen är alltså till för att hålla gruset på plats, så inte förbipasserande under vår balkong råkar illa ut. Gruset blir bara som dekoration - och lite "markkänsla" - samt att konstgräsmattan inte skulle räcka hela vägen!

Sedan har jag kommit fram till att jag ska odla solrosor längst in mot väggen i ena krukan. ... skulle vara fint med någon växt som liknar fredakallor. Mycker grönt alltså. Kan man sätta ormbunkar i dessa stora balkonglådor ??? De står halvt i sol på fm och i skugga från kl 15.

Någon som har bra, och dåliga, effarenheter av konstgräsmatta? Alltså grön balkongmatta - med nobb under. ???

/Liten snickarglad ru med planteringsgjort under naglarna

• Svar på tråden Att inreda på balkongen - ( trätrall och konstgräsmatta på golvet? )
  • camwae

Hej!
    Jag jobbar i en affär som säljer konstgräs,även andra färger än grönt finns.Har du betonggolv på din balkong så ska du absolut köpa "Gräs med nopp" för då torkar mattan snabbare om det kommer att regna på den + att det blir en liten luftspalt under.Du kan även ha den ute året runt då med om du vill slippa ta in den.
    Sen finns det många olika kvaliteer på "Gräs",du kan tex köpa färdiga bitar eller även på metervara(Som vi har)Det som skiljer dem åt förutom priset då är hur pass uvbeständiga mattorna är,en del lite billigare mattor har en tendens att bli svarta om solen gassar på hela dagar.
    Hoppas att det är till någon hjälp!Lycka till

• lilla ru

Vart kan man köpa konstgräsmatta på metervara? Det skulle ju vara kanonbra i så fall. (om jag nu mot förmodan skulle ge upp idén på att spika trall. ;) )

• petrusjka

Å vad mysigt det låter! Jag blir jättesugen på att ta tag i vår tomma och ödsliga balkong! Men det kan nog få bli nästa sommar, nu är det prio 1 på att få ordning på lägenheten INUTI

Spana in denna sidan från Naturskyddsföreningen om hur man gör en "vild balkong" tror att kaprifol och humle buskar till sig fort och trivs lite överallt...det låter mysigt med fjärilsrestaurang, eller hur! www.snf.se/verksamhet/djur-natur/mernatur/vild_balkong/vildbalkong.htm

Lycka till, det låter supertrevligt på din balkong!!!

• Toffsan

Hej, tack Petruskja för tipset om sidan. Surfade genast in och började drömma om att göra min balkong extra vid och grön.

Tyvärr flyttar i om en månad och får därför inte tillgång till balkongen förrens den första planteringstiden har gått ut vilket är tråkigt när man har så storstilade planer som jag har. Sedan är det ju så att man kanske prioriterar innermiljön först. Det tror jag iallafall att vi kommer att göra. Får jag förresten bara fråga, lilla Ru snickrar du ihop dina lådor innen eller? Vi kommer inte att ha en lika stor balkong som du men jag har också tänkt i riktning mot lådor på kortsidorna. Det verkar smart och så blir det ju ett vindskydd samtidigt. Vi kommer nämligen inte att ha någon balkong ovanför eller på sidorna så det blir nog lite utsatt tyvärr.

• lilla ru

Toffsan, jag fick färdigsågade träplankor av svärfar. *tittade på när han sågade -skäms- men han erbjödsig att såga :D *

Jag skrivade ihop lådan, efter en ritning, på balkongen.

• Toffsan

Aha, det låter ju som en bra ide. Får jag fråga vart du hittade ritningen till lådan? Vill absolut ha åtminstone en låda. Det svåra är ju att jag vill både odla saker som går att äta samt saker som växer och ger en ombonad känsla. Vad skall man prioritera, hubbahubba. Sedan vet jag ju inte riktigt hur mycket/lite sol som kommer att lysa över våran nya balkong, det är ju definitivt en viktig faktor när det gäller vad man skall odla. Har också sett i en bok en jättefin vattenbad de gjort. Vattenväxter tycker jag är coola. Tyvärr har vi ju en för liten balkong för det.

• camwae

Lilla ru:

Kolla efter hos Mattaffärer,har de stor sortering har de oftast "Gräs"på metervara i lite olika bredder
    Golvbutiker eller järnhandlare kan också ha,vet ej hur k-rauta affärer eller liknande har det med metervara,vet ej var du bor men bor du i östergötland,Linköpingstrakten så kan jag ju tipsa om butiken jag jobbar i
    =)

• Signatur

Tänk på att inte belasta balkongen mer än 100kg/kvadratmeter inklusive er själva!

• lilla ru

camwae , hihi, jo! Jag bor i norrköping! :)

Ja, k-rauta kan ju ha... kollade på byggmax, men där hittade jag inte på deras hemsida. Rusta har för 199 kr, men den räcker inte till hela balkongen. Ska titta lite i mattaffärer ... det hade jag inte kommit på själv :) Tach för tipset!

• cajsa

Hejsan

Jag har inte läst alla inlägg men förra året klädde jag balkongräcket m bambugardin från ikea. Hela vägen från kanten och ner till golvet, sen la jag trätrallar i ytterkanterna och längst in mot väggen (under bord och stolar) la jag ut sjösten. Sjösten finns att köpa i djuraffärer, det finns inte i så stora påsar så det blev en del släpande. Sen köpte jag snabbväxande bambu. Hela balkongen blev lite som en strand, och det kändes ju extra bra att vi hade em/kvällssol.
    /cajsa

Svar på tråden Att inreda på balkongen - ( trätrall och konstgräsmatta på golvet? )