• Kicki86girl

Kan man blanda mynt och sedlar?

Jag har fått Swedbanks största spargris (26x33 cm) och har tänkt att börja spara lite pengar i den. Är det någon som vet om man kan spara både sedlar och mynt i samma spargris eller om sedlarna kan bli förstörda då? Har läst någonstanns att de kan börja mögla, är det någon som vet? Är ju inte så kul om man har lagt ner några 500-lappar och när man öppnar spargrisen är de förstörda.

• Svar på tråden Kan man blanda mynt och sedlar?
  • Charmiz

jag har alltid kunnat blanda

• trötter22

för mig har dom gått sönder när man ska dra ut sedlarna. men ska du ta sönder grisen sen så går det bra o blanda

• Fisk i en skål

Vi har alltid samlat både mynt och sedlar,och har aldrig haft några problem med att sedlarna går sönder!

• Kicki86girl

Jag har inte tänkt att samla så jättemycket mynt men 5-kronor och 10-kronor kommer grisen att få äta upp Tänkte också vika ihop sedlarna lite så att de ska hålla bättre men jag hade inte tänkt ta sönder grisen utan försöka lirka ut pengarna ur hålet i botten på grisen.

• Kicki86girl

Jag fick den i julklapp av mina föräldrar faktiskt, har alltid tyckt om att spara pengar men har tidigare samlat i glasslådor o.dyl. för att jag inte har hittat någon spargris som jag har gillat men när jag såg den från swedbank tyckte jag den var jättefin. Har dock inte den hemma än, den kommer i mitten av januari eftersom det var 4 veckors leveranstid på de, det kommer att stå mitt namn på den också.

Men vi gick in på swedbanks kontor på odenplan och beställde grisen där och då fick man välja vilken storlek och om det skulle stå något på den eller inte.

• Kicki86girl

Gör det, de är verkligen jättefina, lite gammaldags När jag var liten så ville jag alltid ha en sån spargris som "spara" i "spara och slösa" hade och det är lite sån stil. Det kan vara bra att ringa till kontoret innan för det är inte alla kontor som har kvar spargrisarna.

• Kicki86girl

Lite OT, men ni som har samlat på mynt, har det varit svårt att hitta ett bankkontor som kan ta emot mynten? Har ju läst lite på nätet om att de tar bort mynträknarna mer och mer på kontoren och att man själv får lägga mynten i pappersrör och lämna till den som sitter i kassan.

Kan tillägga att jag har handelsbanken som bank.

• Fisk i en skål

Både här i Lit & Östersunds swedbanks kontor har kvar sina mynträknare..

Men den i Östersund skulle dom plocka bort nu!!
  • errkåce

Kicki86girl skrev 2008-12-26 16:49:33 följande:

Lite OT, men ni som har samlat på mynt, har det varit svårt att hitta ett bankkontor som kan ta emot mynten? Har ju läst lite på nätet om att de tar bort mynträknarna mer och mer på kontoren och att man själv får lägga mynten i pappersrör och lämna till den som sitter i kassan. Kan tillägga att jag har handelsbanken som bank.
    Det låter väl inte så jobbigt att lägga mynten i rör?
  • Fisk i en skål
    errkåce skrev 2008-12-26 17:31:53 följande:
    Kicki86girl skrev 2008-12-26 16:49:33 följande: Det låter väl inte så jobbigt att lägga mynten i rör?
    Det beror väl på hur många mynt man har:)
    Jag skulle inte vilja sitta & stoppa i våra mynt som vi sparat nu,det skulle ta ett tag...
  • Kicki86girl

errkåce skrev 2008-12-26 17:31:53 följande:

Kicki86girl skrev 2008-12-26 16:49:33 följande:
    Det låter väl inte så jobbigt att lägga mynten i rör?
    Nej det är inte så jobbigt, men man får väl betala för pappersrören? Nu ska vi iofs bara stoppa ner 5-kronor och 10-kronor i spargrisen så det kommer inte krävas lika många rör som om vi skulle spara på 1-kronor.

Kan tillägga att när grisen är full kommer vi att använda pengarna till en tvättmaskin och en torktumlare
Svar på tråden Kan man blanda mynt och sedlar?