• ICanDoIt

Lugna magen med filmjölk??

Någon som testat det??

Har det funkat? efter hur lång tid?

jag är extremt dålig i magen och springer på toa MINST en gång i timmen och ungefär en gång i timmen varje natt... jobbigt :P

Funderar på om jag har obalans i bakteriefloran...

• Svar på tråden Lugna magen med filmjölk??
  • Wolfhound

Filmjölk är bra, men räkna med 2-3 dagar. Annars kan du prova DoFilius (tror jag det heter) te har oxå en lugnande effekt på magen.

• ladyhawk

Yoghurt är bättre isåfall, gärna en sort med Bifidus och Dofilus ex. Fjällyoghurt.

• Miss Daisy

Det kanske funkar så länge din dåliga mage inte beror på att du är laktosintolerant, i så fall har det ju motsatt effekt. Laktosintolerans är väldigt vanligt. Hade själv det i flera år utan att jag fattade vad det berodde på.

• ICanDoIt

hur går en sån undersökning till om man ska kolla om man är intolerant mot laktos??

• ICanDoIt

hur går en sån undersökning till om man ska kolla om man är intolerant mot laktos??

• Jennie Brunflo

Det man brukar börja med är att utesluta laktosen ur kosten i en period för att se om det blir en förändring.
    Om inget händer är det dags för undersökningar. Man kan både få göra gastroskopi, avföringsprov och blodprov när man gör tester.

• ICanDoIt

okej.. men vad innehåller laktos igentligen?? Mjölk vet jag ju.. men vad mer??

• ICanDoIt

förresten.. är detta vanliga symptom för laktosintolerans??

• lata kocken Johanna

testa provivas shots eller ngt sånt istället

lättare att få en bra bakterieflora med än fil - kräver inte de mängderna

• skånetös i väst

laktos=mjölksocker

laktosintolerenstest går till så att du får dricka ren laktos på ett lab eller hos läkaren. Sedan tar de blodsockret en gång i kvarten genom stick i fingret. Om blodsockret inte stiger har din kropp inte brytit ner mjölksockret, som med ett annat namn kallas för just laktos

Är du intolerant, d v s inte kan bryta ner mjölksocker, kan du köpa laktostabletter receptfritt på apoteket. De innehåller det enzym som kroppen saknar för att kunna bryta ner mjölksockret.

Du kan även köpa laktosfri mjölk och fil. Alla Valios produkter är laktosfria.

• ICanDoIt

i dag har jag jätte ont i magen och har kräkts.. :(

Har sedan i går haft en riktigt rejäl huvudvärk.

Har inte ätit laktos sedan i söndags... :(

känner mig magsjuk..

jag har knappt ätit på flera dagar...

• Funderaren

Proviva-dryck är väldigt bra och rekommenderas även av sjukvårdspersonal. Inte yoghurt eller fil eller nåt sånt utan de drycker som finns, svartvinbär, jordgubb och sånna.

Jag blev amtförgiftad förra året och magen ställde sig aldrig till rätta. Så fort som jag drack nåt eller åt nåt litet så kom det ut i andra änden efter 10 min. Mådde enormt dåligt, klarade knappt av att torka, var tvungen att göra det fort och sen vila för det svartnade för ögonen.

Ringde till vc och de rekommenderade just proviva-dryck och DÅ vände det. Det var det första som jag fick behålla.

Lycka till

• ICanDoIt

jag har druckit det i två dagar nu.. ska se om det vänder snart.. :(

• skånetös i väst

Ja, varsegod förresten..

• ICanDoIt

hur många shots borde jag dricka per dag??

skånetös i väst: var det en pik för att jag inte tackade flr ditt svar?? hum... sorry.. tack då.

• piano

TA INTE NÅGRA MJÖLKPRODUKTER NÄR DU HAR DIAREE!!!! Du måste få igång din tarmflora igen. Det finns att köpa rena tarmbakterier som heter Bifidus och Dofilus som innehåller mer än tusen levande organismer i pulverform! Ta ett rågat kryddmåttur vardera burk som du måste förvara i kylskåp och blanda ut det med vatten. Ta det två gånger om dagen morgon och kväll i några dagar och se om det blir bättre. Om du inte hittar dessa bakterier så är det bra att drick blåbärssoppa den här proviva drycken som också innehåller bakterier som är bra för magen!

• piano

Jag skulle också råda dig att gå till en doktor för att checka upp om det är något fel i magen, du har kanske som de tidigare skrivit någon allergi eller överkänslighet... då sparkar min mage iallafall bakut!

Om du nu ska använda dig av någon mjölkprodukt så skulle jag isåfall rekommendera den vanliga yogurt naturell mild 3 % utan några tillsatser, den innehåller också bra saker och har en levande yogurtkultur. Det är bra att titta på mjölkprodukterna och se om de innehåller en levande yogurt kultur eller ja, du förstår säkert vad jag menar.

Lycka till!

• lata kocken Johanna

shotsen kan du dricka 1-3 per dag, beroende på hur många su känner känns bra 8eller 1-5 glas proviva frutkdryck per dag)

pulvervarianten är oxå bra - men kan vara svårare att få tag på och lite omständigare att använda

Svar på tråden Lugna magen med filmjölk??