• hoppet787878

Gasig och ont i magen ( på natten) på en 13 månader

Jag vet snart inte vad jag ska göra med lillkillen. Han har alltid varit krävande och rastlös, men dom sista 2 veckorna har han iofs varit sjuk, men så hyperaktiv, gnällig och missnöjd.Han vaknat på natten och verkar ha ont i magen och pruttar ibland. Han har bara 2 tänder men är svullen i tandköttet. Kan tänder göra barn gasiga i magen, eller kan det vara någon allergi? Han är inte nöjd hur man än gör...
    Funderade på om det kunde vara vällingen som han får till natten (mild fullkornsvälling). Har bajsat lite mer än vanligt också.

• Svar på tråden Gasig och ont i magen ( på natten) på en 13 månader
  • hoppet787878

Nej, det tror jag inte. Vi har faktiskt kört med mikrolax för några dagar sedan( för att vara på den säkra sidan), men han är definitivt inte hård i magen. Han bajsar ju av sig självt också, och det luktar inte så gott alla gånger. Kan han vara förstoppad ändå? Att det sitter så långt upp?

• hoppet787878

Det är inte konstigt om han har ont i magen på nätterna för då är han inte igång hela tiden heller. Har ätit sämre också ,men det börjar bli bättre nu.

• örtagård

Han kan ju vara det. Jag frågar för vi har två förstoppade små och de brukar bli gasiga av det. Men äter han och bajsar är det väl ingen aktut förstoppning men visst kan de ha slöa tarmar eller dylikt. Det är det vi tror dottern har. Hon bajsar varje dag men är ändå förstoppad då hon alltid bara bajsat ut det yttersta och det är svårt att åstadkomma annat med mikrolax. Ibland är hon väldigt gasig även om hon som sagt bajsat och kan numera (snart fyra år) redogöra för att det känns som hon behöver bajsa och har besvärliga gaser. På vår 18 mån har vi länge märkt när han är lite förstoppad. det gör honom jättegasigpå natten. Han bajsar också varje dag men olika mängd.

Bajs kan sitta långt upp och komma ut långsamt och luktar ofta riktigt illa då tycker jag. Men eftersom han bajsar kommer det säkert av sig själv. Han har inte varit förstoppad innan?

Er son får kanske en hel del lösande kost? Det ger ju ofta gaser.

• örtagård

Våra äter sämre helt klart när de är förstoppade. Det finns inte plats då enligt dottern och så ger ju gaser obehag och illamående. Ofta trycker det väl på när de äter och de avbryter måltiden.

• hoppet787878

Jo, han har alltid haft problem med magen, gått på laktulos tidigare, men det hjälpte inte så bra ändå. tror också att han inte tömmer tarmen helt när han bajsar. Han blev bara gasigare av den.

• hoppet787878

Ska jag ge honom ett mikro? Tycker inte att han blev lugnare sist....

• hoppet787878

Han har bajsat 2 gånger idag och det har varit lagom mycket, men inte hårt.

• örtagård

Kan du hitta något intressant här kanske?

Vi är många som har barn som lidit en hel del av förstoppning, många mer än min dotter men det finns alla med lindriga - tillfälliga - jättesvåra i tråden.

Laktulos har vi kört på dottern, men hon blev väldigt besvärad av den. Aldrig med! Nu har båda mina movicol junior. De får inga biverkningar av det, vilket man kan få men jag tror det anses betydligt bättre än laktulos.

Min dotter har mjuk avföring med movicol men har ändå svårt att bajas. Vi vet inte hur mycket som är psykologisk pga av svåra upplevelser av hårt bajs tidigar och hur mycket som är anatomiskt. Hon skall utredas för om det är något som inte fungerar tillräcklig bra i tamrörelserna osv. SOnen har ju också problem om än inte lika svåra och jag har andra familjemedelemmar med svår mage....

Det är inte kul när de har magproblem. Hoppas det fixar sig men väldigt välkommen till tråden oavsett!

• ThisIsMe

Äter han mjölkprudukter? Det kan vara väl värt att testa laktosfritt i ett par veckor. Det löser många magproblem.

• hoppet787878

Ja, han äter välling och gröt. Nu precis vaknade han igen med gaser och uppstötningar. Stackarn...Han hade detta när han var nyfödd ocks. Hicka och gaser och problem med att bajsa. Får ta och göra en utredning på detta.

Svar på tråden Gasig och ont i magen ( på natten) på en 13 månader