• Namnam

Är det någon mer som får ångest av alla "ge din gåva"

Varje Jul bombarderas man av insamlingar till kvinnor barn djur hemlösa mm det är svält misshandel, ja ni vet.

Det ger mig sådan ångest, hur mycke ska man ge och till vem.
    Borde jag egentligen unna mig något när det finns barn som svälter och dör av botliga sjukdommar för det inte finns pengar. Kanske borde jag leva så billigt det går för att skänka vad jag kan till de som behöverFundersam

Hemlösa sover på gatan och jag springen och spenderar pengar på julklappar

Sedan får man ofta höra att de pengar man skänker inte alls kommer till de behövande eller bara någon ynka procent.
    Pengarna går till omkostnader för tex reklamkampanjer och löner till de som tjänar mångdubbelt mer än jag

Är det bara jag som har dessa fuderingar

• Svar på tråden Är det någon mer som får ångest av alla "ge din gåva"
  • Kristin24

vi får knapt ihop ekonomin så jag ger inget till någon annan. Vi köper julklapp till barnen och gör så mysigt vi kan för dom.
    Vi är drabbade av lågkonjukturen

Go och glad Kexchoklad
  • Namnam

Jo men fast man har det dåligt så är det alltid någon som har det sämreFundersam

• Kristin24
    Namnam skrev 2008-12-26 13:42:35 följande:
    Jo men fast man har det dåligt så är det alltid någon som har det sämre
    sant..men vi ger inte till andra då vi själva har noll
    Go och glad Kexchoklad
  • ladyrosenfjoll

Nej jag väljer att inte känna ångest därför att jag anser att mitt liv oc min energi är för dyrbar för att slösas bort på något jag ändå inte kan göra något åt.

• Joual

ts, visst har du rätt i att vi alla skulle kunna göra mer för våra medmänniskor. Jag känner likadant. Om alla gör något så blir det rätt mycket!

Vi valde att bli fältsupporters till Läkare utan gränser. Det innebär att vi regelbundet ger 250 kr/mån till deras verksamhet. Om alla gav någon eller några hundralappar till en bra hjälpverksamhet så räcker det väldigt långt!

• Kaprifolen

Namnam skrev 2008-12-26 13:38:21 följande:

Sedan får man ofta höra att de pengar man skänker inte alls kommer till de behövande eller bara någon ynka procent.Pengarna går till omkostnader för tex reklamkampanjer och löner till de som tjänar mångdubbelt mer än jag Är det bara jag som har dessa fuderingar
    Är inte kristen, men jag har hört att frälsningsarmen ger mer mest pang för pengen. Så det kan ju vara ett tips om man vill skänka och vill att allt ska komma fram. Kan inte tänka mig annat än att alla är frivilliga och att faktiskt pengarna går till det de ska. Med svenska kyrkan är det betydligt sämre ställt.
  • Joual

Jag tycker också att Frälsis är bra, och ger gärna pengar till dem. Vad är det du tänker på när du säger att det är "sämre ställt" inom Svenska Kyrkan?

Kaprifolen skrev 2008-12-26 21:36:32 följande:
    Namnam skrev 2008-12-26 13:38:21 följande:
    Är inte kristen, men jag har hört att frälsningsarmen ger mer mest pang för pengen. Så det kan ju vara ett tips om man vill skänka och vill att allt ska komma fram. Kan inte tänka mig annat än att alla är frivilliga och att faktiskt pengarna går till det de ska. Med svenska kyrkan är det betydligt sämre ställt.
  • aiight

jag tycker att alla kändisar som sover på pengar och annat rikt folk ska ge. inte jag. inte vi 'normala'

var inte det han persbrandt som gjorde reklam för unicef? hörde dåligt men jag anatar att han fiskade pengar till unicef.. tror inte han har donerat något större summa direkt

• Kaprifolen

Joual skrev 2008-12-27 01:21:54 följande:

Jag tycker också att Frälsis är bra, och ger gärna pengar till dem. Vad är det du tänker på när du säger att det är "sämre ställt" inom Svenska Kyrkan?
    Jag vill minnas att jag hört en siffra runt 70-80% av de pengar som skänks till svenska kyrkan kommer fram. Det var en präst jag känner som sa till mig att om man vill skänka pengar som ska komma fram ska man ge till "frälsis". Vill minnas en siffra på runt 98% kommer fram. Har dock inga konkreta belägg för mina påståenden, mer än prällen...
  • Joual

Det finns få samfund som är så noga med sina kollektpengar (och andra donationer) som Svenska Kyrkan. Pengarna räknas alltid i minst två personers närvaro och sätts in på speciella konton. Jag tror att du lugnt kan utgå från att de pengar du ger också kommer fram.

För egen del tycker jag att det är ganska intressant att rätt många dissar Svenska Kyrkan, men när man läser trådar om vad man ska ta sig till när pengarna är slut och soc inte hjälper, eller vem man ska vända sig till när det krisar på annat sätt - då är det ofta Svenska Kyrkan som föreslås...

Kaprifolen skrev 2008-12-27 10:59:03 följande:
    Jag vill minnas att jag hört en siffra runt 70-80% av de pengar som skänks till svenska kyrkan kommer fram. Det var en präst jag känner som sa till mig att om man vill skänka pengar som ska komma fram ska man ge till "frälsis". Vill minnas en siffra på runt 98% kommer fram. Har dock inga konkreta belägg för mina påståenden, mer än prällen...
  • Namnam

Fakta: Friis varningslista

Frivilligorganisationernas insamlingsråd (Frii) rekommenderar allmänheten att inte skänka pengar till följande organisationer:

Al-Aqsa Spannmål Stiftelse

Baltic 2000

Cancerhjälpfonden

Cancer- och Allergifonden

Cancer- och Allergifondens Stödförening

Cancer- och Barnhjälpen

Cancer- och Miljöfonden – CMF

Cancer- och Trafikskadades Riksförbund

Cancer & Trafikskadefonden

CURO – Riksföreningen för cancersjuka

Developing World Clothing

FRF-Stiftelsen – Fonden för Rehab o medicinsk forskning

Gatubarnsföreningen

Hjälpfonden

Hjärtehjälpen

Humana Sverige/UFF – U-landshjälp från Folk till Folk

Innocent Child/Krigets Oskyldiga

Insamlingsstiftelsen för Handikappades Rekreation

Klädinsamling Service

Mojahedin Sympatisör Förening – MSF

NYTEX

Orphan Home Care

Pilgrimsfolket

SADF - Alzheimer och Demensforskning

Samhällsfonden/Svenska Samhällsfonden

Stockholmsstorken/Storken

Svenska Smärtafonden

Sveriges Cancersjukas Riksförbund

Telehjälpen

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4116858.ab

• Jag är Sma

Detta stämmer inte, Svenska kyrkan mycket effektiv och tar väl vara på alla insamlade pengar. Endast en mycket liten del av Svenska kyrkan pengar används till administration. "Frälsis" gör säkert också ett gott arbete men Svenska kyrkan ska man inte tveka att ge pengar till av rädsla att de inte kommer fram.

Kaprifolen skrev 2008-12-27 10:59:03 följande:
    Joual skrev 2008-12-27 01:21:54 följande:
  • logg81

Jag donerar inget. Så länge jag inte kan spåra mina pengar hela vägen fram till den som behöver dom så ser jag ingen anledning att skänka.

Däremot så hjälper jag indirekt genom att handla på myrorna (frälsis). Det får räcka...

Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • idiblon yes

Har lite samma funderingar som du, ts. Speciellt irriterar mig den reklamen som går på TV, om att "DU" kan hjälpa den och den och den... Jag tänker på berättarrösten och tänker "när DU ger bort så mycket att du hamnar på samma ekonomisk standard som jag, då ska jag också ge".

• Namnam

Det jag gärna skulle vilja veta är hur m,ycke dsssa kampanjer i tv radio tidningar mm kostar, det är inte presis gratis med tv reklam

• isisisis

Jag tänker på reklamen för faddrar....lilla Elise har inga anhöriga och ingen som hjälper henne......

Det finns fullt med folk i Sverige som vill adoptera!
    Men köerna är så långa,flera år,så folk hinner bli för gamla så de inte längre FÅR adoptera.

De hade nog görna hjälpt den lilla föräldralösa flickan!

• jordgubbe0812

De organisationer som har 90-konton skickar fram 75% av sina medel. Annars ryker kontot. Så att skylla på att inte pengarna går fram är att göra lite väl lätt för sig själv.

TS. Jag tycker inte att du ska känna att du ska ge bort allt du äger och har. Men kanske kan du ge en julklapp även till någon pålitlig organisation, ge gamla kläder till något ställe som tar hand om det. Kanske ge en gåva till någon organisation som forskar i en sjukdom någon bekant har eller liknade.

Reklam för hjälporganisationer är ofta rabatterad eller helt gratis. Artister som ställer upp gör det ofta idiellt.

Jag har lite svårt för tänket att de som tjänar mer ska hjälpa till. Är det isåfall också de som ska få hjälp i första hand?

• Marlean

Svenska kyrkan har bland annat satsat pengar i Bofors... så även om jag är medlem ger jag endast till kollekter som jag tycker är bra, inte till tex. missionsarbete i vanliga fall. Men för att hjälpa aidssjuka självklart!

• Trynträ

Jag ger bara till WWF och Röda korset + postkodlotteriet och sen får det vara bra med det. Man kan inte ge till alla och börjar man ge så har man de efter sig resten av sitt liv. Jag ger till det som känns bäst för mig. Blir några tusen per år så lite generös känner jag mig.

12 *100 per månad till WWF + pandaboken, WWF vänner och lite strögåvor

Röda korset blir mer sporadiskt. Det blir nån hundralapp lite då och då samt medlemsavgiften.

Har två lotter i månaden i postkodlottiet. Vet inte riktigt hur mycket av det som går till välgörenhet.

Svar på tråden Är det någon mer som får ångest av alla "ge din gåva"