• Pelargonen

Måste jag skala potatisen (ska göra klyftpotatis i ugnen)? Snabba svar önskas!

Om några timmar får vi gäster och jag ska göra klyftpotatis. Jag och maken tycker det är betydligt godare med klyftpotatis där skalet är kvar jämfört med om man har skalat dem. Nu är jag dock fundersam om det endast är under sommaren man bör göra så (alltså med färskpotatis) eller om det går lika bra med den potatis vi har köpt? Självklart tänker jag i såna fall tvätta den innan.

Tacksam för snabba svar annars måste skalaren fram om en stund.

• Svar på tråden Måste jag skala potatisen (ska göra klyftpotatis i ugnen)? Snabba svar önskas!
  • fabler

beror lite på potatisen men ser den bra ut skulle jag inte göra de. sällan jag skalar potatisen till klyftpotatis. hoppas de smakar.

elias är världens sötaste!!!
  • suset

Det e ju jättegott att ha skalet kvar på potatisen, det e ju lixom där all smak sitter =)

Pelargonen skrev 2008-12-26 14:35:13 följande:
    Om några timmar får vi gäster och jag ska göra klyftpotatis. Jag och maken tycker det är betydligt godare med klyftpotatis där skalet är kvar jämfört med om man har skalat dem. Nu är jag dock fundersam om det endast är under sommaren man bör göra så (alltså med färskpotatis) eller om det går lika bra med den potatis vi har köpt? Självklart tänker jag i såna fall tvätta den innan. Tacksam för snabba svar annars måste skalaren fram om en stund.
  • h8him

Med vinterpotatis tycker jag det blir godast om man skalar dem, men som med allt annat så är det en smakfråga. Jag skulle inte klaga om jag blev bjuden på vinterpotatis med skal kvar!

• Pelargonen
    fabler skrev 2008-12-26 14:36:23 följande:
    beror lite på potatisen men ser den bra ut skulle jag inte göra de. sällan jag skalar potatisen till klyftpotatis. hoppas de smakar.
    Några av dem har faktiskt små begynnelser till skott men de skär jag bort. De andra är superfina!
  • Pelargonen

h8him skrev 2008-12-26 14:37:00 följande:

Med vinterpotatis tycker jag det blir godast om man skalar dem, men som med allt annat så är det en smakfråga. Jag skulle inte klaga om jag blev bjuden på vinterpotatis med skal kvar!
    Ja, jag tycker också att skalet är godare på sommaren. Men skalad blir så mosigt i min smak.
  • Myslan me Zac

jag behåller alltid skalet på, tycker det blir godast.

• saltflingan

Behåll skalet på, det är mycket godare och så ser det fint ut också.

• ladyrosenfjoll

En smaksak, men det säljs djupfryst klyftpotatis i country-style dubbelt så dyrt. Den har skalet på.

• redneck girl

behåll skalet på(men tvätta av dom noga)det blir godast så.

Svar på tråden Måste jag skala potatisen (ska göra klyftpotatis i ugnen)? Snabba svar önskas!