• Maadddox

Gravid och gallbesvär..Tips på mat?

Fick otroligt ont i magen natten till julafton,på julaftonsdagen så lugnade det ner sig...men på kvällen och natten va det hemskt..
    Kom tillbaka igår kväll och åkte då in akut..
    Dom misstänkte att det va gallan..fick diklofenak och sen åkte vi hem..
    Idag känns det bra i magen..Har bara ätit flytande mat idag..

Va ska man kunna äta nu?
    Va ska man undvika..har googlat och kollar efter på nätet men det står olika överallt..

Finns det någon som varit med om något likande?

• Svar på tråden Gravid och gallbesvär..Tips på mat?
  • jenny b

jag hade jättemkt problem med det i min sista graviditet.... jag var tvungena att äta väldigt regelbundet för blev jag hungrig fick jag rejält ont...sen fick jag ont av apelsinjuice men dock inte av gurka eller ägg som man annars kan få...

• rivkale

Jag har hört att man skall undvika fet mat, äpplen och banan. Men det har du säkert rdn läst? Jag har själv ont vid gallan, och undrar om det kan vara det. Hur känns din smärta? Min har alla möjliga konstiga sensationer. Min bm trodde att det var en nerv som var i kläm. Det gör iaf himla ont och är obehagligt. Hoppas att du får må bättre snart! Lycka till!

• Maadddox

Ja min smärta är som en kniv som man vrider om i magen..sitter högt upp..nästan där revbenen går ihop..alldeles öm där och gör himla ont..
    Första natten låg jag bara och vred mig och grät..somnade av ren matthet..

Idag efter att jag fått tabletten har det varit lugnt..har druckit nyponsoppa och varma koppen.ska dricka flytande nu i 2-3 dagar..känns lite jobbigt för jag är hungrig nästan hela tiden och känner att maten inte räcker men va gör man inte för att det inte ska komma tillbaka?

Har ni tagit nå spec tabletter när smärtan kommit?
    Eller gjort något annat..

Jag fick "diklofenak" men dessa kunde man bara ta någon enstaka gång när man va gravid..Det kunde vara jobbigt för barnets hjärta om man tog dessa mot slutet av graviditeten...

• Philofix

Jag hade gallsten under min senaste graviditet och var väl inne ca 3 ggr/vecka från v.28 till dess hon föddes efter igångsättning pga alla gallstensanfall.

Jag kunde bara äta buljongsoppor och avocado sista veckorna utan att få ont. Det var det som jag levde på, annars var det som otroliga hugg i gallan i flera timmar.

Fick spasmofen och så Bricanyl för att stoppa förlossningsvärkarna som alltid triggade igång mina värkar när jag fick mina gallstensanfall.

Nu är min gallblåsa bortopererad.

Äntligen.....efter 50 dagars väntan
  • Maadddox

ojsan..

hade du haft problem med detta innan du blev gravid?

Jag har aldrig haft problem med magen förut.

• Maadddox

natten va jobbig...

drack varm nyponsoppa o åt en liten macka med lite messmör på igårkväll..och fick ont såklart!!!
    Så in natt va det inte många timmars sömn...FAAAN!

Jag orkar inte mera nu...ska jag leva på enbart nyponsoppa eller va tusan är fel?

• Philofix
    Maadddox skrev 2008-12-26 18:43:35 följande:
    ojsan..hade du haft problem med detta innan du blev gravid?Jag har aldrig haft problem med magen förut.
    Jag har aldrig aldrig haft problem med magen förr utan det var först nu när jag blev gravid med mitt senaste barn.

Hade känningar av gallan under tidigare graviditet, men det var inget som kollades upp förrän nu denna gång som det upptäcktes vad det var.

Det var värsta jag varit med om, att föda var himmelriket i jämförelse med gallstensanfallen som var fruktansvärda smärtsamma.
  • Philofix
    Maadddox skrev 2008-12-27 07:36:52 följande:
    natten va jobbig...drack varm nyponsoppa o åt en liten macka med lite messmör på igårkväll..och fick ont såklart!!!Så in natt va det inte många timmars sömn...FAAAN!Jag orkar inte mera nu...ska jag leva på enbart nyponsoppa eller va tusan är fel?
    Vilken vecka är du i? Du kan inte få spasmofen då?

Jag finns i GB, kanske kan prata vidare där vi två än att ta upp en hel tråd.
  • milimina

undvik allt som är svårsmält och fett, det är nämligen de två saker gallan reagerar på. i övrigt är det så olika vad man känner av... jag tålde ingenting mot slutet men då var gallan rejält inflammerad. nu efteråt kan jag inte äta skaldjur eller lök som inte är ordentligt genomstekt, så till viss del har jag fortfarande svårt för svårsmält mat.

det finns ju annan medicin man kan få mot gallbesvär, bl a papaverin som jag tror man kan ta trots graviditet. den avhjälper inte stora anfall men fungerar hyfsat på små (med "bara" molvärk).

save the cheerleader - save the world
  • milimina

mot slutet innan den opererades bort alltså. jag var inte gravid utan hade problem långt innan

save the cheerleader - save the world
  • Maadddox

Igår tog jag en macka med liiite messmör på till varm nyponsoppa..Och efter ca 2 timmar kom smärtan igen.
    JOBBIGT!

Har idag bara druckit soppa och nu skulle jag kunna gråta när som helst och för vad som helst.
    Jag är van att kunna äta när jag är hungrig och detta tär på mig..
    Har fått tips om att testa dricka ljummet vatten med äppelcidervinäger innan jag äter för en bakent till mig gjorde så när hon väntade sin son och hon hade hemska problem med gallan när hon väntade honom...

Svar på tråden Gravid och gallbesvär..Tips på mat?