• rivkale

Samarin emot halsbränna??

Jag är gravid och har drabbats av halsbränna, som får mig att må illa. Jag undrar om någon vet någon bra medicin mot halsbränna? Får man ta Samarin? (det hade jag visst hemma) Funkar det? Finns det någon annan sort som är bättre? T.ex. Novalucol.

• Svar på tråden Samarin emot halsbränna??
  • Kristin24

läs på förpackningen...borde stå i bipacksedeln

Go och glad Kexchoklad
  • April Mamma

Gaviscon funkar bäst tycker jag...apoteket!

• skruttan82

Samarin är helt okej att ta men hjälper väl sådär tycker jag.. Tar det ändå ibland när jag inte har nåt annat.
    Den absolut bästa är gaviscon men rennie funkar också bra..

• planeraren

Som det står i bipacksedeln (och som är den man ska följa hellre än hobbyexperter på FL ) så är samarin ok när man är gravid. Det är ju vanlig bikarbonat egentligen så verkningstiden är inte så lång, bara någon timma ungefär. Vill du ha något mer långtidsverkande så får du testa något av de andra alternativen, t ex novalucol, omeprazol eller gaviscon. Finns även ett naturläkemedel som heter gastrosan som jag tycker fungerade ganska bra.

Undvik fet man och att äta sent och sov med höjd huvudände.

• santanas

Vanligt bikarbonat är bra att ha till hands, smakar lite unket salt men funkar jättebra. Häll 1 rågad tsk i vatten och svälj

• Syster Fi

Jag har fått Omeprasol utskrivet mot magkatarr nu under graviditeten, men det hjälper väldigt bra mot halsbrännan också.

• Skrutt 83

Jag har tagit Rennie från apoteket. Helt ofarligt att ta som gravid och har fungerat jättebra mot halsbrännan!

Ett litet januarimirakel i magen! =D
  • bellaaan

Samarin får du ta men den hjälper i 1-2timmar och är inge bra..Men apoteket har en massa bra alternativ säg till personalen vilket alternativ som passar bäst eller gå in på apoteket.se och gå in på handla och kolla på sortimentet och läs deras bipacksedlar som ligger på nätet:) Lycka till!

• Fossing77

Jag gick in på apoteket och frågade och fick då Gaviscon. Funkar alldeles utmärkt. Glad

• Patricia86

jag har provat link, gaviscon o novaluzid.. (hade link, åkte bort fick en novaluzid då mina låg i bilen)
    de e dom tre som man e rekomnederad att äta under graviditet vad hon på apoteket sa till mig, måste säga att ja gillar link bäst..
    Gavisconen blir bara skum o då blir ja mer illamående, Novaluziden tycke jag var pulvrig men Link är suverän (kanske inte första tabletten men sen så)

bara mitt tycke...
    lycka till

Svar på tråden Samarin emot halsbränna??