• Anonym (rädd)

Fan, jag har sådan stark känsla att det är cancer

Började i våras med att jag kunde börja må illa efter maten och sedan en otrolig mättnadskänsla för minsta lilla. Detta resulterade i månader av oro. Jag sökte mig till läkare då jag fullständigt tappat aptiten och inte alls kunde äta för en månad sen. Då för att jag började ha ångest och oro varje dag.

Han tog blodprover och kände på körtlar och inget visade någonting. Han propsade på depression.

Nu är det så att jag fortfarande känner mig orolig för min mage. Jag är fortfarande inte hungrig och mår illa konstant och får en otrolig mättnadskänsla för jättelite och detta ger mig ångest. Jag är rädd.

Jag har inget blod i avföringen, men ibland liiite liiite slem. Inte alls mycket, men jag oroar mig. Inga buksmärtor eller annat. Men en stark intuition att det är något vajsing med magen.

Är det någon som vet något om hur cancer i magen börjar eller symptom? Kan man propsa på en ordentlig undesökning?

• Svar på tråden Fan, jag har sådan stark känsla att det är cancer
  • Anonym

Stå på dig och be om en ordentlig undersökning. Man betalar massa skatt till detta samhälle så nått ska man ju få tillbaka!

Min mormor hade cancer i magen o hon gick det med jättelänge utan att veta om det, så när hon började kräkas så sökte hon läkare men då var det försent.

Min mosters man fick tarmcancer, han fick ont samt bajsade blod.

Jag tror inte att dina symton betyder cancer. Finns så många andra saker som det kan bero på.

• Anonym

Om du har en sån stark oro över det här och upplever att något är verkligt fel, så är det självklart att du kan propsa på en ordentlig undersökning. Jag tycker också att du ska ta upp dina funderingar kring att det skulle kunna vara cancer med läkare. Även om man många gånger upplever läkare som nonchalanta, så kom ihåg att du har rättigheter som patient - och att ingen fråga är för dum. Stå på dig TS! Även om jag inte tror att du har cancer. Men ett kvitto på att det inte är så, det har du rätt att få.

• h8him

Be att de gör mätningar på hormon som är förhöjt vid cancer. Det görs bl.a med urinsamling och blodprov.

Hoppas det "bara" är magkatarr och att det snart går över.

• santanas

Du ska absolut propsa på en gastroskopi, en undersökning av magsäcken, obehaglig men nödvändig vid dina symtom.

Inte för att skrämmas men en väninna till mig insjuknade i just magsäckscancer (ventrikelcancer) och hennes symtom var illamående, halsbränna, magkatarr, ja de där typiska symtomen vid stress osv. Det tog lång tid innan hon fick en gastro gjord och hon gick på olika preparat typ Losec, då det blev bättre ett tag för att sen återkomma så fort hon slutade med tabletterna. För henne slutade det inte bra om jag säger så men hon hade en aggressiv typ av sjukdomen.

Stå på dig för om det inte är något fel så kan du i alla fall utesluta det du är orolig för och senkanske acceptera att det kan vara psykiskt.

• Anonym (rädd)
    santanas skrev 2008-12-26 15:51:47 följande:
    Du ska absolut propsa på en gastroskopi, en undersökning av magsäcken, obehaglig men nödvändig vid dina symtom. Inte för att skrämmas men en väninna till mig insjuknade i just magsäckscancer (ventrikelcancer) och hennes symtom var illamående, halsbränna, magkatarr, ja de där typiska symtomen vid stress osv. Det tog lång tid innan hon fick en gastro gjord och hon gick på olika preparat typ Losec, då det blev bättre ett tag för att sen återkomma så fort hon slutade med tabletterna. För henne slutade det inte bra om jag säger så men hon hade en aggressiv typ av sjukdomen. Stå på dig för om det inte är något fel så kan du i alla fall utesluta det du är orolig för och senkanske acceptera att det kan vara psykiskt.
    Hur pass mycket kan men se i mina prover som togs då? Han tog blodprover och menade på att om jag haft cancer så skulle några av dessa visat sig annorlunda. Jag har varken halsbrönna eller något sådant mer än att jag ingen aptit har och känner mig mätt på minsta lilla. Men jag kanske skall propsa på gastro så att jag kan vara lite lugnare?
    Fy, är livrädd.
  • Anonym

Du fråga kanske,men du är inte gravid då? Jag kände som du....blev lite orolig men ef några veckor så fick jag svaret...

• Anonym (rädd)
    Anonym skrev 2008-12-26 16:01:32 följande:
    Du fråga kanske,men du är inte gravid då? Jag kände som du....blev lite orolig men ef några veckor så fick jag svaret...
    Nej, fick min mens i förrgår och har inte ens haft sex Tyvärr..
  • Anonym (rädd)
    h8him skrev 2008-12-26 15:50:29 följande:
    Be att de gör mätningar på hormon som är förhöjt vid cancer. Det görs bl.a med urinsamling och blodprov. Hoppas det "bara" är magkatarr och att det snart går över.
    Blodprover togs ochhan sa att cancer kan du utesluta för då hade vi sett förhöjningar eller tvärtom på dessa.. Men man har ju hört om såna som gjort samma sak och sen ett halvår senare så står de där försent..
  • Anonym (S)

Det kan inte vara så att du lider av ångestsyndrom och har hakat upp dig på det här med ätandet och magen?

• Anonym (rädd)
    Anonym (S) skrev 2008-12-26 16:07:17 följande:
    Det kan inte vara så att du lider av ångestsyndrom och har hakat upp dig på det här med ätandet och magen?
    Det är ju vad min läkare tror, han skrev till och med ut antidepp medel till mig som jag inte tagit. Men jag är ändå orolig. Känns som jag måste få svart på vitt att jag är frisk i magen på riktigt. Det är ju så såvrt att veta och man vågar ju inte anta att det är ångest i fall att man står där sen..
Svar på tråden Fan, jag har sådan stark känsla att det är cancer