• Julmust

Skillnad mellan märr och sto?

Hej!

Jag undrar helt enkelt om det finns någon skillnad mellan märr och sto. I så fall används båda orden lika mycket över hela landet eller kan det vara en dialektal skillnad.

• Svar på tråden Skillnad mellan märr och sto?
  • Hallonröd

Ingen skillnad,  men märr är mer ett ålderdomligt ord på sto.

// Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • MillanB

Märr är i regel ett sto som har fått föl.

• köttbullelydnad

När jag började rida som 5-åring lärde smeden i stallet mig att märr, det var hästar man kunde lita på det. Lugna och sävliga. Ston - det var ett j*vla odjur enligt honom, stirriga och dana

• M C

*lägger till nr 3 på min "bra att ha-lista"*
  • JosieJoos

Märr är ett sto som har fått föl eller ett gammalt erfaret sto

• Julmust

köttbullelydnad skrev 2008-12-26 17:02:40 följande:

När jag började rida som 5-åring lärde smeden i stallet mig att märr, det var hästar man kunde lita på det. Lugna och sävliga. Ston - det var ett j*vla odjur enligt honom, stirriga och dana
    Ja den känslan av märr har man ju - gamm-märra
  • Julmust

MillanB skrev 2008-12-26 16:51:20 följande:

Märr är i regel ett sto som har fått föl.
    Men ett sto som fått föl är väl fortfarande ett sto, eller hur? Tänker på avelssto.
  • Julmust

Kanske är det just som smeden säger, att endast trygga lugna ston får hederstiteln märr numera? Det blir väl oftast de som redan fått föl.

Finns det något ord för steriliserade ston, jämförbart med valack? Eller steriliserar man inte ston i den utsträckningen?

• JosieJoos

Man steriliserar inte ston om det är inte är en absolut nödvändighet.

• ladyrosenfjoll

Varför gör man inte det?
    Jag som bara är van vid katt sitter fast i tankar som att "allt som inte ska föröka sig ska åtminstonde steriliseras".

JosieJoos skrev 2008-12-27 15:33:21 följande:
    Man steriliserar inte ston om det är inte är en absolut nödvändighet.
  • JosieJoos

ladyrosenfjoll skrev 2008-12-27 18:19:09 följande:

Varför gör man inte det? Jag som bara är van vid katt sitter fast i tankar som att "allt som inte ska föröka sig ska åtminstonde steriliseras".
    Man kastrerar alla hingstar som inte ska gå till avel eller så håller man ston och hingstar i olika hagar och på avelsstall och liknande kan det till och emd finnas hingststall och stostall. Jag vet inte riktigt varför mer än att det inte är en nödvändighet. Ett sto blir i regel inte jobbigt bara för att det brunstar. ofta blir hon dock lite småtjurig och trilsk, men det är ingen anledning att steriliseras för. Katter däremot kan ju börja stänka och bli riktigt jobbiga. (jag har katter själv) Hästar gör inget sådant,. hingstar däremot kan bli oberäkneliga, pilska och jobbiga men också är det så att en del hingstar nästan beter sig som en vallack opch när de sedan flyttas från ett stall till ett annat blir de jättehingstiga igen. (vallack = kastrerad häst)

Det här är ingen debatttråd, men jag måste fråga:

"allt som inte ska föröka sig ska åtminstonde steriliseras".

Ska inte djur få behålla sina naturliga rättigheter och instinkter i så hög grad som möjligt ?
  • ladyrosenfjoll

Tack för infon. Jag är vetgirig och nyfiken.

Ingen debatt det här heller men svar på frågan:
    Jag är nu mest med mindre djur som katter och så och heller ingen uppfödare.
    Jag menade mer att det är ett elände med alla okastrerade katter, kan vara med okastrerade hundar eller marsvin som river ögonen ur varandra.
    Ska de inte gå i avel och de "bara" är husdjur samt att löpet (eller motsvarande) ställer till med problem så ska man kastrera.
    (Jag ville vara smart och spara på bokstäverna i förra inlägget )
    Så i princip så anser jag att det kastreras för lite bland de djur jag är van vid och umgås med. Om du förstår hur jag menar?

JosieJoos skrev 2008-12-27 22:34:40 följande:
    ladyrosenfjoll skrev 2008-12-27 18:19:09 följande:
    Man kastrerar alla hingstar som inte ska gå till avel eller så håller man ston och hingstar i olika hagar och på avelsstall och liknande kan det till och emd finnas hingststall och stostall. Jag vet inte riktigt varför mer än att det inte är en nödvändighet. Ett sto blir i regel inte jobbigt bara för att det brunstar. ofta blir hon dock lite småtjurig och trilsk, men det är ingen anledning att steriliseras för. Katter däremot kan ju börja stänka och bli riktigt jobbiga. (jag har katter själv) Hästar gör inget sådant,. hingstar däremot kan bli oberäkneliga, pilska och jobbiga men också är det så att en del hingstar nästan beter sig som en vallack opch när de sedan flyttas från ett stall till ett annat blir de jättehingstiga igen. (vallack = kastrerad häst)Det här är ingen debatttråd, men jag måste fråga: "allt som inte ska föröka sig ska åtminstonde steriliseras".Ska inte djur få behålla sina naturliga rättigheter och instinkter i så hög grad som möjligt ?
  • JosieJoos

ladyrosenfjoll skrev 2008-12-27 22:49:42 följande:

Tack för infon. Jag är vetgirig och nyfiken.
    Ja självklart. T ex katter är så obeskrivligt jobbiga när de löper och har sig och det måste ju vara jobbigt för de själva, så absolut - kastrera dem! ;) Och mindre djur ska också kastreras om de inte ska gå till avel... De här smådjuren har en tendens att vara så heta på det där med kolven i cylindern ^^,

Tack för infon själv =D Jag fatta vad du menade ;)
  • ladyrosenfjoll

Tack!

Julmust skrev 2008-12-27 22:39:44 följande:
    Vill bara inflika att ni får gå hur OT ni vill.
  • bamsehunden

Blir lite förvånad över att ingen nämner att kastrerade djur ofta får en helt annan karaktär - åt det zombieliknande. Det har gått "mode" i att kastrera sina hundar och de flesta är så nöjda men ingen verkar tänka tanken att jag kanske skulle skaffat mej en koala istället.  Kupering av öron och svansar är gudskelov förbjudet men kulorna tydligen helt ok. Är det för jobbigt att ha ett helt djur kanske man ska välja nån annan hobby?
    Hasse 

• Miew

Märr har inte fått föl, sto har fått föl. Samma med kviga och ko.

• Apocalypso

Det är ingen annan skillnad på märr och sto annat än lokala betydelser, finns ju även pissmärrar.

Ston kastreras inte då riskerna med att söva ett så stort djur är stor och man buköppnar inte en häst annat än i absoluta nödfall, att kastrera en hingst är mycket enklare oavsett om det görs under lokalbedövning eller sövning. En kastrerad hane oavsett art behöver inte bli påverka öht i sin personlighet. jag har aldrig träffat ett zombieliknande beteende hos hund, katt eller häst, men du Hasse har kanske inte så stor erfarenhet av djur utan går på hörsägen istället? Tyst.

Only weak men fear strong women!
Svar på tråden Skillnad mellan märr och sto?