Skillnad mellan märr och sto?
Hej!
Jag undrar helt enkelt om det finns någon skillnad mellan märr och sto. I så fall används båda orden lika mycket över hela landet eller kan det vara en dialektal skillnad.
Hej!
Jag undrar helt enkelt om det finns någon skillnad mellan märr och sto. I så fall används båda orden lika mycket över hela landet eller kan det vara en dialektal skillnad.
Ingen skillnad, men märr är mer ett ålderdomligt ord på sto.
Märr är i regel ett sto som har fått föl.
När jag började rida som 5-åring lärde smeden i stallet mig att märr, det var hästar man kunde lita på det. Lugna och sävliga. Ston - det var ett j*vla odjur enligt honom, stirriga och dana
Märr är ett sto som har fått föl.
Märr är ett sto som har fått föl eller ett gammalt erfaret sto
köttbullelydnad skrev 2008-12-26 17:02:40 följande:
MillanB skrev 2008-12-26 16:51:20 följande:
Kanske är det just som smeden säger, att endast trygga lugna ston får hederstiteln märr numera? Det blir väl oftast de som redan fått föl.
Finns det något ord för steriliserade ston, jämförbart med valack? Eller steriliserar man inte ston i den utsträckningen?
Man steriliserar inte ston om det är inte är en absolut nödvändighet.
Varför gör man inte det?
Jag som bara är van vid katt sitter fast i tankar som att "allt som inte ska föröka sig ska åtminstonde steriliseras".
ladyrosenfjoll skrev 2008-12-27 18:19:09 följande:
Vill bara inflika att ni får gå hur OT ni vill.
Tack för infon. Jag är vetgirig och nyfiken.
Ingen debatt det här heller men svar på frågan:
Jag är nu mest med mindre djur som katter och så och heller ingen uppfödare.
Jag menade mer att det är ett elände med alla okastrerade katter, kan vara med okastrerade hundar eller marsvin som river ögonen ur varandra.
Ska de inte gå i avel och de "bara" är husdjur samt att löpet (eller motsvarande) ställer till med problem så ska man kastrera.
(Jag ville vara smart och spara på bokstäverna i förra inlägget )
Så i princip så anser jag att det kastreras för lite bland de djur jag är van vid och umgås med. Om du förstår hur jag menar?
ladyrosenfjoll skrev 2008-12-27 22:49:42 följande:
Tack!
Blir lite förvånad över att ingen nämner att kastrerade djur ofta får en helt annan karaktär - åt det zombieliknande. Det har gått "mode" i att kastrera sina hundar och de flesta är så nöjda men ingen verkar tänka tanken att jag kanske skulle skaffat mej en koala istället. Kupering av öron och svansar är gudskelov förbjudet men kulorna tydligen helt ok. Är det för jobbigt att ha ett helt djur kanske man ska välja nån annan hobby?
Hasse
Märr har inte fått föl, sto har fått föl. Samma med kviga och ko.
Det är ingen annan skillnad på märr och sto annat än lokala betydelser, finns ju även pissmärrar.
Ston kastreras inte då riskerna med att söva ett så stort djur är stor och man buköppnar inte en häst annat än i absoluta nödfall, att kastrera en hingst är mycket enklare oavsett om det görs under lokalbedövning eller sövning. En kastrerad hane oavsett art behöver inte bli påverka öht i sin personlighet. jag har aldrig träffat ett zombieliknande beteende hos hund, katt eller häst, men du Hasse har kanske inte så stor erfarenhet av djur utan går på hörsägen istället? .