• Tessou

Baby Bear - Täcke + Kudde från Jysk

Är de nå bra? Är de testade på nåt sätt, och godkända eller så? Är det standarmått, till spjälsäng?

Köpte nyss ett påslakanset som skulle passa dessa 2 men jag tänkte vänta med att köpa täcke till Höst/vintern - ska få barn i Mars. Eller så köper jag täcke å kudde men ändå har fleecefilt i påslakansetet som jag tänkt - det blir nog varmt med det till våren/sommaren tänkte jag..

www.jysk.se/4/52/57/4404600/a/catalog
    www.jysk.se/4/31/49/50/4404400/a/catalog

• Svar på tråden Baby Bear - Täcke + Kudde från Jysk
  • Fru Humla

det är bra produkter även om jag själv inte skulle välja dun till en nyföding.
    det är svårare att tvätta och behålla samma komfort än fiber. fibertäckena kan tvättas i 60 el 90 grader vilket jag uppskattar då små barn ofta dregglar, kräks å blöjor som läcker*urk*
    men satsa på något ur jysk´s sortiment, det är jättebra kvalite för så bra priser
    om du ändå väljer duntäcket/kudden, så se till att du får bra info om hur du tvättar och tumlar dem

Gå gärna i mina fotspår men låt mig kliva ur dem först!
  • Tessou

Det står väl på annars, på den lilla tvättlappen som brukar sitta på? Jag har duntäcke och när jag ska torka det stoppar jag det i tumlaren och har tennisbollar i..

Vad brukar det vara för standarmått på spjälsängar? Nu ska ju vi få en ''egen-snickrad'' säng men jag har sagt att jag vill ha standardmått så det blir lättare med påslakan å sånt.

• Fru Humla
    Tessou skrev 2008-12-26 17:38:28 följande:
    Det står väl på annars, på den lilla tvättlappen som brukar sitta på? Jag har duntäcke och när jag ska torka det stoppar jag det i tumlaren och har tennisbollar i.. Vad brukar det vara för standarmått på spjälsängar? Nu ska ju vi få en ''egen-snickrad'' säng men jag har sagt att jag vill ha standardmått så det blir lättare med påslakan å sånt.
    jo men nu råkar jag veta att det inte alltid står på den lilla lappen sånt som är bra att veta. tex att man kan behöva tennisbollar och att man ska använda minimalt med tvättmedell för att dunen inte ska tappa sin bärighet.
    och även om jag har jobbat på jysk och vet att dunet ska funka för allergiker så skulle jag inte chansa med min bäbis.
    standardmåtten har jag inte i huvudet men jag brukar kika på ikeas hemsida på mått
    kul med en egen säng som ingen annan har!
    Gå gärna i mina fotspår men låt mig kliva ur dem först!
  • Hanna36

Duntäcke ska man absolut inte använda till bebisar! Täcke ska man inte ha alls till barn under 1 år, utan det räcker med filt...
    Anledningen att man inte ska ha täcke är pga kvävningsrisken..

• Hanna36

Duntäcke blir alltså på tok för varmt till en liten bebis, det värsta man kan ha faktiskt sa tanten på bvc till mig...

• LillaÄrtan

Jag tror Ikea har egna mått på sina sängkläder & sänglinnen!

♥ Julie 0512 & Klara 0710 ♥
  • Tessou

HannaPanna;
    Tror jag skrivit det i TS.. men iaf, jag var bara lite nyfiken på täcket men ska ha filt i början och kanske täcke framåt vintern/sen höst..

• Hanna36
    Tessou skrev 2008-12-27 16:40:49 följande:
    HannaPanna;Tror jag skrivit det i TS.. men iaf, jag var bara lite nyfiken på täcket men ska ha filt i början och kanske täcke framåt vintern/sen höst..
    Jaha, jag läste nog lite för fort då, ber om ursäkt.. Cool
  • Tessou

HannaPanna;
    Ingen fara..

Men vilket täcke och kudde har NI köpt och kan rekommendera - som har standardmått?

• Hanna36

Jag rekommenderar en kudde med fastsydd stoppning, annars är risken att kudden blir helt platt i mitten där huvudet ska ligga.. Ledsen

• Hanna36

Köpte min på babyproffsen, men minns inte vilket märke det är på den.. det finns kanske flera sorter?

• Trojan Rudeboy

1. Alla textilier etc. av bra kvalitet är märkta med t.ex ÖKO-TEX, Möbelfakta etc. för att garantera kvaliteten.

2. Duntäcken ska tvättas i 60 grader och sen torktumlas på låg temperatur under ganska lång tid, tennisbollar skall användas redan i tvättmaskinen!

3. Jysk har ej jättebra kvalité på sina grejer, varken täcken eller något annat. Ta en titt inne på en Jyskbutik och kolla deras olika grejer. Det lyser väl knappast kvalitet om nåt där? På Jysk handlar man för att man inte har råd med något annat, inte för att man vill ha kvalitet.

4. Det är helt omöjligt för ett barn att kvävas av ett duntäcke, testa på er själva där hemma. Det är inga problem med det, syntet-täcke däremot är jag osäker på men jag skulle bli förvånad om nån har lyckats kväva sig med nån typ av täcke öht.

5. Dun är väldigt bra på att ventilera sig och blir sällan för varmt. Däremot så finns det olika fyllnadsvikter så välj ett som är något svalar isf. Dun ger en torr värme till skillnad från syntet som lätt blir svettigt och dessutom gärna alstrar statisk elektricitet vilket kan ge barnet en smärtsam upplevelse.

6. Om man väljer en kudde med "fast" stoppning (tror det är plattfiber som avses) så håller kudden formen även när barnet ligger på den, vilket är bra om man bara ser en kudde som något estetiskt. Vill man ha en kudde som ger barnet avlastning och formar sig efter huvud/nacke och är bekväm, så ska man välja en kudde som har "lös" stoppning t.ex dun eller bollfiber. Däremot så ska man tänka på att ha en ganska låg kudde till sitt barn.

Svar på tråden Baby Bear - Täcke + Kudde från Jysk