• Familytime

Vad räknas som symtom i magsjuka?

Det är skillnad på vinterkräksjuka och vanlig magsjuka, bara så ni vet. Vid vinterkräksjuka kommer det hastigt, ofta ur båda hålen, så att säga... Man får ingen förvarning och man kaskad-kräks mer eller mindre.

Vid vanlig magsjuka har man ont i magen och mår illa några timmar innan det verkligen bryter ut, sen kan man antingen få diarré eller kräkningar. Men man smittar bara i 24 timmar efter symtomen slutat.

Vad är då symtom? Är det kräkning eller diarré eller är det typ ont i magen? Det är skitviktigt för mig att veta.

Kan ni hjälpa mig.

• Svar på tråden Vad räknas som symtom i magsjuka?
  • blommanigbg

Illamående, kräkning och diarre, frossa..

• blommanigbg

Vinterkräksjuka är ett namn på en slags magsjuka..

• kimsi

Jaha är det så det ligger till, tänk det missade smittskyddsläkaren att meddela oss om och tydligen läste inte viruset det heller som vi drabbades av på jobbet.

Vi hade en epidemi där i våras där de allra flesta patienter och personal åkte dit, somliga med häftiga kräkningar och kraftiga diarrér, andra med enstaka kräkningar och en del med bara diarré men konstigt nog så visade proverna att alla var drabbade av caliciviruset som är exakt det virus som kallas vinterkräksjukan.

Och som symtom räknar smittskyddspersonal kräkning eller diarré.

• Familytime

kimsi skrev 2008-12-26 17:46:52 följande:

Jaha är det så det ligger till, tänk det missade smittskyddsläkaren att meddela oss om och tydligen läste inte viruset det heller som vi drabbades av på jobbet. Vi hade en epidemi där i våras där de allra flesta patienter och personal åkte dit, somliga med häftiga kräkningar och kraftiga diarrér, andra med enstaka kräkningar och en del med bara diarré men konstigt nog så visade proverna att alla var drabbade av caliciviruset som är exakt det virus som kallas vinterkräksjukan.Och som symtom räknar smittskyddspersonal kräkning eller diarré.
    Tycker jag mig höra en viss spydighet? Konstigt... det här är uppgifter från infektionskliniken på SÖS
  • kimsi

Familytime skrev 2008-12-26 17:49:34 följande:

Tycker jag mig höra en viss spydighet? Konstigt... det här är uppgifter från infektionskliniken på SÖS
    Ja det är en viss spydighet för jag börjar tröttna på alla myter om magsjuka som man dagligen läser här inne. Och tyvärr så vet jag mina fakta efter smärtsamma erfarenheter av mina år inom vården där caliciviruset lamslår oss varje år och där vi får lämna prover och skriva sjukdagbok, därför vet jag som fakta att vinterkräksjukan inte alltid innebär kaskadkräkningar så som media påstår.
  • blommanigbg

Familytime skrev 2008-12-26 17:49:34 följande:

De vill med säkerhet inte ha dit någon med vinterkräksjukan som smittar ner..
  • Familytime

Givetvis inte, det är därför man ringer.... Man åker ju inte till sjukhus om man har magsjuka. Och det är inte media som påstår detta, det är sjukvårdspersonal själva.

• Familytime

Men är det illamående också eller är det bara kräkningar och diarré?

• blommanigbg

Familytime skrev 2008-12-26 17:56:05 följande:

Hur tror du att man känner sig innan man kräks?
  • kimsi

När du kan äta och behålla mat och dryck då ska du börja räkna 48 timmar och sedan klassas du som smittfri, har ni inte de reglerna på ditt jobb om du är inom vården (jag trodde det var samma regler över hela landet)
  • Familytime

blommanigbg skrev 2008-12-26 17:57:00 följande:

Hur tror du att man känner sig innan man kräks?
    Fast jag har inte mått speciellt illa, det är mest ont i magen och bubbligt. Det var väldans vad folk var stingsliga idag.
  • Familytime

kimsi skrev 2008-12-26 17:57:56 följande:

När du kan äta och behålla mat och dryck då ska du börja räkna 48 timmar och sedan klassas du som smittfri, har ni inte de reglerna på ditt jobb om du är inom vården (jag trodde det var samma regler över hela landet)
    Och det har jag ju kunnat hela förmiddagen och fram till nu. Nej, det är uppenbarligen inte samma regler över hela landet. Vissa säger nämligen efter sista kräkningen och andra som du.
  • blommanigbg

Familytime skrev 2008-12-26 18:00:37 följande:

blommanigbg skrev 2008-12-26 17:57:00 följande:
    Fast jag har inte mått speciellt illa, det är mest ont i magen och bubbligt. Det var väldans vad folk var stingsliga idag.
    Vi har magsjuka allesamman.. Hihihihi..
    Eller ätit något olämplig på julbordet..
  • Familytime

blommanigbg skrev 2008-12-26 18:02:51 följande:

Familytime skrev 2008-12-26 18:00:37 följande:
    Vi har magsjuka allesamman.. Hihihihi..Eller ätit något olämplig på julbordet..
    Då är du med all vördnad förlåten. Själv har jag konstaterat att magsjuka är värre än att föda barn....
  • blommanigbg

Magsjuka vet man ju att det går över. Visst mår man dåligt. Men det går ganska fort över som tur är..

Familytime skrev 2008-12-26 18:03:47 följande:
    blommanigbg skrev 2008-12-26 18:02:51 följande:
    Då är du med all vördnad förlåten. Själv har jag konstaterat att magsjuka är värre än att föda barn....
Svar på tråden Vad räknas som symtom i magsjuka?