Jag är lite allergisk mot katt, men jag har tre cornish rex och en ocicat. Det finns väl egentligen fyra kattraser som ibland nämns som "allergikatter"; cornish rex, devon rex, sphynx och sibirisk katt. Tyvärr är det ju lite trixigt med allergi eftersom det är så himla individuellt hur den utlöses och inte. Ingen av dessa raser tåls av alla allergiker. Utan för att ta reda på om man tål en kattras, så skulle man helt enkelt behöva utsätta sig för den. Ofta räcker det inte med ett snabbt besöks hos en uppfödare eller kattägare. Utan man skulle behöva låna hem en katt och testa ha den i en-två veckor för att se om man får någon reaktion.
Jag har haft katter sedan tonåren och för ungefär ett år sedan gick jag till läkare och gjorde en undersökning för att ta reda på vad det var jag var allergisk mot. Först då fick jag reda på att det var just katter jag inte tålde. Det dröjer veckovis långa perioder utan att jag känner av allergin, men när jag träffar andras katter än mina egna så reagerar jag rätt snabbt. Jag tror inte att det hade spelat någon större roll vad jag hade haft för kattras. Men rexar är rätt smidiga att ha, eftersom de tappar så litet päls + att de är fantastiskt roliga och trevliga förstås