• Millan83

"Sibiriska katter?" och "Innekatt=djurplågeri?"

Är det nån som är allergisk mot katter och klarat av att ha en katt av rasen sibir?

Är också intresserad av vad ni anser om innekatter. Jag har alltid tyckt att det var lite av djurplågeri, men nu när jag själv vill ha en katt och tyvärr bor i lägenhet så måste jag isf tänka om! Hur funkar det egentligen? Släpper ni ut dem i koppel? I hage?

Vad har ni för hemligheter?? =)

• Svar på tråden "Sibiriska katter?" och "Innekatt=djurplågeri?"
  • Majsan70

Det är inte ett dugg plågeri med innekatter. Man får anpassa sitt hem efter katterna bara samt se till att aktivera ordentligt. Sen lever de lyckligt i alla sina dagar.

Vi har balkongen innätad o katterna kan leva på höjden hemma hos oss. Ut går vi med de två minsta i koppel.

• busgrodan

tycker absolut inte att det e djurplågeri att ha innekatter, har själv tre stycken och dom stortrivs inne, jag har försökt få dom att vara ute men dom vill absolut inte dom ställer sig bara i dörröppningen tittar ut fnyser och sen vänder och går in igen, kan inte få¨ut dom ens genom att locka med mat..

• Marma

Vet de inte om nåt annat så e de ju glada. o Som sagt lite leksaker o så så har de aktiviteter...

• Filena

Jag är lite allergisk mot katt, men jag har tre cornish rex och en ocicat. Det finns väl egentligen fyra kattraser som ibland nämns som "allergikatter"; cornish rex, devon rex, sphynx och sibirisk katt. Tyvärr är det ju lite trixigt med allergi eftersom det är så himla individuellt hur den utlöses och inte. Ingen av dessa raser tåls av alla allergiker. Utan för att ta reda på om man tål en kattras, så skulle man helt enkelt behöva utsätta sig för den. Ofta räcker det inte med ett snabbt besöks hos en uppfödare eller kattägare. Utan man skulle behöva låna hem en katt och testa ha den i en-två veckor för att se om man får någon reaktion.

Jag har haft katter sedan tonåren och för ungefär ett år sedan gick jag till läkare och gjorde en undersökning för att ta reda på vad det var jag var allergisk mot. Först då fick jag reda på att det var just katter jag inte tålde. Det dröjer veckovis långa perioder utan att jag känner av allergin, men när jag träffar andras katter än mina egna så reagerar jag rätt snabbt. Jag tror inte att det hade spelat någon större roll vad jag hade haft för kattras. Men rexar är rätt smidiga att ha, eftersom de tappar så litet päls + att de är fantastiskt roliga och trevliga förstås

• Millan83

jag ska träffa en kull katter på söndag för att se hur det går. men det kanske är för lite då.. :S

• Filena

Ja, det tycker jag nog tyvärr att det är - om du inte känner av allergin direkt dvs. Det är tyvärr rätt vanligt att uppfödare släpper iväg kattungar till allergiker, utan att allergikern undersökt sin allergi noga. Det blir en väldigt tråkig situation för alla inblandade om det visar sig att allergikern inte klarar av att leva med katten. Dels får allergikern sina drömmar om att leva med katt krossade, kattungen får flytta runt en massa innan det rätta hemmet dyker upp och utsättas för onödigt mycket stress, samt att uppfödaren måste hitta ett nytt passande och kärleksfullt hem till kattungen.

• Millan83

som tur är känner vi av vår allergi rätt snabbt! sambon akut på en gång och jag får gnugga mej lite i ögonen samt andas in en massa päls! då borde det gå fort! =)

• Rigmor Mortis

Du kanske kan lämna ett örngott hos uppfödaren och ta tillbaka det efter en vecka eller så. Då borde det vara späckat av allergener
    Och kom ihåg att kattungar ofta är värre för allergiker än vuxna katter, så även om ni skulle reagera lite på ungarna är det inte säkert att ni reagerar på vuxna.

• rasajj

Burmor ska man kunna ha som allergiker ocksa. De ar valdigt mmysiga katter!

• Millan83

Vill bara säga att vi väntar tillökning nu! =) Har varit och hälsat på kullen flera gånger och fått med oss lite päls hem och så! =) Vi reagerade inte alls trots att vi var instängda i ett litet rum med massvis av allergener (kattungar är ju tydligen värst) i nästan två timmar första gången! =)

Är sååå glad!

• trollmåne

Jag har tre katter inne och det är absolut inte djurplågeri.
    Alla tre katterna trivs kanon och mår jätte bra.
    Jag tar ut honan på våren i koppel (hon hatar snö,slask och regn). Hanen vägrar att vara ute. han har inget imot kopplet men vill bara rusa tillbaka in i lägenheten direkt. Har inte testat att ta ut den andra hankatten ännu. Är noga med att ge alla tre katterna massor av kärlek och tid. Jag pyssla massor med mina katter.

Svar på tråden "Sibiriska katter?" och "Innekatt=djurplågeri?"