• Lisa79

Går det att få bort stearin från duken??

Åhh så många dukar som har stora stearinkakor på sig nu när de är jul och man tänder extra mycket ljus.
    Går det att få bort eller är de bara att kasta dukarna?

• Svar på tråden Går det att få bort stearin från duken??
  • HannaL

har för mig att det går å lägga duken i frysen å sen pillra bort stearinet när det fryst

• Eva S

Jo då det går. Ta en bit hushållspapper eller läskpapper och håll över fläcken. Ta ett strykjärn och stryk över på en lagom temp. Flytta pappret lite under tiden så suger det upp sterinet som smält av värmen. Funkade kanon på vår soffa. Man lär sig mycket bra på fl.

• Eva S

HannaL skrev 2008-12-26 19:35:19 följande:

har för mig att det går å lägga duken i frysen å sen pillra bort stearinet när det fryst
    Ja det har jag med hört men jag tycker inte det funkar. Särskilt inte med en soffa. Strykjärnsknepet funkade mycket, mycket bättre. Inga spår alls.
  • TBS

Ta bort så mycket stearin du kan (lägg duken i frysen en stund så går det lättare)
    Lägg en trasa eller tygbit på stearinet som sitter kvar, och lägg ett bakplåtspapper över.
    Stryk med strykjärnet på ganska hög värme på pappret.

Byt ut trasan mot en ny och gör om proceduren tills allt stearin är borta.

• Lisa79

Kanon! Då ska jag ta itu med det imorron
    Tack så mycket!

• mimmi 1

ta dubbelt hushållspapper eller ett kaffefilter i stället för en trasa, det är ju bara att slänga sedan, och suger bättre än tyg... tryck bara med strykjärnet, och se till att du inte får stearin på strykjärnet..... det är inte nödvändigt med bakplåtspapper emellan, men kanske bra som ett skydd för järnet?

Svar på tråden Går det att få bort stearin från duken??