• lilla nasse

Stolsdynor i fårskinn... lyx vs budget. Tips önskas!

Har sådan beslutsångest att jag önskar er hjälp

Vi har en matsalsmöbel hemma i ek (bild finns i mitt galleri) och jag har klätt stolsdynorna i ett enkelt tyg. Men tycker det är så snyggt med stolsdynor i fårskinn och då är frågan, ska jag köpa lyx från mio-"ullig" www.mio.se/Sortiment/Jul-pa-Mio/Skargarden/ eller ikeas www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30141975

Båda är tvättbara, men frågan är kan man ha dessa stolsdynor året runt eller känns de förknippade med jul då de är fårskinn?

God fortsättning på julen och tack på förhand för era tips!

• Svar på tråden Stolsdynor i fårskinn... lyx vs budget. Tips önskas!
  • Thursday

Tja, vill du ha just fårskinn så är det ju Mios som gäller. Själv hade jag ju inte tyckt att akryl/polyester var riktigt detsamma...

• C r e d o

Jag hade utan tvekan tagit Ikeas, känns väldigt flummigt för mig att klä en matsalsmöbel i fluffigt fårskinnn... Men Ikeas runda är ju inte så stor, diameter 33.

Jag köpte grått "halvlångt" fusk-fårskinn (metervara) på Ohlssons tyger här i Uppsala, såååå snyggt!

• C r e d o

Ps. Ikea säljer sina grå/vita fårskinn för 295 nu.

• C r e d o

Ahaaaa, nu såg jag att Mio också har den runda varianten...

• Emma08

Nu kunde jag inte få upp länken med Mios fårskinnsdyna så jag vet inte hur den ser ut men jag kan tipsa dig lite om kvalitet eller ej

Många billiga skinn har sämre kvalitet på ullen och det kan bero på flera saker så som att fårrasen inte är avlad för att ha fin päls eller att man har slaktat djuren ivd fel tid på året (sett ur ett skinnperspektiv). Det som händer är att skinnen filtar ihop sig och blir fula snabbare än om de är av bättre kvalitet.
    Men dessa skinn kan vara bra att ha i vagn/pulka/hundkorg/bil etc så de har absolut ett berättigande.

Ska man satsa på att klä om en fotölj eller för all del fixa till så det blir riktigt fint i matsalen så tycker jag att man ska försöka satsa på skinn av bättre kvalitet för då håller det sig snyggt länge. Bra skinn är glansiga med stadiga jämna lockar. Bakom dessa fina skinn ligger många årtionden med avelsarbete där man går igenom alla djur och bedömmer deras päls efter många punkter för att sedan kunna välja ut dem med bäst päls och kropp för fortsatt avel.

Jag föder själv upp lamm och har 160 tackor med olika bakgrund så en del ger jättefina lamm och andra blir lite luddigare
    Du kan klicka in i mitt fotoalbum via min hemsida www.gotlamm.se så kan du se många olika kvaliteter på skinn. Ju "rufsigare" desto vekare kvalitet på ullen kan man säga.

För övrigt så tycker jag att man kan ha fårskinnsdynor året om utan att man tänker på julen men om man vill jula till det lite så är röda rosetter otroligt juligt ihop med lockiga lammskinn!

Svar på tråden Stolsdynor i fårskinn... lyx vs budget. Tips önskas!