• MissMurrig

Smällare och raketer!

Vad är det som är så förbannat roligt med smällare?? Och hålla på med dem och raketer och fyrverkerier i veckor före och efter nyår??? Räcker det inte med att fira nyåret med fyrverkerier, en gång?? Och smällare är ju HELT onödiga, inte fina eller någonting. Det smäller jämt häromkring, min hund är så himla rädd att hon kan vägra gå ut och kissa en hel dag pga smällare... En gång smällde några precis när jag gick förbi dem, hunden blev jätterädd, men de brydde sig inte.

Ville bara avreagera mig lite...

• Svar på tråden Smällare och raketer!
  • Kicki86girl

Håller med om att smällare är onödiga och dessutom så skrämmer det en del människor. Extra irriterande är något som sker uppe i centrum och börjas med veckan före jul och pågår till ca 10 januari, det är när barn (ca 10-13 år gamla)står och kastar smällare 10 cm från andra människors fötter och inte anser att det är ett konstigt beteende. Visst kan de råka missbedöma avståndet men när det sker för tjugonde gången blir det rätt tröttsamt.

En del tycker också att det är otroligt kul att lägga smällare i andra människors brevlådor vilket kan förstöra brevlådorna och definitivt förstör breven/tidningarna.

• Mumin

Blir också galen, skrev ett inlägg nyss utan att ha sett ditt först. Handlar om precis samma sak.

Raketer orsakar bara skador och kostar pengar samt gör livet surt för hundar och deras familjer.

• Kicki86girl

Lite OT, men finns det någon åldersgräns för att köpa smällare? Tycker att jag ser barn i 7-årsåldern som har smällare hur ofta som helst, är det de själva som köper eller är det så att deras föräldrar tycker att det är okej att barn i den åldern hanterar smällare?

• MissMurrig

Alltså, jag har för mig att smällare är olagliga numera? Alltså borde ingen få köpa dem... annars är det 18 eller 20 år på smällare och raketer tror jag... Men massa små kiosker som säljer massa saker svart bryr sig nog inte så mycket, så länge de tjänar pengar på det...

• Kicki86girl

MissMurrig skrev 2008-12-27 10:23:09 följande:

Alltså, jag har för mig att smällare är olagliga numera? Alltså borde ingen få köpa dem... annars är det 18 eller 20 år på smällare och raketer tror jag... Men massa små kiosker som säljer massa saker svart bryr sig nog inte så mycket, så länge de tjänar pengar på det...
    Man blir ju i så fall smått förvånad när man ser småkillar i 7-årsåldern stå med smällare. Sen verkar det som om det har blivit någon slags tävling som går ut på att man antingen slänger iväg smällaren så nära en okänd människa man kan (jättekul tydligen) eller att de själva ska hålla så länge som möjligt i smällaren när de har tänt på innan de slänger iväg den.
  • Hidda

När barn häromkring smäller går jhag omvägar dels för att de försöker pricka våra hundar dels för att om de smäller av sig en hand eller något vill inte jag vara där och ta hand om dem det är föräldrarnas ansvar de som gett barnen smällarna inte mitt jag anser att smällare ska förbjudas och ska det smällas på nyår ska ett företag från stan handhålla allt så folk kan gå dit och titta.

Har sagt till ungar som har smällare att de i alla fall ska ta hänsyn tilla ndra och vara försiktiga så de inte går illa då får man kommentarer som du är inte min morsa eller bara ett hånflin.

• isisisis

Hidda skrev 2008-12-31 17:13:37 följande:

När barn häromkring smäller går jhag omvägar dels för att de försöker pricka våra hundar dels för att om de smäller av sig en hand eller något vill inte jag vara där och ta hand om dem det är föräldrarnas ansvar de som gett barnen smällarna inte mitt jag anser att smällare ska förbjudas och ska det smällas på nyår ska ett företag från stan handhålla allt så folk kan gå dit och titta. Har sagt till ungar som har smällare att de i alla fall ska ta hänsyn tilla ndra och vara försiktiga så de inte går illa då får man kommentarer som du är inte min morsa eller bara ett hånflin.
    Säg att du ger dem en pungspark om de smäller där du går!
  • isisisis

isisisis skrev 2008-12-31 17:16:22 följande:

Har inte sett många tjejer ute och smälla,undrar vad DET beror på förresten????Alla som säger vi är precis lika....
  • Hidda

Har hotat med att ta med dem hem till föräldrarna men de bryr sig inte... MAn blir så less.
  • Hidda

isisisis skrev 2008-12-31 17:17:17 följande:

Har inte sett många tjejer ute och smälla,undrar vad DET beror på förresten????Alla som säger vi är precis lika....
    Här är det nä jag har inga fördomar mest invandrarpojkar som är ute och smäller. Tror inte flickorna får vara med på det.

Måste bara berätta en kul grej igår i vår tidning så har en tant skrivit en insändare om hur taskiga vi svenskar är som smäller smällare överhuvudtaget. Då ionvandrana kommer från krigshärjade länder och förmodligen får flashbacks och mår dåligt av våra smällare. Gah jag har endast sett 5 svenska barn med smällare resten är invandrare hur får männskan ihop det då?
  • smultronochrabarber

jag håller med dig fullt ut. jag är också jätte LESS på smällare och raketer. det borde bli förbjudet att smälla INNAN och EFTER NYÅR. min hund är jätte rädd för smällare. och detta år är jag också hundvakt till en kompis hund,så det här kommer ju bli jätte jätte kul (... eller inte.) förstår inte ens varför man ska fira nyår. Helt värdelöst. hoppas demsom smäller så mycket smällare och raketer smäller upp ordentligt mycket pengar (så mycket så dem inte kan betala sina räkningar kanke )

• isisisis

Hidda skrev 2008-12-31 17:24:04 följande:

isisisis skrev 2008-12-31 17:17:17 följande:
    Här är det nä jag har inga fördomar mest invandrarpojkar som är ute och smäller. Tror inte flickorna får vara med på det. Måste bara berätta en kul grej igår i vår tidning så har en tant skrivit en insändare om hur taskiga vi svenskar är som smäller smällare överhuvudtaget. Då ionvandrana kommer från krigshärjade länder och förmodligen får flashbacks och mår dåligt av våra smällare. Gah jag har endast sett 5 svenska barn med smällare resten är invandrare hur får männskan ihop det då?
  • Hidda
    smultronochrabarber skrev 2008-12-31 17:25:29 följande:
    jag håller med dig fullt ut. jag är också jätte LESS på smällare och raketer. det borde bli förbjudet att smälla INNAN och EFTER NYÅR. min hund är jätte rädd för smällare. och detta år är jag också hundvakt till en kompis hund,så det här kommer ju bli jätte jätte kul (... eller inte.) förstår inte ens varför man ska fira nyår. Helt värdelöst. hoppas demsom smäller så mycket smällare och raketer smäller upp ordentligt mycket pengar (så mycket så dem inte kan betala sina räkningar kanke )
    Jag har ju dock tur ingen av hundarna här är rädda så det är lungt men vi går inte ut när det är som värst.. Har du provat dessa skivor med smällljud som man ska spela innan nyår? Sen har jag vänner med en rädd hund de sätter på lugnande musik på högre nivå och leker typ hitta godiset med sin hund..
  • vinterlärka

Ja, det är riktigt jobbigt med smällare coh raketer som skjuts överallt utan koll!
    I Linköping ska de inte ens ringa i kyrkklockorna i år. Så här står det i Corren:

"Som enda domkyrka i Sverige avstår Linköpings domkyrka från att ringa i klockorna vid tolvslaget. Stiftet törs inte öppna tornluckorna och ringa, av rädsla att raketer skjuts in och tänder eld på träkonstruktionen."

Det står även att det är ett under att fler olyckor inte skett
    på grund av att de skjuter raketer bland folk vid 12-slaget.

www.corren.se/archive/2008/12/30/k1g6w4dc8tx2tqx.xml

Jag blir ansinnig! Sluta sälj raketer. Det räcker väl med att kommunerna anordnar fyrverkeri, det ska inte gå att få tag i privat. Tycker inte jag iaf.

• Hidda

vinterlärka skrev 2008-12-31 17:31:14 följande:

Ja, det är riktigt jobbigt med smällare coh raketer som skjuts överallt utan koll!I Linköping ska de inte ens ringa i kyrkklockorna i år. Så här står det i Corren:"Som enda domkyrka i Sverige avstår Linköpings domkyrka från att ringa i klockorna vid tolvslaget. Stiftet törs inte öppna tornluckorna och ringa, av rädsla att raketer skjuts in och tänder eld på träkonstruktionen."Det står även att det är ett under att fler olyckor inte skettpå grund av att de skjuter raketer bland folk vid 12-slaget. www.corren.se/archive/2008/12/30/k1g6w4dc8tx2...Jag blir ansinnig! Sluta sälj raketer. Det räcker väl med att kommunerna anordnar fyrverkeri, det ska inte gå att få tag i privat. Tycker inte jag iaf.
    Motala kommun är det ju förbjudet från och med i år vad jag förstod.
  • Hidda

Nu jävlar sköt ungarna en raker rakt mot vår bakgård de står på gångbanan 50 meter bort typ skog emellan förut syntes inte vår bakgård men de har skövlat så nu syns den från gångbanan hade precis släppt ut hundarna fö kisspaus tog en själv och de började skälla maken for ut och vråla åt ungarna från övervåningen och jag ut med byxerna halv uppe och släppte in mina hårbollar.. gahh jag
    hatar nyår eller nä jag hatar fräcka småungar

Svar på tråden Smällare och raketer!