• Anonym (bedragen)

Vill att han ska "snöpa sig", men....

Jag har i alla år ätit piller, haft spiraler, varit gravid och fött barn. Nu skulle jag vilja slippa alla preventivmedel och låta mannen ta över = vasektomi.

Saken har dock satts på sin spets. Han var otrogen för ett par månader sedan och ville lämna mig. Vi går i terapi och han säger att han valt mig. Men vad kommer han att säga om jag föreslår honom att göra detta? Är detta ett ultimatum jag ställer? Att han inte ska kunna bli pappa fler gånger. Självklart tycker jag att det vore skönt om han gjorde det, av åtminstone två anledningar, men samtidigt... kan jag kräva detta av honom?

• Svar på tråden Vill att han ska "snöpa sig", men....
  • Thursday

Nej, det är klart att du inte kan kräva det av honom, lika lite som han kan kräva motsvarande av dig. Men du kan väl ta upp frågan om preventivmedel i framtiden?

• Glass

Du kan inte kräva någonting av någon, men ni kan prata om det.
    Vill han inte så vill han inte, det betyder inte att det är ditt snavar att skydda er mot graviditet.
    Ni får komma på en lösning tillsammans.

• Beckiz86

Varför kan inte du lika gärna sterilisera dig ?
    Det är klart att du inte kan kräva en sådan sak, lika lite som han kan kräva att du ska sterilisera dig.

• Baneman

Hade nåt fruntimmer krävt att jag skulle sterilisera mig så hade hon åkt ut med huvudet före.

• Anonym (bedragen)

Ni missförstår mig. Det är klart att jag inte kan kräva detta av honom, men om jag skulle fråga honom så skulle han troligen tolka det som ett ultimatum. Och känna det som ett krav. För om han sa nej, så skulle jag kunna tolka det som om han inför framtiden vill ha chansen att få fler barn. Med mig eller någon annan. Och vi har sagt att vi inte vill ha fler barn i vår relation. Säger han då nej till att sterilisera sig så... vill han inte stänga dörren till en framtida relation med henne och barn...

Mina tankar seglar givetvis eftersom otroheten fortfarande är färsk...

Om jag steriliserar mig så kommer min sexlust att försvinna, eftersom jag är så beroende av ägglossning etc. Och då blir det inget sex alls...

• Anonym

Man jag tror att en stor del av manligheten ligger i att kunna "göra barn". Sedan om man tänker göra fler eller inte är nog inte så relevant. Snoppen är ju bland de heligaste männen har, hela manssymbolen, och jag kan förstå skräcken att bara tänka att läkare ska vara där och knipsa ngt.

hans sexlust kanske också rasar av traumat .

Åh det är väl ingen orimlighet att han vill ha möjligheten till fler barn i framtiden. Han/ni kanske ändrar er...

• Anonym (bedragen)

Jag har kopparspiral och har därmed ägglossning.

Svar på tråden Vill att han ska "snöpa sig", men....