Bra kalkon recept för nyår?
Jag skulle vilja ha ett bra recept på kalkon. Alltså helstekt kalkon. Och så någon bra sås till dem. Så är det någon som har några bra recept som ni kanske kan dela med sig till mig. Så vore jag evigt tacksam och glad :)
Jag skulle vilja ha ett bra recept på kalkon. Alltså helstekt kalkon. Och så någon bra sås till dem. Så är det någon som har några bra recept som ni kanske kan dela med sig till mig. Så vore jag evigt tacksam och glad :)
Jag gjorde enkelt till thanksgiving. Tina kalkonen helt, lagg sedan i ett kvartspaket av smor plus ett par morotter, hackade, en stor gul lok, hackad och nagra stjalkar bladselleri hackade inne i kalkonen. Lagg brostsidan nedat i langpanna oc in i Ugnen pa valdigt lag varme over natten. ( 80 grader, eller sa..)
Salta och peppra pa utsidan.
Hoppas det blir bra!
Här kommer ett recept som jag gjorde idag och som jag fått av min pappa:
Fyll kalkonen med blandad torkad frukt. Lägg kalkonen på galler och ha långpanna under som du häller vatten så det täcker botten (det måste finnas vätska hela tiden). Gör en "sky" som du penslar kalkonen med varje 30:e minut, täck med folie efter ett tag där det behövs.
1 oxbuljongtärning
1/2 julöl
2 msk honung
200 g margarin
Ugnen på 175°, för en kalkon på 3,5 kg tar det 3,5-4 timmar. In med kalkonen i nedre delen av ugnen.
Sila sedan skyn från kalkonen till sås och blanda maizena med vatten som du vispar ner i skyn. Vill du ha mer sås kan du ta i lite kycklingbuljong. Salta och peppra. Ha ev. i lite svart vinbärsgele. En skvätt grädde går också bra men inte nödvändigt.
Till detta hade vi råstekt potatis, gröna bönor, sv. vinbärsgele. Jättegott, och våra gäster uppskattade maten väldigt mycket
tack puffar för fler