• Anonym

Ni med endometrios eller extrem mensvärk...

Vill ni snälla tipsa om vilka smärtstillande tabletter som hjälper er mest? Spelar ingen roll om de är receptfria eller receptbelagda.

Jag har bara mens var 4e månad pga behandling mot endon, men varje gång lyckas jag glömma bort hur brutala smärtor jag får. Nu sitter jag och gråter och vill bara dö pga smärtorna. Det känns som att jag blir slaktad med en kniv innifrån
    Jag står inte ut en sekund till.. Har tagit 4 panodil på en timme men smärtan är fortfarande outhärdlig.

Vad hjälper er?

• Svar på tråden Ni med endometrios eller extrem mensvärk...
  • LoverBambi

HEJ!

Jag har oxå endo..men har heller inte hittat ngn bra värktablett..ja vet hur du känner dejj! man vill bara krypa in i ett hål å aldrg mer komma fram!

skönt för dejj att du bra har mens var 4:e månad...
    ja blöder en hel del nästintill jämt!

hur upptäckte dom endo på dejj?
    å hur lång tid tog d innan dom insåg att d va endo?

du måste ej besara frågor, men skulle bli glad

ja e världskass på detta m trådar å hur man hittar när ngn skriver tillbaka..så om du vill får du gärna svara t min inbox ist...

• Anonym

Jag har haft smärtor och känt av "knivhugg" i underlivet sedan jag var 18. När jag var 20 fick jag söka akut pga extrema smärtor och då hittade dom en blodcysta på ultraljudet. De ville inte gå vidare med det för de trodde inte det var något, cystor kan ju alla få ibland, men eftersom jag har endometrios i släkten så bad jag om en titthålsoperation för att vara säker. Fick vänta ett halvår och konstaterade direkt att det var endo

• LoverBambi

okej..

får hoppas att d finns ng där ute som kan tippsa både dejj å mig m värktabletter nu då

ta hand om dejj!

• Sashimi

Ring å boka tid hos sjukgymnast och be att få låna hem en TENS-apparat. Det hjälper mig iaf att jag inte behöver missbruka värktabletter i så stor skala som innan. Jag behöver ff ta värktabletter men jag slipper överdosera pga smärtorna. (Jag har naproxen, orudis och panodil hemma)

• LilllaMej

Ta 2 alvedon (1mg) typ o 1 voltaren samtidigt. Det är det enda som är receptfritt som funkar på mig.
    Annars finns ju ardinex, o en kompis till mig blir hjälpt av tiparol, men då blir man ju så såsig i huvet...

Har oxå så jäkla ont vid mens, så jag har provat massa olika saker, TENS-apparat, värmekudde, tabletter...

Tabletterna alvedon o voltaren samtidigt är det enda som hjälper o gör att jag fortfarande kan jobba då jag har ett jobb där jag inte kan vara sjukskriven pga av värken.
    Tro mig! Hade jag jobbat på industri så hade jag legat hemma o gråtit...

Kramar!

• Lolilla

Panodil?
    Jag har efter 4 år inte hittat något som hjälper. Det enda som lindrar är extremt varma bad. Om man lyckas ta sig ner i ett badkar. Sen hänger man där över badkarskanten och vrålar. Varför har du mens överhuvudtaget? Se till att få nån behandling som tar bort mensen helt om det är möjligt. Jag har tex hormonspiral. Vet att det inte hjälper dig just nu men det var bara en tanke.

• Anonym

Hur fungerar TENS? Använder man den bara under smärtorna eller ska man ha den regelbundet?

Att kombinera tabletter kan kanske vara en bra ide. Bättre än att överdosera som jag gör nu. Får väl leverskador till slut hehe

• Anonym (oxå endo)

Jag har endo och för mig har tabletter med samma ämne som i p-spruta fungerat (minns inte namnet). De fungerade ganska bra eftersom jag inte får något mens. Men... det bästa är p-sprutan. Efter att jag börjat med det har jag bara haft pyttelite ont.

"Vanliga värktabletter" fungerar inte alls. Det är lika bra att strunta i att ta dem.

• Anonym

Lolilla skrev 2008-12-26 21:56:02 följande:

Panodil? Jag har efter 4 år inte hittat något som hjälper. Det enda som lindrar är extremt varma bad. Om man lyckas ta sig ner i ett badkar. Sen hänger man där över badkarskanten och vrålar. Varför har du mens överhuvudtaget? Se till att få nån behandling som tar bort mensen helt om det är möjligt. Jag har tex hormonspiral. Vet att det inte hjälper dig just nu men det var bara en tanke.
    Panodil var det enda som fanns hemma Då är det enda receptbelagda som är extra starka.. Brukar använda tramadol eller citodon annars, men det hjälper inte heller. Hopplöst känns det som...

Tar hormonspiral alltid bort mensen helt? Jag hade nog kunnat skjuta upp mensen längre med p-pillerna egentligen, blöder aldrig igenom utan gör uppehållet var 4e månad för att jag hört att man måste "blöda ur" emellanåt. Men jag fasar för uppehållet varje gång. Känns som hela buken är inflammerad lång tid efter att man haft mens. Kan inte ha sex på minst 1 månad efter, klarar inte av smärtan.
Svar på tråden Ni med endometrios eller extrem mensvärk...