• LoveSharPei

Någon väktare här? Hur utbildar man sig till väktare?

Som rubriken lyder. Hur utbildar man sig till väktare och vart? Vilka antagningskrav är det och vad för meriter är bra och ha i "ryggsäcken"?

Andra tips och råd mottages gärna!

• Svar på tråden Någon väktare här? Hur utbildar man sig till väktare?
  • Trippelmamman

Är du i gymnasieålder så dinns säkerhetsgymnasiet att söka till men som vuxen är lättaste sättet att söka jobb på ett väktarbolag så betalar de din utbildning under tiden du får lön.
    Det är TYA som driver väktarutbildingen i Sverige även om "Väktarskolan" finns där du själv får stå för utbildningskostnaden utan jobbgaranti efteråt.
    Börja med de stora bolagen - Securitas, G4S, Svensk bevakningstjänst eller sök de små lokala om du bor ute i landet.

Krav för att få anställning inom bolagen är att du är prickfri i polisens belastningsregister, inte har några betalningsamnärkningar, har fyllt 20 och och många bolag vill även att du ska ha körkort men det är inget krav.

Jag har jobbat inom branchen i snart 10 år och trivs fortfarande.

• TBS

Börja med att bli ordentligt mobbad i skolan, så att du har riktigt mycket uppdämd ilska mot samhället inom dig. Sedan ska du se till att misslyckas med gymnasiet, spendera så mycket tid du kan på gymmet istället för på lektionerna (anabola sereoider är ett +)
    Sök in på polishögskolan, men få nobben när du inte klarar de psykiska kraven.

Nu har du klarat de grundläggande kraven för att bli en riktigt duktig väktare.

Träna dig på att skrika: LÄGG DIG NER!!!! och KÄMPA INTE EMOT!!
    samt att identifiera personer ur minoritetsgrupper på långt håll (öva, öva, öva)

Köp en respektingivande hund.

När du misslyckas med att vinna jyckens respekt, sälj den på blocket och köp en stor orm istället.

Fortsätt att finslipa alla dessa egenskaper.
    Practice makes perfect!

Lycka till!!

• skåne tjej
    TBS skrev 2008-12-27 01:47:35 följande:
    Börja med att bli ordentligt mobbad i skolan, så att du har riktigt mycket uppdämd ilska mot samhället inom dig. Sedan ska du se till att misslyckas med gymnasiet, spendera så mycket tid du kan på gymmet istället för på lektionerna (anabola sereoider är ett +)Sök in på polishögskolan, men få nobben när du inte klarar de psykiska kraven.Nu har du klarat de grundläggande kraven för att bli en riktigt duktig väktare.Träna dig på att skrika: LÄGG DIG NER!!!! och KÄMPA INTE EMOT!!samt att identifiera personer ur minoritetsgrupper på långt håll (öva, öva, öva)Köp en respektingivande hund.När du misslyckas med att vinna jyckens respekt, sälj den på blocket och köp en stor orm istället.Fortsätt att finslipa alla dessa egenskaper.Practice makes perfect!Lycka till!!
    tillhör du en av dem med tanke på din taskiga inställning?
    Så länge min tanke är fri är jag okränkbar!!
  • skåne tjej

Krav för att bli väktare

Ostraffad
    18 år fyllda
    Goda kunskaper i det svenska språket

En väktares jobb kan vara mycket varierande, det kan vara allt ifrån att sitta i en bevkaningscentral till att rycka på larm. En väktare åker för det mesta runt till de olika objekten och kontrollerar så att fönster dörrar m.m är stängda.

Väktaren ser även till så att brandredskap och nödutgångar inte är blockerade och att de är funktionsdugliga vid en eventuell brand.

Väktaren kan även få laga fönsterutor, dörrar m.m som kan ha försörts vid ett inbrottsförsök.

Väktarutbildning är uppdelade i två steg, första utbildningen omfattar 88 timmar fördelat på 9 dagar. Innan antagning till utbildning 2 kan göras måste väktaren ha genomgått 160 timmars praktik. Utbildning 2 är på 40 timmar fördelat på 5 dagar.

Innehåll i väktarutbildning steg 1 (88 timmar, 9 dagar)

Regler som styr bevakningsföretagens bevakningsverksamhet, 8 timmar. Bevakningsjuridik, 16 timmar. Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om en förenklad handläggningsrutin avseende snatteribrott (RPSFS 2005:10, FAP 400-3), 2 timmar. Bevakningstjänst, 8 timmar. Tekniska hjälpmedel vid bevakningen, 8 timmar. Brand, 12 timmar. Yrkesetik och moral, 8 timmar. Olaga diskriminering och mänskliga beteenden, 4 timmar. Konflikthantering och självskydd, 8 timmar. Handfängsel, 4 timmar. Akutsjukvård, 6 timmar. Skriftligt och praktiskt prov, 4 timmar.

Innehåll i väktarutbildning steg 2 (40 timmar, 5 dagar)

Bevakningsjuridik, 8 timmar. Bevakningstjänst, 8 timmar. Konflikthantering och självskydd, 8 timmar. Arbetsmiljö, 8 timmar. Samhällets rättsvårdande myndigheter, 2 timmar. Droger, 2 timmar. Skriftligt och praktiskt prov, 4 timmar.

Praktiken som du skall ha får du hos ditt bevakningsbolag som du är anställd vid. Är du inte anställd vid något bolag när du går din utbildning får du praktiken när du börjar som väktare på något bevakningsbolag

Här har du lite mer information lovesharpei:

http://www.vaktarskolan.se/?page=1

http://www.munthe.info/PSS_pdf/Vaktare.pdf

Så länge min tanke är fri är jag okränkbar!!
  • LoveSharPei

Trippelmamman skrev 2008-12-27 01:41:13 följande:

Är du i gymnasieålder så dinns säkerhetsgymnasiet att söka till men som vuxen är lättaste sättet att söka jobb på ett väktarbolag så betalar de din utbildning under tiden du får lön.Det är TYA som driver väktarutbildingen i Sverige även om "Väktarskolan" finns där du själv får stå för utbildningskostnaden utan jobbgaranti efteråt.Börja med de stora bolagen - Securitas, G4S, Svensk bevakningstjänst eller sök de små lokala om du bor ute i landet.Krav för att få anställning inom bolagen är att du är prickfri i polisens belastningsregister, inte har några betalningsamnärkningar, har fyllt 20 och och många bolag vill även att du ska ha körkort men det är inget krav.Jag har jobbat inom branchen i snart 10 år och trivs fortfarande.
    Tack för ditt svar! Vad jobbar du med? Om jag får fråga...
  • LoveSharPei

skåne tjej skrev 2008-12-27 02:04:04 följande:

tillhör du en av dem med tanke på din taskiga inställning?
    Det undrar jag med. Snacka om fördommar till 100%. Usch!
  • LoveSharPei

skåne tjej skrev 2008-12-27 02:09:10 följande:

Krav för att bli väktare

Praktiken som du skall ha får du hos ditt bevakningsbolag som du är anställd vid. Är du inte anställd vid något bolag när du går din utbildning får du praktiken när du börjar som väktare på något bevakningsbolag
    Här har du lite mer information lovesharpei:www.vaktarskolan.se/www.munthe.info/PSS_pdf/Vaktare.pdf
    Tack såååååå mycket!
  • Sniglar och Krut
    TBS skrev 2008-12-27 01:47:35 följande:
    Börja med att bli ordentligt mobbad i skolan, så att du har riktigt mycket uppdämd ilska mot samhället inom dig. Sedan ska du se till att misslyckas med gymnasiet, spendera så mycket tid du kan på gymmet istället för på lektionerna (anabola sereoider är ett +) Sök in på polishögskolan, men få nobben när du inte klarar de psykiska kraven. Nu har du klarat de grundläggande kraven för att bli en riktigt duktig väktare. Träna dig på att skrika: LÄGG DIG NER!!!! och KÄMPA INTE EMOT!! samt att identifiera personer ur minoritetsgrupper på långt håll (öva, öva, öva) Köp en respektingivande hund. När du misslyckas med att vinna jyckens respekt, sälj den på blocket och köp en stor orm istället. Fortsätt att finslipa alla dessa egenskaper. Practice makes perfect! Lycka till!!
    Hahahahahahahaaaaaaaaaaaaaaaaa!
    Å gud så roligt, tack, tack, tack för veckans garv!

Jag tror dessutom att du har rätt.
    Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
  • LoveSharPei

Sniglar och Krut skrev 2008-12-27 02:20:49 följande:

Hahahahahahahaaaaaaaaaaaaaaaaa!Å gud så roligt, tack, tack, tack för veckans garv! Jag tror dessutom att du har rätt.
    Tänk att vissa personer är experter på att vara OT och förstöra folk trådar! Jag startade denna för att få seriösa svar på mina frågor inte bli hånad eller liknande.

Sluta med det!
  • Sniglar och Krut
    LoveSharPei skrev 2008-12-27 02:22:30 följande:
    Sniglar och Krut skrev 2008-12-27 02:20:49 följande: Tänk att vissa personer är experter på att vara OT och förstöra folk trådar! Jag startade denna för att få seriösa svar på mina frågor inte bli hånad eller liknande. Sluta med det!
    Förlåt. Jag tykte att det var så oerhört kul.
    Inte meningen att förstöra, sorry.

Ser att du har fått seriösa och väldigt utförliga svar, bra det!
    Lycka till.
    Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
Svar på tråden Någon väktare här? Hur utbildar man sig till väktare?