• Anonym

uppsägning/sjukskriven

jag har en fråga.

om jag är rätt informerad så får inte ett företag som har en anställd inte säga upp den anställda om den anställda är sjukskriven alltså man är anställd så länge men är sjukskriven?

stämmer detta? gäller det alla anställningar? och alla företag eller är det bara de företag som har ett kollektivavtal med något fack?

• Svar på tråden uppsägning/sjukskriven
  • Astarte

Stämmer så vitt jag vet inte. Om den anställda inte kan, och inte kommer att kunna, komma tillbaka till sin tjänst kan man bli uppsagd. Var själv nästan med om det, men jag sa upp mig själv istället. De pratade om det på Uppdrag Granskning i SVT någon gång under hösten. Kanske avsnittet finns kvar på svt.se, där tog de upp massor om de nya reglerna.

• Anonym

okej men om mna är sjukskriven typ några veckor? för brutet ben eller nått? alltså man kommer kunna komma tillbak till jobbet?

• Llimen

om det är en sjukskrivning som kommer att vara över efter några veckor så kan de inte säga upp personen pga sjukskrivningen. Men man är inte skyddad från att bli uppsagd för det. tex om företaget varslar många anställda (vilket ju tyvärr är ganska vanligt nu) och man enligt LAS (Lagen om AnställnigsSkydd) är bland de uppsagda så blir man det.

• CharitableLady

Man får inte säga upp någon för att den är sjukskriven men man får säga upp om man är sjukskriven det är skillnaden.

Alltså man får inte säga upp personen för att den brutit benet.

Men om tex föreetaget behöver dra ned på personal undertiden någon är hemma med brutet ben så kan den personen sägas upp.

LAS är inte någon garanti mer en säkerhet för den anställde.

men INTE garanti om ett föäretag vill säga upp så kan de tex yrka på ekonomiska skäl. Är inte så bra på vad som bestämmer undantagen från LAS men vet att det finns undantag!

Svar på tråden uppsägning/sjukskriven