• Anonym (trött)

Sambon nästan alltid sur och grinig!

Någon som känner igen sig i rubriken? Min sambo är så gott som alltid tjurig. Han ska fram här hemma och då ska vi andra bara flytta på oss när han kommer. När han ska göra något tex laga något och man råkar komma för nära eller nåt av barnen så blir han arg och ryter åt oss!

Han sitter alltid vid datorn eller ligger i soffan vid tvn och kommer nåt av barnen och vill vara med honom vill han vara i fred. Jag kan också säga det ibland men långt ifrån så ofta som han gör det.

Alltid dessa sura miner alltså, blir så trött. Tex om jag lagat maten då kan ju han duka av och lägga in resterna osv. Men då frågar han om det är jag eller barnen som ska ha resterna! Spelar det någon roll eller?? Då menar han att jag kan ta bort det själv! Själv tycker jag ju att man samspelar som en familj.

Eller som nu i jul och nyår då om någon frågar om man ska hitta på något en viss dag svarar han "hmm nä jag vet inte om jag kanske ska jobba då". Trots att han sagt han ska vara ledig hela jul och nyår! Då planerar man ju liksom efter det.

Det är inga problem för mig att sticka iväg och hitta på saker själv och så så det är rättvist på det sättet. Det är mest hans egotänk och tjurighet jag bara är så trött på! Nu blir det så att om man säger något om detta så får man bara sura svar tillbaks...

Detta blev lite osammanhängande men skrev bara det jag kom på...

Någon som har några peppande ord??

• Svar på tråden Sambon nästan alltid sur och grinig!
  • Anonym

låter antingen som en dep. eller som om att han är allmänt less.

Har du pratat med honom, frågat varför han beteer sig illa mot dig o barnen?

• Anonym (trött)

Tja, han är nog sån till naturen tror jag? Men jag tror inte han fattar att det liksom finns andra människor än han, om du förstår, svårt att förklara... men han brukar ha den tonen när han pratar, han pratar utifrån sig själv och sitt perspektiv hela tiden... alltså "men om jag e själv hemma blir jag ju inte arg och irriterad"...

Jag tror det senare, allmänt less, och det är ju jag också, på honom då. Så fort man ska göra något, tex gå ut eller vad som helst, allihopa, så slutar det med sura kommentarer från hans sida. Typ "Men klä på dig nu då, annars stannar vi hemma, eller att han stannar hemma osv osv". Men våra barn är absolut inga som är krångliga eller något sådant. De blir bara ledsna när han blir arg...

Till frågan om jag pratat med honom så har jag försökt. Han tycker också att det alltid är rörigt och stökigt här hemma. Jag är tyvärr en slarver... men han lyfter inte ett finger själv heller då när det är som slarvigast. Dock när vi alla får ett ryck så städar vi allihopa...

• Anonym
    Anonym (trött) skrev 2008-12-27 09:28:53 följande:
    Tja, han är nog sån till naturen tror jag? Men jag tror inte han fattar att det liksom finns andra människor än han, om du förstår, svårt att förklara... men han brukar ha den tonen när han pratar, han pratar utifrån sig själv och sitt perspektiv hela tiden... alltså "men om jag e själv hemma blir jag ju inte arg och irriterad"... Jag tror det senare, allmänt less, och det är ju jag också, på honom då. Så fort man ska göra något, tex gå ut eller vad som helst, allihopa, så slutar det med sura kommentarer från hans sida. Typ "Men klä på dig nu då, annars stannar vi hemma, eller att han stannar hemma osv osv". Men våra barn är absolut inga som är krångliga eller något sådant. De blir bara ledsna när han blir arg... Till frågan om jag pratat med honom så har jag försökt. Han tycker också att det alltid är rörigt och stökigt här hemma. Jag är tyvärr en slarver... men han lyfter inte ett finger själv heller då när det är som slarvigast. Dock när vi alla får ett ryck så städar vi allihopa...
    Har han alltså alltid varit sådan?

Men man kan ju inte gå runt sur osv hela livet,helst inte när man har barn osv. Barnen lär ju inte få en rättvis bild av hur en pappa/vuxen ska bete sig.

Jag skulle inte klara av att leva med en sådan människa, antar att du också är less på det med tanke på ditt inlägg.

NI måste ju prata ut om allt,tala om för honom att det inte fungerar att han håller på sådär.

Om du vet med dig att du är en slarver, och han inte gillar det så måste ju även du ändra på dig. Det är ju sällan 1 persons fel att två tryter.
  • Anonym (Lika)

Har som du med TS e så jävla less på skiten..suck..

• Anonym (trött)

Tack för era svar! Jo jag jobbar för fullt med mitt slarverbeteende så jag hoppas att det blir bättre. Om inte annat för min egen och barnens skull!

Lika - kan du berätta mer om hur ni har det? Hur länge har ni varit ett par?

Angående att han skulle varit sån alltid, det uppdagades ju väldigt mycket när vi fick barn, innan var det rätt lugnt. Då var det annat istället, som inga komplimanger och sånt där... nu ligger ju sådant ganska långt ner på önskelistan om man säger så...

• Anonym

har precis likadant hemma just nu.. bara e sur och sover hela tiden. när han kommer hem från jobbet så e de datorn som gäller, nästan springer dit..

• Anonym

Livet ska inte vara en lång kompromiss och uppoffring. Är det en sån här karl som du vill kasta bort din tid på? Medan du är med honom gör du avkall på att uppleva riktig kärlek med en (glad) karl som vill få dina dagar att vara härliga.
    Du ska dela din tid med den person som får dig att må bäst. Inte nån som tråkar ut dig...

Byt ut honom!

• Anonym (trött)

Anonym nr 6 - oj då! Men din sambo är alltid så eller bara just nu? Han kanske är sjuk om han sover mycket eller? Har du några funderingar kring detta?

Anonym nr 7 - ja, hur ska det vara egentligen? Något mer peppande ord eller råd till lilla mig? Nä, det känns som det är mest jag som får kompromissa, men inte alltid såklart, han ställer ju upp när det behövs osv... men det är så gott som alltid surt humör här hemma...

• Anonym

ts:

ne du sjuk e han inte.. han har gjort såhär i snart 3 veckor nu och jag fattar nada.. ingenting verkligen. men gränsen e nådd nu, när jag orkar prata med honom så ska en vettig förklaring fram.

• Anonym (trött)

Aha, så din har precis börjat vara sån? Kanske mycket på jobbet eller lite deppig eller stressad? Om han inte brukar vara sån annars vill säga!

Detta dök ju upp väldigt tydligt när vi fick barn... men är det nån som haft det så och det sen blivit bättre eller har ni gått isär till slut?

• positiv62

Känner igen mig precis.Min man är sur och vresig nästan jämt fast sådan har han varit säkert 4-5 år. Nu har jag gett upp (tror jag). Det är svårt att dra efetr 20 gifta år tillsammans och 3 tonåringar (numera). Försöker dock alltid ta fram det positiva i det hela men orkar inte längre.Ett gott råd: gör inte som jag och låt det gå för långt.

• Don38

Hänger han på FL varje ledig stund ?

Anonym skrev 2008-12-27 20:24:24 följande:
    har precis likadant hemma just nu.. bara e sur och sover hela tiden. när han kommer hem från jobbet så e de datorn som gäller, nästan springer dit..
  • Anonym (lika)

Det är samma här. Ibland tror jag att han har pms.

Nu är jag inte guds bästa barn själv heller, jag är som TS väldigt slarvig jag med och kan vara sur och tjurig med, men försöker iaf lösa problem istället för att bara tjura och sura. Han ser också bara utifrån sitt perspektiv, inte att man ska ta hänsyn till varandra och andra.

Som när han kör bil så blir han förbannad på allt och alla, det räcker att det är en annan bil ute på vägen för att han ska bli tjurig och gnälla om att "alla" är ute så fort han ska köra bil, alla andra i hela världen finns till bara för att förstöra och vara i vägen för honom.

• Anonym (y)

Hade en sån sambo som jag flyttade ifrån...

• Anonym (lika)

hur får man orken att lämna?

Å andra sidan är han min stora kärlek, jag VILL leva med honom... och när vi har det bra har vi det verkligen bra.

• Anonym

"Sambon nästan alltid sur och grinig!"

Välkommen till männens värld ;))

• Anonym (y)

Anonym (lika) skrev 2008-12-28 21:34:26 följande:

hur får man orken att lämna? Å andra sidan är han min stora kärlek, jag VILL leva med honom... och när vi har det bra har vi det verkligen bra.
    Det var tungt men lättnaden efteråt var enorm. Men din stora kärlek, menar du inte *var* din stora kärlek. Det där låter ju skittrist.
  • Anonym (lika)

Vi har alltid haft det stormigt.. men visst är det skittrist. Det är förjäkla trist. Men man anpassar sig tror jag... bara för att man älskar människan så mycket och vill att allt ska vara bra, men inte ska man behöva trippa på tå för att han inte ska bli tjurig?

• Anonym

ts:

nej de går i perioder, har de alltid gjort, men denna gången e de värre än nånsin. han kan växla från hur glad som helst till skit sur på 10 min om de skulle vara så..

don38:
    nej fl e han aldrig inne på, utan de e massa annat som han bänkar sig framför.

Svar på tråden Sambon nästan alltid sur och grinig!