• Vaniljlatte

Resa till Israel i juni - restips önskas

Nu är det alltså bestämt. I juni ska vi hälsa på sambons släkt i Israel!

Jag är lite nervös, dels för att vi ska ha vår dotter med, hon kommer då vara 2 år, och dels för att det är lite ostabilt därnere.

Tyvärr kommer vi nog inte åka till Jerusalem, även om det skulle vara en upplevelse! Men min uppfattning är att det är mer osäkert där då det är så många människor av olika religioner på en och samma plats? Jag kanske har fel?

Vad ska man tänka på när man reser med så småbarn? Och dit?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-27 21:40
    Ett fel i tråden.. vi ska bo i Haifa - inte Tel-Aviv som jag skrev först.

Vad ska man packa med sig? Behöver man verkligen solskyddsdräkter eller vad de nu heter? Eller räcker det med bonnförnuft och solskyddsfaktor 50+? Hur ser barnmatsutbudet ut? tänker på välling och övrig barnmat på burk? Måste man/får man ta med sig sånt in?

• Svar på tråden Resa till Israel i juni - restips önskas
  • TuSSen09

Vi var där sommaren 2000 tror jag det var, just innan det blev oroligt, ett tag fick vi knappt lämna flygplatsen då två veckor hade gått och vi skulle åka hem! Men mina aha upplevelser i Israel var väl just Jerusalem, helt underbar. Sen också Tel Aviv, och badstränderna. Döda Havet badade vi också!

• älskarlivet81

Det är ju Jerusalem som är det mest fantastiska! Har aldrig varit med om en sådan fantastisk stad!

Jag åkte ner som volontär och jobbade i Betlehem en månad, så att åka med småbarn dit vet jag inget om. Däremot hade jag nog inte tvekat att åka till Jerusalem eller in på västbanken för det.

Jag var även vid Döda Havet, Nazaret, Haifa, Ramallah, Hebron etc..

• Tillde

Jerusalem och Eilat! Bada, snorkla och/eller dyka, helt fantastiskt vatten!!! Var där -96

• Vaniljlatte

Ja jag vill ju gärna åka till Jerusalem om inte annat så se kyrkan där sambon är döpt. Den ska vara något alldels speciellt har jag hört!

Det är inte värre där mot någon annan stans kanske? Vi kommer bo i Tel-Aviv.

• TuSSen09

Eilat skulle vi också ha åkt till om inte syrran och jag varit så klantiga och dåliga på att smörja in oss! Råkade bränna upp oss ena dagen så andra låg vi bara och kved på hotellrummet. Vi åkte ner med en gruppresa. Men vi fick ett par lediga dagar där man fick uppleva Israel på egen hand så med taxi från Jerusalem till Tel Aviv.. Vi var inte så små som 2 år direkt men ändå en skara på 5 barn. Men nog finns det barnvänliga sevärdigheter.

Gillade också jerusalem, Genesarets Sjö. Bodde i nå små hus där alldeles intill, helt underbart! Det kan jag tänka mej är barnvänligt.

Jeriko.. Öknen och Kamelridning, kanske dock inte passar så bra med en 2 åring, när vi var där var det 50 grader varmt

• Vaniljlatte

hmm.. nu när man läser nyheterna blir man ju lite.. nervös.

• hot fuss

jag vill oxå resa till israel. men jag skulle inte åka än på ett tag. för oroligt nu. men det kanske lugnat sig till juni. de kan ju inte orka hålla på hur länge som helst liksom...

• Vaniljlatte

hot fuss skrev 2008-12-28 12:33:35 följande:

jag vill oxå resa till israel. men jag skulle inte åka än på ett tag. för oroligt nu. men det kanske lugnat sig till juni. de kan ju inte orka hålla på hur länge som helst liksom...
    Nä precis! 60 år borde ju räcka tycker man.... :-/
  • hot fuss
    Vaniljlatte skrev 2008-12-28 12:34:37 följande:
    hot fuss skrev 2008-12-28 12:33:35 följande: Nä precis! 60 år borde ju räcka tycker man.... :-/
    vi bokar det. 60 år räcker!
  • Free Spirit

Mange som reiser ditt  sier at det går helt fint og at media har en tendens til å forstørre ting og gjør det mer urolig en det engetlig her. Om en skal vente til det i følge media blir mer "rolig" da kan en sikkert vente lenge..

• älskarlivet81

JAg säger som free spirit, jag upplevde, när jag var där sommaren 2007, att media förstorar upp en hel del saker. Det var oroligt i Gaza veckorna innan vi åkte, men vi märkte inget av det i Jerusalem eller på Västbanken!

Då är det värre med det media aldrig berättar om, nämligen de oskyldiga palestinierna som bor bakom en hög mur...

• Vaniljlatte

free spirit och Älskarlivet81

Jovisst är det väl så. Som sambon sa, folk åkte ju till England även när det var som värst med IRA och det.

Jag menar sambons pappa med familj åker ju dit titt som tätt och det går ju jättebra, de märker ju inte av någonting, så varför skulle vi göra det när vi åker med?

--

Fler bra restips tack! Vad ska man tänka på när man åker dit med en 2 åring?

• Cocarola

Jerusalem, Döda Havet och Eilat! Från Eilat finns det utflykter till Petra i Jordanien, missa inte!

Jag hade absolut investerat i solskyddströja med lång ärm + "legionerhatt" dvs keps med solskyddsgardin som går ner över nacken.

• Vaniljlatte
    Cocarola skrev 2008-12-28 14:45:34 följande:
    Jerusalem, Döda Havet och Eilat! Från Eilat finns det utflykter till Petra i Jordanien, missa inte!Jag hade absolut investerat i solskyddströja med lång ärm + "legionerhatt" dvs keps med solskyddsgardin som går ner över nacken.
    Ja en sån där hatt måste jag verkligen försöka få tag i.. Är det inte väldigt varmt att ha solskyddströja? Jag har nog inte riktigt förstått mig på dem?
  • Cocarola

Inte mycket varmare än något annat.. Men tunna bomullskläder släpper såklart igenom mer luft, så vi använder solskyddskläder bara på stranden/vid poolen. Bättre än bomull eftersom det torkar snabbare och inte släpper igenom lika mycket sol (förstås), fördelarna väger lätt upp nackdelen med att de är lite varmare. Badar man mycket så märks det inte av alls!

Hade hel "surfdräkt" när sonen var 2, men har gått över till vit långärmad solskyddströja som används över vanliga badkläder (ljus färg för att vara så sval som möjligt) och solkeps, vilket räcker för mina barn som antingen badar eller sitter hopkrupna och gräver i sanden (= exponerar rygg, nacke och underarmar för solen). Beställde från Aussies Finest, men har även sett på Åhlens etc även nu på vintern.

Svar på tråden Resa till Israel i juni - restips önskas