• Lillatroll

Disktrasor....tvättar ni dom eller slänger dom? Går dom att tvätta i 95 grader?

Diskuterade detta med min sambo. Vi har disktrasor av wettextyp (tror jag dom heter). Dom brukar vi slänga och ta en ny när det behövs. Jag tyckte det var onödigt och sa att det måste gå att tvätta dom med handdukarna (tvättas ofta i 95 gr) men sambon vill inte att jag gör det. Han menar att dom kan gå sönder och förstöra tvättmaskinen.

Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Disktrasor....tvättar ni dom eller slänger dom? Går dom att tvätta i 95 grader?
  • Lobro

När jag jobbade på ett äldreboende tvättade vi disktrasorna i tvättmaskinen efter varje dag!
    Men hemma är jag faktiskt jättedålig på att byta
    Vi tvättar dom iaf inte utan tar en ny och slänger den gamla!

• Blå Flygare

Jag tvättar i 60 grader, slänger när det inte räcker (vi kör inget annat i 90 grader så). De tål helt klart 90 grader också; min mamma kokar dem på spisen (i en särskild gryta enbart för disktrasor!).

• Garageänkan

Är det wettex så tycker jag att det är rätt onödigt att tvätta dem men är det typ flergångs microfiberdukar så kan man tvätta dem i 95 grader men inget mjukmedel!

• Alexandra84

Vi kastar den gamla och tar en ny. Blir varannan vecka allafall!

Brukar frächa upp den varanna dag genom att hälla på diskmedel och skölja den...

~*~ Lycklig mamma till två, men i april blir dom tre ~*~
  • Garageänkan

Man kan också fräscha upp dem genom att koka dem i micron på full effekt 1 minut.

• Lotlas

De går absolut att tvätta! Vi kör dem i 60°, tvättar sällan varmare, men jag tror att de klarar 95° också. Om sambon är rädd att de går sönder så kan ni ju lägga dem i en tvättpåse (sådana man har till bh:ar) första gången och se hur de ser ut sedan.

• frökenE

Det går bra att tvätta dem i tvättmaskinen. Man kan även koka den i vatten på en kastrull på spisen, så försvinner bakterierna, sen funkar det även att lägga den i diskmaskinen om man har en sådan....

• ludenben

Jag byter minst en gång i veckan, oftast oftare. Diskar de i diskmaskinen när jag kör i gång den. Lättare än att lägga i tvätten...

• norgesessan

vi använder nästan aldrig wettextrasor, men jag har tvättat dom, det går, meninte för många gånger. Tvättade då på 60. Klarar inte av wettextrasor i flera dagar, dom stinker ju så surt redan andra dagen, fast man sköljer dom med diskmedel. Jag använder tygtrasor istället och byter varje dag. Så mycket plats tar dom inte i tvätten. (tvättar också på 60)

Emil 03-Jonathan 05 och LillSessan bf. 2/2.09
  • jenn79

Vi tvättar dem i tvättmaskinen på 60 grader Funkar utmärkt!

Dotter 051211 och Son 080428
Svar på tråden Disktrasor....tvättar ni dom eller slänger dom? Går dom att tvätta i 95 grader?