• Callina

Glans på tak respektive väggfärg?

Vi har köpt hus och ska måla om ungefär allt  Glad Visst är det annorlunda glans i tak och väggfärg? Eller kan man använda samma färg till både vägg och tak? Taken skiftar, ibland plattor, ibland spänd väv, ibland plankor. Det är 160 kvm som ska målas, funkar billigare färg typ julas eller innebär den dubbelt så mycket jobb?

• Svar på tråden Glans på tak respektive väggfärg?
  • Diwa

välj bättre färg

vi försökte vara ekonomiska och handlade på byggmax...
    slutade med dyra trippar till lokalt byggföretag med bättre färg

mattare färg i taket tror jag varför vet jag inteRäcka ut tungan

vi satte väv i ungarnas rum så det är lätt ändra färg osv vartefter de växer
    samma i allrumet  så vi har bara tapet i stora rummet/köket/hallen

finns speciell takfärg och speciell väggfärg där man kanvälja glanstal

~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • Callina

Aha tack för svar, själv hade jag gissat glansigare färg till taket? Fasiken, man vill ju inte vara dumsnål men man har ju inte hur mycket pengar som helst heller...

• Diwa

blev faktiskt billigare med den "dyra" specialbrutna färgen
    (om vi inte också köpt det billiga blasket då)

den täckte bättre och gick åt mindre av den

lady tror jag den hette som vi har på väggarna

fast jag har inte jättekoll på det fast jag stod och målade i veckor
    har mer koll på budgeten, gubben som valde vad vi skulle handla och var
    jag valde nyanser bara

men som sagt kolla först med en bygghandel/färghandel för trots allt ska det ju hålla i ganska många år och kvalitet blir ofta billigare i slutänden

~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • Callina

Vi ska ta en tur och kolla lite idag. Mitt problem är min sambo som bara tänker pris på färgen och inte har stor erfarenhet av att måla, han vill köpa den billigaste vita färgen han kan hitta oavsett brytning osv. Vi börjar på krauta så får vi se, ska försöka hålla honom borta från Jula....

• Callina

Någon annan som har några tips angående glans eller färgmärke?

• 3barnsmor till 4

Nu har jag kommit rätt! Sitter i 130 kvm nymålat och nytapetserat hus, flyttade in 5 dagar innan jul. Nordsjö har en färg som heter Sadolin som är underbar!!! Den har vi på alla väggar. Snåla inte, ni kommer bara ångra er. Vi började måla tak själva med billig färg, men sen lejde vi in en som sprutmålade alla våra tak. Kostade oss 3500 kr inkl färg, och det tog honom 3 timmar allt som allt... Det var det värt!!! Matta tak för att slippa blänk!!! Sen målade vi allt själv! Vi målade direkt på de gipsade väggarna (som var spacklade och slipade) och det blev suuuupersnyggt!!!

Kan varmt rekommendera DecorMaison om ni ska tapetsera...vi har deras tapeter överllt, som fondväggar!!!
    www.decormaison.se
    Lycka till!!

• Callina

Hej, härligt med ett svar till Varför var just sadolin så underbar och har du testat flera att jämföra med? Och grattis till nya huset

• 3barnsmor till 4

Ja, jag har testat flera färger men Sadolin är bäst, dryg, lättmålad och så blir det mycket bra resultat. Mycket tacksam färg!

Svar på tråden Glans på tak respektive väggfärg?