• red flower

Råkade äta lever flera gånger!

Jag lider av blodbrist, speciellt när jag är gravid. Redan i början av min graviditet v5-12 fick jag järnbrist. Vet att lever innehåller mycket järn därför åt jag nötlever 2 eller 3 gånger då. Jag hade ingen aning om att det kan vara farligt. Detta är mitt andra barn och förra gången åt jag inte kött överhuvudtaget men denna gången åt jag lever bara för järnets skull.

Min man läste att det är farligt med för mycket A-vitamin och nu kan jag inte slappna av! Vad dum jag känner mig. Att jag inte visste detta!

• Svar på tråden Råkade äta lever flera gånger!
  • red flower

Ingen som vet något mer om A-vitamin? Hur mycket A-vitaminer finns i en bit nötlever?

• Schnooglewookiemush

Jag åt lever flera gånger under min graviditet.
    Min barnmorska sa att det inte var någon större fara, men att man kunde gå efter att inte äta det fler än en gång i månaden under graviditeten.

• HNA

man får inte äta lever når man är gravid har jag för mig. däremot det går bra att äta bredbar leverpastej.

• HNA

vet ej hur mycket  vitamin A finns det i ex 100g lever. men har det någon betydelse nu? undvik bara lever i resten av grav. om du ätit lever bara 2-3 ggr så jag tror inte att det skadat ditt barn. det behövs stora mängder och du ätit väl inte 1kg åt gången eller? släpp detta och njut av din graviditet istället. grattis till bebben och lycka till...

• La Lola
    anja39 skrev 2008-12-27 16:56:32 följande:
    man får inte äta lever når man är gravid har jag för mig. däremot det går bra att äta bredbar leverpastej.
    Det är precis lika ok med skivbar leverpastej ju...
    *mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • HNA
    La Lola skrev 2008-12-27 17:42:52 följande:
    Det är precis lika ok med skivbar leverpastej ju...
    alla säger olika. min BM sa att det är bäst om jag håller mig bara till bredbar leverpastej. Men det kanske är lika ok med skivbar som du säger......vet ej, lysnat på min BM
  • La Lola
    anja39 skrev 2008-12-27 17:50:10 följande:
    alla säger olika. min BM sa att det är bäst om jag håller mig bara till bredbar leverpastej. Men det kanske är lika ok med skivbar som du säger......vet ej, lysnat på min BM
    Men vad är skillnaden förutom formen?
    Ingenting.

Det står klart o tydligt i kostråden att leverpastej är ok.
    Om skivbar skulle undvikas (av nån konstig anledning) så skulle det ju tydligt stå.
  • La Lola

Från kostråden:
    "Lever innehåller mycket vitamin A, som i höga doser kan skada ditt barn. Undvik därför lever, leverrätter och fiskleverolja. Leverpastej kan du äta – den innehåller inte så mycket lever."

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

Sen får "alla" säga olika.
    Jag håller mig till faktan på Livsmedelsverkets hemsida.
    O det ska alla BM göra oxå. De får inte påstå något annat. Men tyvärr har många BM noll koll på vad som står i råden.......

• HNA
    La Lola skrev 2008-12-27 17:52:17 följande:
    Men vad är skillnaden förutom formen? Ingenting. Det står klart o tydligt i kostråden att leverpastej är ok. Om skivbar skulle undvikas (av nån konstig anledning) så skulle det ju tydligt stå.
    vet ej. har aldrig tänkt på det.  efter samtalet med BM har jag alltid hållit mig till bredbar leverpastej.
  • La Lola
    anja39 skrev 2008-12-27 17:58:29 följande:
    vet ej. har aldrig tänkt på det.  efter samtalet med BM har jag alltid hållit mig till bredbar leverpastej.
    O du ifrågasatte inte varför hon sa detta?

Som sagt, du kan vräka i dig skivbar om du vill.
  • HNA

nej, det har jag inte gjort. och om formen har ingen betydelse så vad är det för skilnad vilken leverpastej jag äter? särskilt nu, 7 dagar före BF. haft en jätte bra och gullig BM förresten.

• La Lola
    anja39 skrev 2008-12-27 18:05:38 följande:
    nej, det har jag inte gjort. och om formen har ingen betydelse så vad är det för skilnad vilken leverpastej jag äter? särskilt nu, 7 dagar före BF. haft en jätte bra och gullig BM förresten.
    Tyckte bara det var onödigt att avstå från något du inte behöver....
  • HNA
    La Lola skrev 2008-12-27 18:07:36 följande:
    Tyckte bara det var onödigt att avstå från något du inte behöver....
    Tack. ja,det har du säkert rätt i. lycka till. kram
  • red flower

Tack för infon tjejer! Jag ska prata med min BM eller läkare om det här så snart jag kan. Är fortfarande orolig men hoppas självklart på det bästa.

Svar på tråden Råkade äta lever flera gånger!