• sthlmstjejen

Ni som har barn födda sent på året, har ni låtit dem börja ett år senare i skolan?

Ni som har barn födda sent på året, har ni låtit dem börja ett år senare i skolan? Hur har det fungerat? Ser på min dotters dagfis att de som är födda i januari är mkt större o kan mer än min dotter som är född i slutet av dec. Hur har ni tänkt?

• Svar på tråden Ni som har barn födda sent på året, har ni låtit dem börja ett år senare i skolan?
  • Smirretissen

Jag tror (eller hoppas ) att det inte kommer att skilja så himlans mycket när det är dags för skolan. Min lilla kille är decemberbarn och min systers lillkille är född i februari samma år och visst är det skillnad nu, men det märks att Anton håller på att "växa ikapp" redan nu...

Men är det så att jag märker att han är lite sen när det väl börjar bli dags så kanske jag ombestämmer mig...

♥ ♥ ♥ Anton 2006-12-18 ♥ ♥ ♥
  • Mountains

Nu har inte jag erfarenhet av mitt eget barn, men jag är född i december och började skolan ett år senare. Minns att jag min mamma pratade om detta då det var dags och jag tyckte själv det var ok att börja ett år senare, då skulle jag ju bli äldst. Minns att jag tyckte att det var bra att vara älds i klassen istället för yngst. Men jag var ganska blyg som barn och därför (bla) fungerade det för mig.

Tror att man måste se på individen en oblyg kavat, motorisk framåt unge kanske kan vara yngst i klassen utan bekymmer.

Lycka till med valet och hoppas du får lite bra svar i tråden.

• stjärna4

Nej det har vi inte gjort!Tycker inte det är någon skillnad precis i min flickas klass på de som är födda tidigt och på henne som är född i december!Nu har min dotter lätt för det mesta och det spelar klart också roll.

• ebben

oj,har inte alls tänkt på det faktiskt......
    däremot har jag pojkar tätt födda,o väldigt "beroenda "av varann-en är född sommaren 04,o den andra i dec 05. det enda jag tänkt på är då den äldre väl börjar skolan,så kommer den som är kvar ett år till på dagis att gå "sönder en smula"! misstänker jag...de är på samma dagis nu...o delar ju typ allt-som tvillingar nästan.
    Vet ej riktigt hur man ska göra...De har ju glädje av varann.
    Däremot har jag inte ens tänkt på det där att han född i dec ska börja senare.Det tror jag inte jag tänker.
    men man får ju ta det då-för oss är det att tag kvar!
    den äldre är ju typ 4½ nu-o den andra har ju fyllt 3år.
    Men det är intressant.

• BetongMorsa

Beror ju på hur mogen din dotter är när det väl är skoldags.
    Sj e jag född i Januari -86 men fick istället gå med 85:orna p.g.a. att jag va tillräckligt mogen för det.

Du kanske kan ha ett möte med dagis så de kan säga sin syn på saken?

• Milkina cerka

Min lilltjej är född 10/12 -03 o. börjar Förskoleklass till hösten om allt går som planerat. Hon har lätt för att lära o. kan storebrors läxor före honom(han började FK nu i höstas).
    Men naturligtvis måste man se detta individuellt.

• miss misan

Min son är född i slutet på november... å jag märker tydlig skillnad på hans klasskamrater som är födda i början på året.
    Han går i ettan nu, men nu e det ju för sent att ändra...

• Mamma till Philip Nova Elliot

Har en son född i slutet av nov 02 men han började skolan i höstas. Inte speciellt mogen av sig men ville väääldigt gärna börja skolan som alla andra i hans ålder. Inte tänkt tanken på att låta honom vänta ett år.

Stolt mamma till PHILIP 021128 och NOVA 070810 [www.rebeccapettersson81.blogg.se]
  • sthlmstjejen

Tack för svaren, blandat verkar det vara. Jag känner såhär att vi måste bestämma oss nu under våren för sen gör dagis en renodlad 5års grupp av de som ska gå upp till förskoleklass året efter. Min dotter är inte sen i utvecklingen men ändå så märks det tydligt på de som är födda i januari att hon ändå är född nästan ett helt år efter. En annan sak jag tänkt på är fritids, hon kommer alltså börja det också när hon bara är 5,5 år o det känner jag verkligen inte för. 2 personal på 38 barn!!

• ebben

fattar inte-vaddå? fritids då hon är 5,5år??
    går de ej dagis då? förlåt-trött,o druckit ett vinglas,kanske därför det kopplar taskigt ......

Svar på tråden Ni som har barn födda sent på året, har ni låtit dem börja ett år senare i skolan?