• Snossan

Gas spis!!

Ja det här är kanske så dumt men jag har ingen aning, vi har ju flyttat in i en ny lägenhet för ett tag sedan.
    Fick en ny gas spis, Jag har aldrig tidigare varit i närheten av en så vi har aldrig andvänt ungnen, men nu måste jag ju börja.

Till frågan hur lång tid tar det tills tempraturen har har stigt till det man ställt in den på?
    På elspisar brukar det va en lampa som släcks alt tänds. Blir de så varmt på en gång??
    Så fånigt..står inget i broschyren.

• Svar på tråden Gas spis!!
  • lata kocken Johanna

det går jättefort för ugnen att bli varm

tänk på att det inte är som en vanlig ugn med värmefördelningen - på mitten (uppe) så är det ingen värme alls (iallafall på de gamla spisarna)

och det är en himla massa undervärme

• Snossan

Tack!!

Så då kan jag i princip sätta på ungnen när maten är "klar"??

• lata kocken Johanna

ja det tar bara ngn minut innan den är uppe i temp så jag brukar sätta på den precis innan grejerna ska in...

• kamartina

Ja, eller bara ett par minuter innan!

• kamartina

Oj, jag är lite seg på tangenterna ser jag

En gasugn kan vara knepig ibörjan men man lär sig efter hand hur varmt man behöver ha och var man ska sätta maten/plåten.

• Snossan

Tack för era svar!! Ja va knepigt det här va..så tråkigt när man drar sig för att laga en del mat, men skam den som ger sig!!

• Snossan

Nu har jag haft kokostoppar i ungnen i 20 min och inget händer!! Vilke jhävla skit de me gas spiiiiiiiiiisssss!! Blir galen!!

• lata kocken Johanna

småkakor är smått omöjligt

har du satt in en plåt under så att du minskar undervärmen?

• Snossan

EE näää, skulle jag gjort det?? Liten fyller ett så måste ju..blä. Du Lata kocken Johanna(fast du ligger inte på latsidan när det gäller mig ) jag har mördeg som ligger till sig i kylen, vad gör jag med det?? Går det inte att baka dom då eller??

• lata kocken Johanna

jo men det gäller att ta till alla knep

1 en eller flera plåtar under

2 ganskahög värme först sen sänka rejält

• Snossan

Så om det står 200 ska jag rycka ut med 280 eller??

• lata kocken Johanna

250-280 i knappt halva tiden sen ner till 150kanske

det har funkat för mej - brukar sänka precis när de börjar få färg...

sen är det liiite trist eftersom det gärna blir ojämnt - så ev så får du ta ut och plocka av de som fått mycket färg emellan

• Snossan

Skulle frågat dig innan jag börja , tack så mycket ska göra exakt som du säger!!

Svar på tråden Gas spis!!