• mamma är bäst

Njurbäckeninflammation hos barn - erfarenheter?!

Min dotter har drabbats av njurbäckeninflammation. Nu är hon inne på tredje dagen med antibiotika, fortfarande jättedålig. Pratade nyss med sjukvårdsrådgivningen och om hon inte är bättre imorgon ska vi åka tillbaka till akuten... Känner mig orolig, såklart...

Någon som har erfarenhet av denna åkomma? Hur har detgått för er? Vilka symptom hade barnet och hur länge var de sjuka?

Tacksam för information...

• Svar på tråden Njurbäckeninflammation hos barn - erfarenheter?!
  • hallon80

Min pojke hade njurbäckeninflammation i höstas...han är extra känslig för det eftersom han har förstorat njurbäcken.
    Han hade inga symtom för det...feber...40 grader...4:de dagen sökte vi på akuten....crp på 300 och blev insatt på antibiotika.
    Han var aldrig dålig annars...eller vi märkte inte på honom att han hade det.

Mina älsklingar A & F
  • mamma är bäst

Ok, tack,

Min tjej har haft 39-40 graders feber sedan i tisdags, i torsdags början hon klaga på magont och sedan kräktes hon. Kom in till akuten, de tog urinprov, misstänkte urinvägsinfektion, men eftersom crp var högt (65 tror jag) och magen svullen kollade de upp henne närmare. Fick antibiotika direkt i torsdgs natt på akuten, men fortfarande ingen förbättring...

• hallon80

Ok...skumt att inte antibiotikan hjälpt...har hon fortfarande hög feber...?

Mina älsklingar A & F
  • mamma är bäst

39,4 nu ikväll, hon ville gå och lägga sig redan kl 17 idag... men då fick hon alvedon så nu känns hon svalare. Får väl se hur hon mår imorgon bitti.

Har ni fått göra en massa uppföljningar och efterkontroller på er pojke? Vi skulle få någon kallelse till ultraljud och sedan till barnläkarmottagningen.

• trollmossan

Hej!

Min dotter på 1 år har haft ett flertal njurbäckeninflammationer, har tyvärr en just nu . Det börjar alltid med hög feber som bara flyger på henne och oftast skakar hon i hela kroppen när hon kissar.
    Just nu ligger hon helt utslagen hos min sambo och varken ipren eller alvedon tar ner febern.

Ni måste ju ha lämnat urin som skickats på odling? Har ni fått svaret på den?
    Det är det jag tycker är så himla jobbigt att fram tills urinodlingen är färdig får man bara hoppas på att rätt medicin är insatt. Oftast sätter de ju in en bred antibiotika men det kan ju vara fel ändå.
    Vi lämnade urin för odling idag och läkaren skickade hem oss med cedax. Är det "rätt" medicin brukar det märkas ganska så snabbt på vår dotter i allafall. Max 2 dagar så blir hon feberfri.

Hoppas er dotter snart blir bättre!

• mamma är bäst

Hon fick Cedax i tordags och jag fick ett recept med hem. Tyvärr var det slut i alla närliggande apotek, så jag fick åka tillbaka till sjukhuset, fick istället recept på trimetoprim. Den har hon tagit igår och idag. Sköterskan ringde upp igår kväll och sa att de fått svar och att det var den ecolibakterie de trodde, så jag skulle fortsätta med kuren.
    Hur länge brukar det ta innan din dotter blir pigg igen?

• Nena5

Min pojke F är 7,5 månad och är nu inne på sin tredje njurbäckeninflammation. Efter första gången fick han göra flera undersökningar för att utreda om det fanns någon bakomliggande orsak; ultraljud, DMSA-skint och en sk. MUC där man sprutar in kontrast i blåsan och tar en röntgenbild när barnet kissar. Det visade sig att han har en reflux dvs att urinen backar tillbaka upp till njuren när han kissar. Mot detta har han ätit förebyggande antibiotika i låg dos men tyvärr har de senaste två infektionerna orsakats av bakterier som inte täckts in av just det antibiotikat.
    Första gången var F jätterisig (över 40 grader feber, blek, mycket medtagen och bara hängde i famnen, åt inte). Då var vi inlagda 4 dygn med intravenös behandling, andra gången låg vi också inne men då hade han mer måttlig feber och var inte så allmänpåverkad. Denna sista gång sökte vi tidigt och han har inte varit mer dålig än vid en "vanlig" förkylning och har inte behövt ligga inne.
    Vid varje tillfälle har läkarna inte släppt hem oss utan att vi har haft ett bokat återbesök eller telefonkontakt 1-2 dagar efteråt. Vi har även fått strikt regim om att söka akut om F fått tilltagande feber eller blivit sämre under pågående behandling.
    www.growingpeople.se hittar du bra information om njurbäckeninflammationer.
    Hoppas att din dotter snart mår mycket bättre!

• Ior79

Vår lilla fick för ca 1 ½ månade sen urinvägsinfektion, ev njurbäckeninflammation. Hur vet man att de hade det och inte "bara" urinvägsinfek? I alla fall....Hon fick feber i nån dag, sen började hon kräkas en morgon, jag trodde det var kräksjukan. Men vi blev rekomenderade att åka in och då hade hon urinvägsinfek och öroninflammation.

Nu i efterhand var vu på ett ultraljud, allt såg bra ut. Om ett halvår ska vi in på nån annan kontroll, kom inte ihåg vad det var...

?:*¨¨*:?.(¯`°?.¸ ♥ Min lilla, mitt allt !! ♥ ¸.?°´¯)?:*¨¨*:?.
  • Ior79

Glömde....hon fick antibiotika och det tog en dag sen märkte vi skillnad på henne, hon åt i 10 dagar.

?:*¨¨*:?.(¯`°?.¸ ♥ Min lilla, mitt allt !! ♥ ¸.?°´¯)?:*¨¨*:?.
  • mamma är bäst

Idag är min tös mycket piggare och febern är borta. Verkar som att penicillinet börjar ge effekt nu... puh!

• hallon80

Skönt att läsa!! Hoppas det har vänt ordentligt idag då

Mina älsklingar A & F
  • Thotis90

Nu är den här tråden gammal, men jag kan dela med mig av min erfarenhet ändå. När jag var 5 år gammal drabbades jag av en svår urinvägsinfektion. Den resulterade i en njurbäckeninflammation som slutade med att jag fick nedsatt funktion på njurarna. Låt oss säga att njurarna skall arbeta 50% var. Mina gör dock inte det. Den ena arbetar 55 % och den andra 40 %. Det gör att jag inte kan tömma blåsan ordentligt och det är sällan som jag kan tömma blåsa och tarm på samma gång.

• Pajama

Min pojk hade det när han var 8-10 månader.
    Det började med att han fick feber utan förkylningssymtom och jag blev rekommenderad att vänta ut 3-dagarsfebern. 4 dagen sökte jag igen, det var urinvägsinf. och han fick antibiotika som inte hjälpte. Först när han fick en annan sort försvann febern. Det hade dock hunnit bli njurbäckeninfl. Som tur var hade det inte skadat något. Han har fått gå på kontroll två år senare tror jag och då var allt ok.  
    Hoppas att allt kommer att gå bra för er också! 

Svar på tråden Njurbäckeninflammation hos barn - erfarenheter?!