Vi har varit på samtliga av dessa ställen, både med & utan barn. Vår upplevelse kan sammanfattas såhär:
Patong - Aldrig igen (två dagar räckte)! Alldeles för exploaterat, hittade inget genuint thailändskt alls.
Karon - Ok, men fortfarande för exploaterat för oss + att, som många andra skrivit, det inte var så bra "barn-bad" (höga vågor, lite strömmar)
Khao Lak - det jag skulle ha valt. Vi bodde dock vid Ban niang-beach och där var det lite djupare än vid Khao Lak. Det är mer barnvänligt, men har större hotellkomplex (vilket jag personligen är "allergisk" emot.
Övriga platser som folk nämnt (som jag besökt):
Ao Nang - Älskade det UTAN barn, vantrivdes 2 år senare med barn... detta för att tsunamin kom emellan och de då passade på att bygga ut stan och börja med charter. När vi var där utan barn var det mer ett backpacker ställe. Vi bodde i en bungalow med a/c för 120:-/natt. Två år senare kostade samma ställe 300:-/natt
Bangtao - helt ok, men rätt djupt vatten - iofs inga vågor, så det funkade bra ändå. VÄLDIGT lugnt ställe, litet, några restauranger längs stranden samt några i den lilla byn. Men två veckor där hade gett mig myror i brallan...
Koh Lanta - platsen i våra hjärtan!!! Älskade det UTAN barn, älskade det om möjligt ännu mer MED barn- Ruggigt långgrunt, inga vågor, underbara solnedgångar, inga vägar... man går längs stranden, som kantas av små bungalowbyar och restauranger/barer. Inga hus är högre än 2 våningar (lag på att inte bygga högre), bara ett mega-komplex... men det ser man inte för det byggs från stranden och inåt landet. Det finns även en liten stad (Ban Saladan) som har det man behöver, trots att det bara är 2 gator... restaurangerna längst ner i hamnen har underbar mat! Vi har tillbringat totalt 7 veckor där och vi kommer åka tillbaks igen.
Men utav de val du har rekommenderar jag Khao Lak!
Ha det gott, njut!
p.s. Jag har tidigare gjort en rese-sammanställning, med tips m.m. för resa med barn. Den går att läsa i min blogg