• jennychristina79

Vilken av dessa orter i thailand är bäst att resa till med barn???

Min svägerska jobbar på solresor och får därför en ordentlig rabatt, såklart vill vi resa med dom då.
    Men till vilken ort???
    Vi har bokat på ett stort familje hotell på patong, Phuket graceland resort. Ser fantastiskt ut men har nu fått höra att det är väldigt mycket prostitution i patong och väldigt mycket party.
    Vart ska vi resa??
    Är det stimmigt i patong?
    Skulle ni åka dit?
    Vi har också Khao Lak och Karon att välja mellan.
    Hoppas på svar...
    måste bestämma oss innan 30:de

• Svar på tråden Vilken av dessa orter i thailand är bäst att resa till med barn???
  • Charmiz

Karon e lugnare.
    Men innan 20:00 är patong hur lugnt som helst.

• Myrmamma

Vi kom hem från Karon 7 december, jättesköna 2 veckor men reser jag igen åker jag till ett mer "barnvänligt" ställe...långgrunt, mindre trafik etc. Vi var till Patong en kväll och party: ja, prostitution: ja, men det fanns mycket party och prostitution i Karon också. Vi trivdes bäst på Kata beach, som låg en bit bort från Karon, mer barnvänligt. skulle jag välja nåt av de tre du har att välja på så skulle vi åka till Khao Lak. Men hursomhelst...Thailand är underbart och det är härligt att resa med barn!! Hur gamla är din/dina?? Vi åkte med en 5 åring och en 7 månaders.

• jennychristina79
    Svar på #2
    Myrmamma skrev 2008-12-27 21:36:13 följande:
    Vi kom hem från Karon 7 december, jättesköna 2 veckor men reser jag igen åker jag till ett mer "barnvänligt" ställe...långgrunt, mindre trafik etc. Vi var till Patong en kväll och party: ja, prostitution: ja, men det fanns mycket party och prostitution i Karon också. Vi trivdes bäst på Kata beach, som låg en bit bort från Karon, mer barnvänligt. skulle jag välja nåt av de tre du har att välja på så skulle vi åka till Khao Lak. Men hursomhelst...Thailand är underbart och det är härligt att resa med barn!! Hur gamla är din/dina?? Vi åkte med en 5 åring och en 7 månaders.
    Våran son är 15 månader när vi reser och sambons brors familj har en 6 månaders.
    Vi har tittat lite på hotell på karon beach men hört att det inte är en så barnvänlig strand. Har också hört att Khao Lak är rätt så tråkigt...
    Så svårt att välja!!
    Ja det blir ju säkerligen underbart vart vi än hamnar
  • Myrmamma

Karon stranden är inte så barnvänlig...det blir snabbt djupt, vågorna är höga och det är starka underströmmar. Jag gillar lugn och ro...sova utan discodunk, god mat på små lugna restauranger, promenader på kvällen, inte så mycket folk etc. och riktigt så var det inte i Karon.

• Tigerwoman

Jag röstar ett stort fett NEJ till Patong! Jag har inte varit där sedan 1998 men det var totalt överbefolkat redan då, jag törs inte ens tänka på hur det är nu. När vi var där då så pågick det någon slags motortävling i två dagar på vägen bakom stranden, det kändes (och lät som!) att man låg och solade mitt i en formel-1 tävling... Det spelar väl ingen roll om hotellet är fint när allt runtomkring är som i en storstad, nej aldrig mer Patong. Det finns absolut ingenting som är barnvänligt där, det är en ort man väljer för party och ja, det är extremt stimmigt! Jag skulle utan tvekan välja Khao Lak av dom orter du nämner!

• marvor

Vi var i Khao Lak i feb/mars 2008, det var helt perfekt för en barnfamilj. Vi var även på Kho Lanta (stavas?) och i Ao Nang. Kho Lanta kan jag oxå varmt rekommendera, långgrunt och jättebra för barnfamiljer, Ao Nang däremot var inte bra. Vi var i Ao Nang 2002 utan barn och trivdes bra men nu är det alldeles för stort och mycket trafik, gick knappt att ta sig över gatan med barnvagn.

• buffybus

jag tycker karon e barnvänligt iallafall.. visst där är ibland höga vågor men så små barn e ju ändå inte så långt ut i vattnet..

patong skulle jag aldrig vilja lägga pengar på o åka till..

har aldrig varit i khao lak så kan inte uttala mig

Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • jennychristina79

Å nej! Låter ju inte alls bra.

Tigerwoman skrev 2008-12-28 17:22:38 följande:
    Jag röstar ett stort fett NEJ till Patong! Jag har inte varit där sedan 1998 men det var totalt överbefolkat redan då, jag törs inte ens tänka på hur det är nu. När vi var där då så pågick det någon slags motortävling i två dagar på vägen bakom stranden, det kändes (och lät som!) att man låg och solade mitt i en formel-1 tävling... Det spelar väl ingen roll om hotellet är fint när allt runtomkring är som i en storstad, nej aldrig mer Patong. Det finns absolut ingenting som är barnvänligt där, det är en ort man väljer för party och ja, det är extremt stimmigt! Jag skulle utan tvekan välja Khao Lak av dom orter du nämner!
  • Rootsler

Skulle tro att Khao Lak är det bästa alternativet av de du har. Har bott på Karon, och det var som någon annan skrev här - inte alls långgrunt, och mycket starka vågor. Skulle själv inte vilja att mina små skulle bada där. Patong är vad jag hört himla stimmigt, mycket prostitution barer mm.. Khao Lak vet jag inget om, men tippar på att d är bäst.. :)

• snöblask

Vi var i Thailand när vår son var 13-14månader. Var tre veckor på Phuket och bodde då på olika ställen i Karon. Vi besökte även Patong ett flertal gånger på dagtid, och jag såg aldrig något "skumt"... Min man åkte in och festade ett par gånger och såg då desto mer. Å andra sidan blev han "nedslagen" - försök till rån efter en utekväll inne i Karon. Men jag kan trots dessa incidenter ändå rekommendera Thailand men precis som hemma ska man vara försiktig i mörkret.. Vi var även i Khao Lak en vecka men tyckte det var ganska trist. Efter tre veckor i Karon så kunde lugnet vara skönt men vi är lite rastlösa av oss så inte i två veckor

Nu ska vi tillbaka med vår treåring men åker då till fritidsresors hotell i bang tao. Vill ha mer familjevänligt nu när sonen är lite större. Jag skulle inte oroa mig så mycket för sonens skull. Han är så liten och kommer inte ta "skada". Vad är ni som föräldrar ute efter? Barnet har kul bara han ser lite människor och får bada lite. ett schysst hotell är mycket värt när man reser med barn. Barnet i sig bryr sig ju inte om det är i Turkiet eller Thailand bara de hänger med och får uppleva. När vi bokade nu hade vi lite funderingar om Patong men då lite i utkanten för att lätt kunna gå på marknad och mc donalds =)

• snöblask

Vill även säga att jag personligen tycker att det är skillnad att resa som barnfamilj med en ettåring och en barnfamilj med större och fler barn. En femtonmånaders är glad över en hink och spade och kan ändå inte bada jättemycket och inget behov av andra barn... Jag skulle om jag var er kanske ändå titta på hotellet i Karon och var det lika fint till samma pengar skulle jag ta det =)

• FruHH

Vi har varit på samtliga av dessa ställen, både med & utan barn. Vår upplevelse kan sammanfattas såhär:

Patong -  Aldrig igen (två dagar räckte)! Alldeles för exploaterat, hittade inget genuint thailändskt alls.

Karon - Ok, men fortfarande för exploaterat för oss + att, som många andra skrivit, det inte var så bra "barn-bad" (höga vågor, lite strömmar)

Khao Lak - det jag skulle ha valt. Vi bodde dock vid Ban niang-beach och där var det lite djupare än vid Khao Lak. Det är mer barnvänligt, men har större hotellkomplex (vilket jag personligen är "allergisk" emot.

Övriga platser som folk nämnt (som jag besökt):

Ao Nang - Älskade det UTAN barn, vantrivdes 2 år senare med barn... detta för att tsunamin kom emellan och de då passade på att bygga ut stan och börja med charter. När vi var där utan barn var det mer ett backpacker ställe. Vi bodde i en bungalow med a/c för 120:-/natt. Två år senare kostade samma ställe 300:-/natt

Bangtao - helt ok, men rätt djupt vatten - iofs inga vågor, så det funkade bra ändå.  VÄLDIGT lugnt ställe, litet, några restauranger längs stranden samt några i den lilla byn. Men två veckor där hade gett mig myror i brallan...

Koh Lanta - platsen i våra hjärtan!!! Älskade det UTAN barn, älskade det om möjligt ännu mer MED barn- Ruggigt långgrunt, inga vågor, underbara solnedgångar, inga vägar... man går längs stranden, som kantas av små bungalowbyar och restauranger/barer. Inga hus är högre än 2 våningar (lag på att inte bygga högre), bara ett mega-komplex... men det ser man inte för det byggs från stranden och inåt landet. Det finns även en liten stad (Ban Saladan) som har det man behöver, trots att det bara är 2 gator... restaurangerna längst ner i hamnen har underbar mat! Vi har tillbringat totalt 7 veckor där och vi kommer åka tillbaks igen.

Men utav de val du har rekommenderar jag Khao Lak!

Ha det gott, njut!

p.s. Jag har tidigare gjort en rese-sammanställning, med tips m.m. för resa med barn. Den går att läsa i min blogg

Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns!
Svar på tråden Vilken av dessa orter i thailand är bäst att resa till med barn???