Mina barns far är dataspelsberoende, var ska jag vända mig?
Jag har stora barn, 12 och 16.
12-åringen vill alltid sitta vid datorn, hans pappa och jag är separerade. Jag har alltid haft limits för detta men hans pappa har inte regler gällandes dataspel alls. Han själv sitter i stort sett hela tiden vid datorn och spelar. 12-åringen har fått en del problem, inte många kompisar fast han är världens goaste kille. Men han gör som hans pappa, har man en dator behöver man inte kompisar.. Han går upp från sängen direkt till datorn och slår på den, givetvis hindrar jag detta för det mesta men det är det han vill mest och det blir mycket surt och jobbigt eftersom jag protesterar. Jag behöver hjälp från utomstående nu, har själv försökt prata med mitt ex många gånger. Jag vill att han ska få hjälp så att min son i sin tur får hjälp. Men var fan vänder man sig som anhörig? Mitt ex anser inte att han har några problem alls. Om han och jag tillsammans skulle få 12åringen att spela mindre när han bor hos oss varannan vecka skulle det säkert funka men det är ju hopplöst nrä jag kämpar min vecka och sen sitter han hela veckan då han är hos sin pappa vid datorn. Sen kommer han tillbaka till griniga mig. Det är alltså inte så att han bara sitter 1-2-3 timmar per dag, om han får bestämma sitter han från att han vaknar till att han lägger sig, tar bara paus för toabesök i stort sett. Med undantagen de dagar han har fotbollsträning (tack gode gud för den)