• Rastafairy

Ni som har eget solarium!!! Funderar på att köpa mig ett o har lite frågor.

Hej

Funderar på att köpa ett eget solarium modell äldre billigare...vill sola ca i ggr i veckan kankse en 40 minuter. Har ljus hy som blir solbränd men är lite känslig. Är det skadligt att sola i solarie 1 ggr i veckan?

Känner verkligen att en solbrun hy ger mig sååååå smkt bättre självförtroende och Brun utan sol tycker jag ännu efter ca 6 års andvändande lätt blir flammigt oavsett märke eller teknik.

Hur ofta solar ni som solar solarie o har en fin brun ton?
    Hur mkt ström drar ett solarie som står på ca 40 minuter? Syns de rejält på elräkningen?

Funderar o hoppas att nån kan ge mig svar!!

• Svar på tråden Ni som har eget solarium!!! Funderar på att köpa mig ett o har lite frågor.
  • SanSin

Solarium, helkropps
    Normal effekt:3150 W Förbrukn.:82 kWh/år
    Användning:0.5 tim./vecka Kostnad:66 kr/år

Källa: www.markaryd.se/m4n&_locale=1

• Znuttensfilt

Alla har ju som sagt olika slags hud.
    Jag solar ca 4ggr i solarium 30 min åt gången och blir brun som em pepparkaka.
    Kan tom va utomalnds utan att smörja in mig utan att bli röd..blir nästan svart i fejset.
    Om du bara tänkt sola en gång i veckan tycker jag du ska gå till nån som har solarium tex simhall eller liknande.
    Kostar runt 50 kr /30min
    Tycker också du ska ha skydd och absolut inte börja med 40 min om din hud e känslig,,börja med 10-15 min d räcker =)

Lycka till och ja man får bättre självförtroende när man e brun *kramiz*

• Rastafairy

ok nu har ja börjat sola...15 min är lagom 1 ggr i veckan efter 2 ggr nu ser ja lite skillnad men inte är ja så jättejättebrun inte...vi ger de någon månad till så får vi se.

• PrettyGirl

Klart att det är skadligt, det är det med all strålning. Jag hade en period för 10 år sen då jag blev "slav" under solariet, jag fick som en fix idè att sola flera ggr i veckan då vi hade solarium på jobbet. Man vill vara brun, o tycker att det försvinner fortare o fortare o solar då mer o mer. O sen åldras huden oxå, men du vet säkert allt det där;) Försök att smörja in dig o sola försiktigt!:) Själv solar jag bara på sommaren numera, o är försiktig...

Gamla solarier drar mer ström än de nyare modellerna, helt klart.

• Rastafairy

men HUR lätt blir man rynkig o får cancer om man ligger 15 min 1 ggr i veckan??

• PrettyGirl

Rastafairy skrev 2009-01-13 18:43:34 följande:

men HUR lätt blir man rynkig o får cancer om man ligger 15 min 1 ggr i veckan??
    Gör det tillräckligt många år så blir det så. Ju mer man utsätter huden för denna strålning, ju mer åldras den. Inte mkt på en gång, men lite för var gång. När jag var yngre tänkte inte jag alls på det, det är nu jag blivit försiktig. Men kom ihåg bara att smörja in dig efteråt, med fuktkräm. Risken för cancer går aldrig att få bort. Det kan räcka med en gång i solariet för vissa, andra kan det ta ett par år, o resten slipper det. Man kan aldrig veta. Själv känner jag att jag inte vill utsätta mig längre. Men sola försiktigt iaf!
  • Rastafairy

men usch...

gahh vill ju bl fint brun ju..o de blir ja inte av BUS trots andvänt det i ca 4-5 år nu.

• PrettyGirl

Rastafairy skrev 2009-01-13 19:37:35 följande:

men usch... gahh vill ju bl fint brun ju..o de blir ja inte av BUS trots andvänt det i ca 4-5 år nu.
    Förstår dig! Jag solade året om när jag var yngre, o risken är att man blir fast i det som jag blev. jag kunde inte sluta sola, det blev som en drog nästan. Jag tänkte inte alls på hur farligt det var.

Men jag vet att man känner sig fräschare o finare, äv vintertid, om man får lite fin brun färg. Bara det inte blir för mkt! Jag kanske anses som en tråkmåns...? ;) Vill bara att alla ska vara rädda om sig!
    Men sola på du, ta det försiktigt som sagt:)
  • Rastafairy

tar de lungt, bara 1 ggr i veckan o tänkte bara göra de tills riktiga solen tittar fram.

• PrettyGirl

Rastafairy skrev 2009-01-13 19:55:05 följande:

tar de lungt, bara 1 ggr i veckan o tänkte bara göra de tills riktiga solen tittar fram.
    Bra;)
  • PrettyGirl

Rastafairy skrev 2009-01-13 20:07:54 följande:

usch... kankse ska sluta då..men har nyss upptäckt detta m solarie!
    Jag tror du har fin hy utan BUS o solariebränna!
  • tossesnurran

om du solar solarie 10ggr på ett år ökar du risken för hudcancer med 50%( enligt strålskyddsmyndigheten). Bara den vetskapen får i alla fall mig att inte lägga mig i ett solarie. Hudens förtida åldrande beror till 90% på UV-ljuset, så bästa "anti-age"kräm är egentligen vilken kräm som helst med UVA o UVBskydd. Så vill man inte ha rynkor o "handväskhud" i förtid håller man sig borta från solarier o använder dagkräm m solskydd i varje dag.

• Rastafairy

PrettyGirl skrev 2009-01-13 20:12:25 följande:

Rastafairy skrev 2009-01-13 20:07:54 följande:
    Jag tror du har fin hy utan BUS o solariebränna!
    helvit nää ser sjukligt blek ut..

50% mer risk alltså!! oj oj.....
  • PrettyGirl

Rastafairy skrev 2009-01-14 07:58:03 följande:

PrettyGirl skrev 2009-01-13 20:12:25 följande:
    helvit nää ser sjukligt blek ut.. 50% mer risk alltså!! oj oj.....
    Kan det inte vara så att du vant dig med att vara brun nu då? Så att du "måste" vara brun för att "stå" ut med ditt eget ansikte? En tanke.
    Finns många med vit hy som ser jättefina ut!
  • Rastafairy

jo men jag har alltid kännt mig mkt mkt finare o fräshcare nr man har lite fäörg sen jag upptäckte BUS:en för ca 6 år sen..haha..

får väl fortsätta min BUS jakt..på den ultimata BUS:en.
    HAr hört att ultimatebronze ska vara bra...doftar kokos oxå..men så dyyyyrt! 250 kr!

• Angel 1982
    Rastafairy skrev 2009-01-13 19:37:35 följande:
    men usch...gahh vill ju bl fint brun ju..o de blir ja inte av BUS trots andvänt det i ca 4-5 år nu.
    Men har du provat sån där spray tan som dom utför på salong?Det sägs vara bättre än vanlig BUS.
Svar på tråden Ni som har eget solarium!!! Funderar på att köpa mig ett o har lite frågor.