• TigerLinn

tips på förrätt & efterrätt till nyårsafton?

på nyår ska vi bort till några vänner det kommer serveras älg stek med potatis gratäng sallad m.m. till huvudrätt.

jag ska göra förrätt och efterrätt.

jag är lite sugen på nån förrätt med kräftstjärtar. men vad ska man göra av dom? toust? snittar?? någon som ahr recept coh tips det ska vara enkelt.

sedan efterrätt funderar jag på eventuellt en bärkompott med houngungs kesella eller nått men tar även gärna emot tips där med :)

jag ska handla i mgn den 28de så är tacksam gör alla snabbat svar :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-28 01:29
    kanske ska tillägga att de måste var enkelt att göra för jag kommer göra dessa hemma hos min vän som bor 25 mil bort

• Svar på tråden tips på förrätt & efterrätt till nyårsafton?
  • Jenny26

Om du vill ha det enkelt så kan du köpa hummer med någon god sås till och till efterrätt så kan du lätt göra en god vaniljpannacotta

♥ Ebba, världens underbaraste flicka ♥
  • TigerLinn

har du recept på vanilj pannacotta? aldrig ätit de..

Jenny26 skrev 2008-12-27 22:43:37 följande:
    Om du vill ha det enkelt så kan du köpa hummer med någon god sås till och till efterrätt så kan du lätt göra en god vaniljpannacotta
  • k girl

Förra året bjöd jag på hummersoppa till förrätt - en stor succé - och pannacotta med rommarinerade bär.

Pannacottarecept:
    www.recepten.se/recept/pannacotta.html

De rommarinerade bären gjorde jag genom att lägga bär och muscovadosocker i en skål och hälla över rom (en halv dl vardera av rom och socker till sammanlagt ca 500 gram blandade bär).

• gutegirl

Förrätt:
    Smörgåstårta
    Huvudrätt:
    Smörgåstårta
    Efterrätt:
    Smörgåstårta

Ja, jag är jävligt sugen på det just nu!!

TS har helt fel!! www.gutegirl.blogspot.com
  • k girl

Kräftsoppa till förrätt kanske?

• Odetta

Om du får den där ICA Buffee tidningen så fanns det ganska nyligen ett recept på en cheesecake som man inte behövde baka i den. Där står det att man ska ha körsbär på den men min sambo fixar till den med blandade bär (bobs typ)...den cheesecaken är verkligen ljuvlig! (den ska vi servera som efterätt på nyår )

Får du inte tidningen så finns receptet säkert på icas hemsida
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • gutegirl
    k girl skrev 2008-12-27 22:56:04 följande:
    Kräftsoppa till förrätt kanske?
    Smörgåstårta!!

Eller en god röra med avokade, citron och räkor
    TS har helt fel!! www.gutegirl.blogspot.com
  • h8him

Varför inte följa temat och ha löjrom på toast till förrätt och en hjortronparfait till efterrätt?

• Odetta
    o GUTEGIRL o skrev 2008-12-27 22:56:41 följande:
    Smörgåstårta!! Eller en god röra med avokade, citron och räkor
    Du är gravid va?
  • k girl

h8him skrev 2008-12-27 22:57:43 följande:

Varför inte följa temat och ha löjrom på toast till förrätt och en hjortronparfait till efterrätt?
    I så fall skulle jag nog hellre föreslå rökt renmousse på tunnbröd och västerbottensostglass. Man behöver ju inte vara förutsägbar.
  • Odetta
    o GUTEGIRL o skrev 2008-12-27 23:12:25 följande:
    Varm hjortronsylt med vaniljglass är jättegott och kräver minimal arbetsinsats.
    Det låter också gott!
    ELLER!
    Cheese cake med hjorttronsylt på...det måste vara gått det med! *ja, jag är också gravid*
  • Odetta
    o GUTEGIRL o skrev 2008-12-27 23:17:30 följande:
    Smörgåstårta med hjortronsylt!!
    *ASG*
    Sorry ts för trådkidnappningen...så, nu ska jag vara tyst. Gutegirl har sagt allt jag behövde höra jusst nu "Smörgåstårta med hjortronsylt"...åh gud...måste sluta skratta...kissnödig!
  • TigerLinn

har du recept på nån vilt röra att ha i tunnbröd?

Jozie skrev 2008-12-27 23:06:31 följande:
    jag säger också håll dig till temat men kör på tunnbrödrullar med nån viltröra och toppa med en grön kvist på toppen, supergott och enkelt! till efterrätt tycker jag att du absolut ska ha hjortron som en huvudingrediens ex: recept.nu/1.181811/ted_johansson/efterratter/...Lycka till!
  • TigerLinn

recept på renmousse?

k girl skrev 2008-12-27 23:07:15 följande:
    I så fall skulle jag nog hellre föreslå rökt renmousse på tunnbröd och västerbottensostglass. Man behöver ju inte vara förutsägbar.
Svar på tråden tips på förrätt & efterrätt till nyårsafton?