• Anonym (orolig mor)

MR röntgen

någon vars barn fått göra magnetröntgen av hjärnan? hur gick det till? hur lång tid tog det? hur gammal var barnet? Vilket resultat fick ni?

• Svar på tråden MR röntgen
  • Flygfotogen

Det beror lite på hur gammalt barnet är, antar jag. Små barn sövs i regel inför undersökningen och då tar det längre tid. Magnetkameraundersökning tar ganska lång tid, en timme är inte ovanligt. Ofta ges kontrast intravenöst.

Resultat är svårt, tja, omöjligt till och med, att sia om. Tyvärr. Vad letar de?

• Anonym (orolig mor)

om det finns någon förändring eller någon cancer där

• Anonym (Ssk)

Marsch har koll på läget, instämmer med henne/honom I övrigt vill jag vara tradig och föra fram ett budskap:

Sprid kunskapen: MR =magnetkameraundersökning och är INTE en röntgenundersökning. MR = ingen strålning=inte röntgen. Många blir oroliga av ordet röntgen. Skriv istället MR-undersökning.

• Flygfotogen

Anonym (ssk) - Jag skrev ju det.

Lite rutin har jag nog allt på det hela. Det börjar bli dags för min artonde(!) tur i cylindern snart.

• Anonym (orolig mor)

oj då met jag inte riktigt tyckte dr sa MR röntgen.

• Flygfotogen

Anonym (orolig mor) skrev 2008-12-29 19:33:55 följande:

Då var det nog en felsägning. Det finns inte röntgenstrålar i en magnetkamera.
  • Anonym (L)

Anonym (orolig mor) skrev 2008-12-29 19:33:55 följande:

Det är många läkare som säger magnetröntgen....
  • Anonym (orolig mor)

men då vet jag ju inte om det blir mr eller röntgen? vad är skillnaden på undersökning?

• Flygfotogen

Anonym (orolig mor) skrev 2008-12-29 19:42:39 följande:

men då vet jag ju inte om det blir mr eller röntgen? vad är skillnaden på undersökning?
    Kolla på kallelsen.
  • Anonym (orolig mor)

har inte fått nån ännu. Var till dr för ett par veckor sedan och då skulle dom skicka remiss dit.

• Anonym

Det blir troligen en Magnetkameraundersökning. Annars hade dr nog sagt ct-skalle eller skiktröntgen eller datortomografi.

Annars så kan jag bara hålla med ovanstående, det tar ca 1 timme, små barn sövs eftersom man måste ligga helt stilla. Ett av mina barn har gjort det, 2 år gammalt, eftersom hans läkare ville se hur hans hjärnskada såg ut. Om man inte varit med om att barnet blir sövt innan så kan det av många upplevas som lite obehagligt men det finns ofta ngn som kan ta hand om föräldern efteråt också.

• Anonym (orolig mor)

nu har kallelsen kommit och det står MR hjärna. vad innebär det? måste han ligga stilla en hel timme is träck eller kan hn röra sig lite emellan eller måste allt göras om då?
    kan man vara inne där om man är gravid?

• Anonym (orolig mor)

ingen som vet?

Svar på tråden MR röntgen