• EllieMay

Beteendevetare se HIT! fråga kring utbildning

Hej hopp!
    Jag är utbildad mentalskötare men är så attans sugen på att läsa på högskolan. Vill läsa psykologi samt sociologi som tydligen ska vara de två olika inriktningarna man kan välja på när man läser till beteendevetare. Nu undrar jag om jag läser dessa två stora kurser, kan jag då jobba som beteendevetare, eller måste jag läsa ett helt program på ca 3 år?
    För att vara ärlig så är jag lite skol trött och vill bara komma igång och få jobba, men krävst det tre ås så får jag ta det.

Undrar mest då en syo berätta detta för mig. Och jag vet att det inte heter syo längre men orkar inte skriva hela nya ordet, så slö är jag

• Svar på tråden Beteendevetare se HIT! fråga kring utbildning
  • marcink

hej!

jag är i precis samma sits som du, bortsett från att jag redan läst ett tag. började också som mentalskötare, nämligen.

det finns ingen legitimation som beteendevetare, vilket innebär att vem som helst kan kalla sig det. däremot krävs en akademisk examen för att din utbildning ska vara godtagbar av exvis arbetsgivare - dvs minst en fil.kand. (vilket motsvarar tre års heltidsstudier) med ett beteendevetenskapligt huvudämne.

• EllieMay
    Svar på #1
    marcink skrev 2008-12-28 00:57:55 följande:
    hej!jag är i precis samma sits som du, bortsett från att jag redan läst ett tag. började också som mentalskötare, nämligen.det finns ingen legitimation som beteendevetare, vilket innebär att vem som helst kan kalla sig det. däremot krävs en akademisk examen för att din utbildning ska vara godtagbar av exvis arbetsgivare - dvs minst en fil.kand. (vilket motsvarar tre års heltidsstudier) med ett beteendevetenskapligt huvudämne.
    ah skit då lär man väl bli tvungen att läsa yttligare tre år till
  • marcink

ja, fast det beror ju vad du vill egentligen. du kan ju läsa massa smarta kurser som säkert är meriterande i ditt arbete som mentalskötare - jag kan på rak arm ge dig exempel på iaf en handfull som jag tycker verkar jättespännande.

men vill du få en högre utbildning så är nog den långa vägen rätt väg att ta. utbildningen är spännande till tusen - så tiden är väl värd!

• marcink

(eller, det beror ju på vad du väljer för inriktning, men möjligheterna är oerhört många...)

• EllieMay

fast om man läser in stora kurser på högskolan borde ju dessa vägas in så man kan arbeta som beteendevetare även om man inte tagit examen ?

• jagvillhabarn

EllieMay skrev 2008-12-28 01:25:59 följande:

fast om man läser in stora kurser på högskolan borde ju dessa vägas in så man kan arbeta som beteendevetare även om man inte tagit examen ?
    Du kan ju läsa kurser och sedan bygga upp en utbildning eftersom. att inte läsa på ett program, utan du läser enstaka kurse. sen kan du ta ut en examen när du ha nog många poäng.

De har gjort om poängsystemet men med de gamla kan du tex ta ut en högskoleexamen efter 80 poäng.

Så om du läser 20 poäng psykologa a, 20 poäng psykologi b och 20 poäng sociologi, och sedan en 20 á till så är du ju som klar. eller bakar in de poäng du redan har.

Tro det är bäst att du har ett samlat dokument om du ska söka jobb, sen beror det på vilket jobb du ska söka, men om det krävs högskoleutb så är det minst 120 poäng (enl det gamla poängsystemet)
  • marcink

elliemay: det beror ju på hur arbetsgivaren värderar det du läst, förstås. beteendevetare är ett brett område - och för att kunna hävda dig mot andra så räcker det antagligen inte att läsa några strökurser och hoppas på att kunna jobba som beteendevetare. då behöver du någon form av examen.

jagvillhabarn: för att få ut en akademisk examen måste du äsa upp till c-nivå (sammanlagd 90 hp) i ett huvudämne (för beteendevetenskaplig examen psykologi, pedagogik eller sociologi, exvis) och utöver det 90 hp profilämnen (vad som helst inom det beteendevetenskapliga området). eftersom en termin är 30 hp innebär det tre års heltidsstudier. efter det kan man plocka ut en kandidatexamen.

Svar på tråden Beteendevetare se HIT! fråga kring utbildning