• lilla hej

Godaste tilltugget till välkomstdrinken

Vad ska jag servera för gott tilltugg till välkomstdrinken på nyår? Har du något gott recept eller något bra tips så skriv.....

• Svar på tråden Godaste tilltugget till välkomstdrinken
  • Petronilla

Nacho chips på bakplåtspapper, riven ost, hackad skinka , paprika och lite tacosås. In i ugnen på 200 g tills osten är smält. Mums. Man kan förbereda allt utom tacosåsen och sätta ut på balkongen tills gästerna anländer sen bara på med såsen och in i ugnen!

• Hedebris

kommer inte på vad de heter... De är som små smördegsskålar. finns att köpa fördiga i affären. går att fyllas med olika fyllningar. mjukost, pesto, olika tyoer av skalddjur, skinka. Ja, allt!

• TinaElisabeth

Helt klart Karamelliserad brieost!!

Till ca 20 bitar

200 g brieost

1 påse valnötter (50 g)

½ dl vatten

1½dl socker

Skär osten i lagoma munsbitar och lägg på ett fat. Hacka valnötterna. Koka upp socker och vatten i en kastrull under omrörning. Låt sen koka tills det får en svagt ljusbrun färg. Ringla karamell-smeten över ostbitarna och strö på valnötter. Ät och njut! (Räkna med att det går åt en del)

• de blir en flicka

smördegs rulle som du brer tomatpesto (finns färdig att köpa jag gillar icas egna) rulla ihopa skiva i små "kanel bullar" lägg på bakplåtspapper och in i ugnen 200 grader ca 10 min

eller

tunnbröd som du brer en blandning av getost o flytande honung
    på med roccula o rödlök rulla o skiva gott gott

• Lina S

Detta är sjukt gott, alla jag har bjudit det på vill ha receptet Blanda 1-2 dl (kommer inte ihåg vilket men det är inte så noga) cremefraiche, 2 dl västerbottenost, 1 tsk sambal olek och 100 g rökt skinka. Bred ut på tunnbrödsrullar och rulla ihop och skär stubbar. In i ugnen 200 grader 8 min. Något annat som är gott och superenkelt är: pensla tunnbröd el tortilliabröd med olja salta lite riv parmesan el västerbottenost på ha på pinjenötter el pumpafrön el solrosfrön el liknande in i ugnen en liten stund skär i portionsbitar

Sam och Elliot - världens finaste killar
  • Lina S

ursäkta att alla mina mellanrum har försvunnit, fattar inte varför. Du får försöka läsa ändå

Sam och Elliot - världens finaste killar
  • mm m

De där smölrdegsskålarna ska man gör en röra och lägga i?
    Såg många bra förslag men är ändå svårt när man inte gjort det tidigare.

Jag kastar mig in i denna tråd och hoppas på veg alternativ också. Hoppas det går bra att jag tjyvläser lite

• bettsi

Hej! detta brukar jag göra som drinktilltugg...
    1pkt mini krustader
    1 burk musslor i vatten
    vispgrädde
    1pkt bacon (öka mängden efter behov)

strimla baconet
    häll av vattnet från musslorna och dra bort den hårda strängen som går runt

knaperstek baconet..lägg i musslorna och stek ihop lite...häll på grädde tills det blir som en stuvning..låt koka i hop lite...fyll sen krustaderna och servera...super gott!!

• Hallonmopeden

Ta vattenkastanjer (hela på burk), rulla dem i farinsocker, linda in i bacon och sätt i ugnen ca 5-10 min, supergott!!!

• Marsbaby

Min svägerskas brukar göra vrålgoda tilltugg:

Canapéer med FikonMarmelad och Chevréost. Fyll Canapén med marmelad och ost, in i ugn ett fåtal minuter så osten smälter pyttelite. Tror svägerskan använder OIL & Winegers Fikonmarmelad med hasselnöt men till nyår tänkte jag pröva vanlig fikonmarmelad.
    ALLA älskar dessa tilltugg och de tar slut på en gång...

Förutom detta kommer vi till nyår göra två till mycket ENKLA tilltugg:
    Tunnbrödsrullar m skagenröra - bred skagenröra på tunnbröd, rulla och skär så det blir mindre rullar.

Körsbärstomater med ParmaSkinka och bassilika. Rulla parmaskinka och basilikia runt körsbärstomater (de små), fäst med tandpetare.

• levandecharader

Laxsnurror
    12-20 st
    200 g tunt skivad rökt lax
    1 dl crème fraiche paprika&chili
    2 kakor fyrkantigt mjukt tunnbröd

Bred ut crème fraiche paprika&chili på tunnbröden. Lägg på laxskivorna och rulla ihop. Lägg rullarna i plast i kylen tills det är dags att servera. Skär med vass kniv i skivor. Det är även gott att lägga på ett salladsblad.

Crostini med löjromsröra
    4 port
    8-12 skivor pain riche
    2 msk smör
    1 vitlöksklyfta

Fyllning:
    1/2 dl finhackad rödlök
    1/2 dl löjrom eller röd stenbitsrom
    1 dl crème fraiche

Gör så här
    Sätt ugnen på 275 grader. Smaksätt smöret med pressad vitlök och bred på brödskivorna. Lägg dem på en ugnsplåt. Rosta i mitten av ugnen några minuter- passa det noga. Rör försiktigt ner lök och löjrom i crème fraiche. Om man rör för mycket blir det tunt. Bred röran på brödet. Servera genast på en förrättstallrik med lite sallad.

Färskostfyllda körsbärstomater
    Ingredienser
    16 st
    16 körsbärstomater, ca 200 g
    1 dl Kesella
    1/2 dl färskriven parmesanost

Gör så här
    Skär av ett lock på varje tomat. Ta ut kärnorna med ett litet kuljärn eller liten tesked. Blanda Kesella, ost och rucola eller basilika. Fyll tomaterna med osten och lägg på locken.
    2 msk hackad rucolasallad eller basilika

• UngMorsa
    Hedebris skrev 2008-12-28 12:11:13 följande:
    kommer inte på vad de heter... De är som små smördegsskålar. finns att köpa fördiga i affären. går att fyllas med olika fyllningar. mjukost, pesto, olika tyoer av skalddjur, skinka. Ja, allt!
    Krustader? (Staving?)
  • Hedebris

japp. såg det sen, det var någon annan som tipsade om samma sak

UngMorsa skrev 2008-12-29 09:40:14 följande:
    Krustader? (Staving?)
  • UngMorsa

Jag brukar fylla krustader (staving?) med färkost och lite finhackade räkor/ kräftstjärtar och toppa med liten citron-bit och räka/kräftstjärt+ dill.
    Smarrigt!

• mosterYster

Tortillas fyllda med rökt lax och pepparrotsfärskost, rullas ihop och skärs i "rulltårtebitar"

Sen gjorde jag en gång en helt grym tandoorikycklingröra jag fyllde tortillas med, ihop med färsk koriander. Alla älskade den!

Krustader med en god skagenröra (crabfish och surimi är BANNLYST!!!) och några kräftstjärtar på toppen.

En bit GOD buffelmozzarella (på lösvikt) inlindad i parmaskinka (även denna måste vara av bra kvalité). Om så önskas kan man lägga i lite pesto.

Linda in vitmögelost (brie eller camembert) i filodeg så att det blir "cigarrer". Pensla med olja och ugnsbaka, eller stek försiktigt tills det får färg. Servera med sweet chilisås - kombinationen är faktiskt gudomlig!

Svar på tråden Godaste tilltugget till välkomstdrinken